OK20 - Stadig meget arbejde uden for forhandlingerne

Krifa-formand om OK20: Stadig meget arbejde uden for forhandlingsrummet

De private overenskomstforhandlinger er afgjort, og Krifa-formand roser de nye tendenser om mere fleksibilitet.
Men der venter stadig meget arbejde uden for forhandlingsrummet, lyder det

I dag er resultatet af urafstemningen om overenskomsterne på det private arbejdsmarked afgjort. Det blev et ja, og danskerne slipper dermed for en storkonflikt oven i Corona-krisen.

Krifas formand Søren Fibiger Olesen glæder sig over, at FH-forbundene nu også har fået fokus på trivsel, fleksibilitet og balance mellem arbejdsliv og fritid. FAOS (Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og organisationsstudier) kalder det en livsfase overenskomst, og Krifa-formanden er meget enig i, at det er den vej, fagforeningerne skal gå:

- I Krifa ser vi det enkelte medlem som et menneske, der gennemgår mange forskellige faser i livet. Arbejde og fritid kan ikke længere skilles ad på samme måde som før. Derfor er det vigtigt, at der er mere frihed og fleksibilitet til at skrue op og ned, som det passer os, siger Søren Fibiger Olesen og sender anerkendelse mod FH-forbundene, der har forhandlet under OK20.

Trivsel må ikke spares væk
Han mener dog samtidig, at det langt fra er alle problemer på arbejdspladserne, der kan løses i forhandlingsrummet.

- Corona-krisen vil få store konsekvenser for mange medarbejdere. De er udkørte, og det bliver vigtigere end nogensinde, at vi har fokus på trivsel, når Danmark igen bliver åbnet op, siger Søren Fibiger Olesen.

Han påpeger, at selv om cheferne på danske arbejdspladser også er pressede, så er det vigtigt, at de ikke kun har fokus på bundlinjen, når virksomhederne igen er fuldt åbnet op. Det kan nemlig få den modsatte effekt.

- Vi ved fra vores store undersøgelse, der er lavet i samarbejde med Kraka, at det kan betale sig for virksomhederne at arbejde med trivsel. Og det giver jo sig selv, at det går ud over bundlinjen, hvis medarbejdere sygemelder sig på stribe, lyder det fra formanden.

En anden virkelighed
Søren Fibiger Olesen har stor forståelse for, at virkeligheden er en anden i dag end for bare få uger siden. Men det betyder ikke, at vi skal spare trivselstiltag væk, mener han:

- Jeg er helt med på, at det mange steder lige nu handler om at fyre så få som muligt og i det hele taget at overleve. Men det er vigtigt, at arbejdsgiverne forstår, at de mange steder får top-pressede medarbejdere tilbage, som måske endda skal kompensere for manglende kollegaer. Og så er det afgørende, at man bruger tid på trivsel og stressforebyggelse.

Ifølge formanden kan man ikke nøjes med at slå op i overenskomsten:

- Det handler også om nærvær og dialog. Ikke kun paragraffer og rettigheder.

Publiceret den 16. april 2020