Forside/ .../ Lønforhandling

Lønforhandling

Forbered dig godt inden din lønsamtale. Brug disse 7 spørgsmål, inden du skal forhandle løn.



Få hjælp til din lønforhandling

Hvad er din værdi som medarbejder, når der skal sættes kroner og øre på? Ved du det selv, og har du velforberedte argumenter med til lønforhandlingen, er det lettere at nå til lønmæssig enighed med din arbejdsgiver. 

Vores lønspecialister kan bl.a. hjælpe dig med svar på:

  • hvordan forbereder jeg mig inden en lønforhandling?  
  • hvilken taktik skal jeg lægge?
  • hvilke argumenter skal jeg bruge?
  • hvad kan jeg forhandle om ud over løn? Det kan være nedsat tid, fri pc, betalt telefon eller noget helt fjerde.

Forbered lønforhandlingen

En god lønforhandling kræver, at du ved, hvorfor du bør have mere i løn. En grundig forberedelse giver dig ro, når du sidder til selve samtalen, hvor I skal tale om din løn.

Din løn bliver ikke bestemt ud fra én lønforhandling, men med udgangspunkt i dit arbejde og indsats hele året. Du skal løbende gøre din chef opmærksom på de resultater, du skaber, og holde øje med virksomhedens økonomi og lønstatistik inden for dit område. Så du står stærkt rustet til lønforhandling.

1. Hvad har du opnået?

Dan dig et overblik over dine arbejdsopgaver og ansvarsområder. Er der sket ændringer i årets løb? Har du ydet noget ekstra? Har du fået mere ansvar eller måske efteruddannet dig? Hvordan har du bidraget til virksomhedens resultater? Hvilke konkrete resultater har du opnået?

2. Hvad siger lønudviklingen?

Se på både din egen og markedets lønudvikling. Hvor meget fik du ved sidste lønforhandling? Var du tilbageholdende? Hvordan er lønniveauet inden for din branche? Du kan tjekke lønniveauet i vores lønberegner eller ringe til os og få en helt konkret vurdering af, hvad du kan kræve i løn

3. Hvad siger overenskomst og lokalaftale?

Din løn kan i nogen grad være fastlagt på forhånd. Din minimumsløn kan via overenskomsten stige automatisk, og dine muligheder for visse tillæg kan også stå nævnt i overenskomsten. Her kan der også stå beskrevet, hvor tit lønnen skal forhandles igen. Du kan her læse mere om løn.

4. Hvor er din arbejdsplads på vej hen?

Hvilke værdier og kompetencer er vigtige for din arbejdsplads? Skal du som medarbejder være fleksibel, vise initiativ eller måske være villig til at løbe en risiko? Er det, du beder om i lønforhøjelse, realistisk i forhold til virksomhedens økonomi? Hvordan ser fremtiden ud for virksomheden, og hvad kan du bidrage med?

5. Hvilke alternativer er der til en lønstigning?

Hvis du på forhånd kan se, at der ikke bliver råd til en lønforhøjelse, kan det være en god idé at overveje alternativer. Du kan undgå at gå tomhændet fra forhandlingsbordet, hvis du forhandler personalegoder. Det kan være fri bil og telefon eller efteruddannelse og ændret arbejdstid.

6. Hvad vil du gerne opnå?

Hvad er dine interesser? Ønsker du mere tid til børnene, kunne det være, at du skulle prøve at få ændrede eller mere fleksible arbejdstider. Er du i stedet ude efter personlig udvikling, kunne det være et spørgsmål om mere ansvar på jobbet eller videreuddannelse.

Tænk over, hvad du som minimum vil være tilfreds med. Sæt dig et mål, og del målet i tre:

  • Det, du gerne vil have
  • Det, du mindst bør kunne få
  • Det, der er din smertegrænse

7. Argumentation

Til sidst skal du vælge dine præcise argumenter for en lønforhøjelse. Hvilke resultater skal fremhæves, og hvad bidrager du med til virksomheden? Gennemtænk, hvad du vil spille ud med til samtalen, og hvad du gør, hvis din chef siger nej?

For at bevare overblikket kan du bruge vores forberedelsesskema
Download forberedelsesskema til lønforhandling

Under lønforhandlingen

Med en god forberedelse kan du med ro i maven sætte dig til forhandlingsbordet. Du ved, hvad du er værd, og hvad du gerne vil opnå. Derfor kan du roligt gå i gang med at fremlægge dine argumenter og udspil.

Sig tingene direkte

For mange kan det være svært at sidde foran deres arbejdsgiver og sælge sig selv. Mange af os vil gerne ses og belønnes for flittighed uden at skulle bede om det. I stedet for at sige tingene direkte, så bliver tingene pakket ind i spørgsmål og hentydninger, der er svære at tyde. Husk dig selv på: Du får sjældent mere i løn uden at bede om det!

Lyt til din chef

Hvis din arbejdsgiver skal lytte til dig, må du begynde med at lytte til ham eller hende. Forsøg at forstå og spørg ind til din arbejdsgivers og virksomhedens interesser. Anerkend din chefs synspunkter. En anerkendelse betyder ikke nødvendigvis, at du er enig, men at du accepterer det som et gyldigt synspunkt. Ved at lytte til din chef kommer du måske på et endnu bedre forslag.

Hold hovedet koldt

Når du står i en vanskelig forhandling, kan det være en god ide at træde et skridt tilbage og samle tankerne. Hvis din chef siger nej til dit udspil, kan det være nemt at reagere spontant på følelserne. Det gavner dig ikke at svare med vrede eller frustration. Tag en dyb indånding og sig: ”Jeg må være sikker på, at jeg har forstået, hvad du siger".

Bevar den gode tone

Ved forhandlingsbordet vil du og din chef sidde med hver jeres dagsorden, og det er vigtigt at bevare den gode tone. Har du et godt forhold til din chef, kan det komme til udtryk i forhandlingen. Bliver I uenige, skal du blive ved med at argumentere sagligt for din sag og spørge ind og udfordre ham på hans standpunkt. Undgå trusler og definitive vendinger. Trusler skaber afstand i stedet for løsninger. Stol på de argumenter, du har forberedt, og få en god dialog i gang om dem.

Få en god afslutning

I skal også kunne arbejde sammen efter forhandlingen. Hvis du ikke fik det, du havde håbet, så sæt ord på det, når du går derfra. Fx ”Tak for en god samtale. Det var ikke helt, hvad jeg havde håbet på, men der kommer heldigvis en lønforhandling igen”. Spørg til, hvad skal der til for, at du kan opnå en lønstigning næste gang, og få gerne din chef til at være så konkret som muligt.

Hvad skal du huske under lønforhandlingen?

  • Tag ikke nej for et svar. "Nej" er en opfordring til at spørge ind og argumentere. Men fornem også, hvornår du skal respektere det.
  • Vær aktiv og positiv, gå efter det gode resultat og forvent det bedste.
  • Argumenter for, at din indsats skal belønnes, fordi du gør en forskel.
  • Hav alternativer, hvis lønstigning ikke er mulig. Foreslå fx nedsat tid, betalt telefon.
  • Få jeres aftale skrevet ned på papir, så der ikke bagefter opstår tvivl om det, I har aftalt.
  • Afslut i en god tone!

Efter lønforhandlingen

Måske forlader du lønforhandlingen og har opnået dine mål. I nogle tilfælde går det ikke sådan. Men mist ikke modet.
Din løn er ikke et udtryk for en højere retfærdighed. Virksomhedens økonomi, politik og meget mere spiller ind ved forhandlingsbordet, og det er ting, du ikke har direkte indflydelse på. En god forberedelse og en aktiv deltagelse i mødet vil blive husket og er også et godt afsæt for samarbejdet efter mødet.

Se fremad

Når du går fra mødet, er det en god ide at reflektere og tænke tilbage på lønforhandlingen. Hvad gik godt, og hvorfor gik det godt? Hvad gik mindre godt, og hvorfor gik det mindre godt? Allerede om et år skal du måske sidde ved forhandlingsbordet igen og kan bruge dine erfaringer.

Book en lønspecialist

Er du medlem af Krifa Basis eller Krifa Plus, kan du booke en telefonisk samtale med en lønspecialist. Samtalen finder sted inden for 48 timer på hverdage.
Vælg fil Vi modtager filer i formaterne .doc, .docx, .xls, .xlsx, .pdf, .jpg, .png og .txt
Den samlede størrelse af vedhæftede filer må ikke overskride 25 MB

Her kan du læse mere om, hvordan vi behandler dine personlige oplysninger.

KVITTERING

Fandt du, det du søgte?
Ja
Nej
Ville du have ringet ind, hvis du ikke fandt, hvad du søgte på krifa.dk?
Ja
Nej

Mange tak for din tilbagemelding.

Vi arbejder hele tiden på at gøre krifa.dk bedre, og vi er glade for, at du tog dig tid til at svare os.

Du kan altid benytte dig af vores søgefunktion her på hjemmesiden. Hvis du ønsker, at vi kontakter dig, skal du skrive til os her.