Guide til at skrive ansøgning

Guide: Sådan skriver du en god ansøgning

Følg denne guide og lær at skrive en stærk ansøgning, der øger dine chancer for at blive kaldt til samtale.

Inden du går i gang med at skrive

Inden du starter med at skrive din ansøgning, er det vigtigt, at du forbereder dig grundigt, så du er sikker på at besvare det, virksomheden ønsker – og ikke kun det, du selv ønsker at fortælle. Det kan du gøre ved at følge de 4 trin nedenfor.

Trin 1: Læs og analysér jobopslaget grundigt

Læs først stillingsopslaget grundigt. Se opslaget som et eller flere spørgsmål, du skal svare på i ansøgningen.

Analysér stillingsopslaget for at finde ud af, hvad virksomheden ønsker, og derved hvad du bør lægge vægt på og hvilke kompetencer, du skal fremhæve i din ansøgning. 

Du kan analysere stillingsopslaget ved at svare på disse spørgsmål: 

  • Hvad handler jobbet om? 
  • Hvilke faglige krav er der til jobbet? 
  • Hvilke peronlige egenskaber forventes til jobbet? 
  • Hvordan har jeg erfaring med det, jobbet handler om? (hvad har mit arbejde bestået af og hvad kan jeg bidrage med?)
  • Hvorfor ønsker jeg at søge netop dette job? (Din motivation for at søge jobbet) 

Vil du søge et job, som ikke er en opslået stilling? Se her, hvordan du søger uopfordret

 

Trin 2: Research på virksomheden

Lav grundig research på virksomheden. Brug Google og virksomhedens hjemmeside til at finde guldkorn om virksomheden, du kan bruge i ansøgningen.

Du kan f.eks. overveje disse spørgsmål:

  • Hvor stor er virksomheden? 
  • Ny eller gammel virksomhed? 
  • Hvilke produkter har virksomheden? 
  • Værdier, mission og vision? 
  • Hvordan adskiller virksomheden sig fra andre i samme branche? 
  • Hvad er virksomhedens udfordringer/problemer? 
  • Hvad kan virksomheden blive bedre til og dermed opnå bedre resultater? 
  • Hvordan vil virksomheden gerne opfattes af omverdenen? 

 

Trin 3: Brug dit netværk

Overvej også, om du kender nogen, der arbejder for virksomheden? Du kan f.eks. tjekke LinkedIn for at se medarbejdere hos virksomheden. 

Kender du en, kan du spørge om: 

  • Hvad vil du fremhæve som den største fordel ved at arbejde hos XXX? 
  • Kender du nogle af de krav, der stilles til medarbejdere hos XXX? 
  • Hvad er virksomhedens største udfordring lige nu? 
  • Hvad vil du anbefale mig at fremhæve i ansøgningen? 
  • Er der andet, du synes, jeg har brug for at vide? 
 

Trin 4: Kontakt virksomheden

Kontakt virksomheden og spørg til stillingsopslaget. Du kan f.eks. spørge om, hvad der er det vigtigste, du skal kunne i stillingen, eller hvilke arbejdsopgaver der fylder mest i jobbet. Brug de svar du får direkte i ansøgningen. Udover, at du kan bruge den viden, du får i din ansøgning, så har du også vist, at du er interesseret og nysgerrig på stillingen – og måske du på den måde bliver husket.

LÆS OGSÅ: Sådan ringer du og spørger til en stilling


Når du skriver ansøgningen

Trin 1: Generelle skrivetips

Find din egen stil

Mange har en tendens til at blive overdrevet formelle, når ansøgningen skal skrives: ”Jeg ansøger hermed stillingen som assistent i jeres reklamebureau, idet jeg henviser til jeres aktuelle stillingsopslag opslået på Jobindex.”

Det kan virke alt for stift, medmindre du søger et job som advokat. Find din egen stil, og lad din personlighed skinne igennem, så du ikke misforstået gemmer dig bag formelle formuleringer. Det virker upersonligt.

Genbrug ord

Læg mærke til, hvilke ord der er brugt i jobopslaget. Du kan med fordel genbruge nogle af de ord i din ansøgning. Ved at besvare de primære jobkrav opnår du, at modtageren finder din ansøgning relevant.

Nævn også virksomheden flere gange igennem ansøgningen – ikke kun i indledningen. Det er en nem måde at vise, at din ansøgning ikke ligger magen til hos konkurrenten.

Sørg for at have en rød tråd

Du skal have en gennemgående stil i det, du skriver. Når din ansøgning er læst, skal man sidde tilbage med et helt klart indtryk af, hvad du vil fortælle med din ansøgning. Det kan enten være om dig som person, om dine faglige kvalifikationer eller dit bud på, hvordan du vil løse den opgave/stilling, de søger hjælp til.

Sælg dig selv

Husk, at du skal vise, at du giver værdi. Virksomheden kan groft sagt være ligeglad med, at du synes stillingen lyder spændende og udfordrende. Det giver sig selv - ellers søgte du den næppe. Brug i stedet dine linjer på at svære på:

  • Hvorfor du er den rigtige til stillingen
  • Hvad du konkret kan bidrage med til virksomheden
 

Trin 2: Skriv en overskrift og indledning, der skaber opmærksomhed

Sådan skriver du en god overskrift
Lav en sjov, anderledes og opsigtsvækkende overskrift, så læseren bliver motiveret til at læse videre. Overskriften skal sige noget om dig og skal gerne referere til noget af det, du kommer ind på i din ansøgning. Den perfekte overskrift kommer måske først til sidst, når du har skrevet ansøgningen. 

Eksempler:
“Salgsassistent, der klæder kunden på”
“Erfaren frisør med talent for at tænke nyt”
“Kommunikationskonsulent med skrivekløe”.
 

Sådan skriver du en god indledning
Indledningen er de første linjer i din ansøgning. Den skal også vække opmærksomhed. Tænk indledningen som en appetitvækker på resten af ansøgningen. 

Opsummér hvorfor du søger jobbet, og vis at du har forstået stillingsopslaget og virksomhedens behov. Du kan også anerkende virksomheden, for noget de gør godt, og forklare, at du derfor gerne vil være en del af den succes. Har du snakket i telefon eller mailet med en fra virksomheden, kan du også vælge at referere til denne samtale. 

Eksempel:
“En god social-og sundhedsassistent på et lokalcenter spænder bredt; både fagligt og ved at kunne håndtere mange forskellige samarbejdspartnere. Sådan er jeg. Jeg vil gerne have hele min faglighed i spil, og jeg trives i selv at kunne tilrettelægge min arbejdsdag. Derfor søger jeg nu jobbet som social-og sundhedsassistent på Plejecenter Solglimt.”

Tip: Layout er vigtigt

Det er vigtigt at din ansøgning er overskuelig og let at læse, så læseren hurtigt kan afkode, hvorfor du er den rigtige til stillingen. Du kan f.eks.:

  1. Sætte den flot op grafisk
  2. Fremhæve vigtige ord om dig med fed skrifttype
  3. Lave underoverskrifter
  4. Lave linjeskift, så der er “luft” i teksten.

 

 

Få flere tips og tricks til opsætningen af ansøgningen her

 

Trin 3: Beskriv din motivation

  • Efter indledningen anbefaler vi, at du skriver et motivationsafsnit. Her skal du fortælle, hvorfor du søger stillingen. Det er vigtigt, at du her tager udgangspunkt i noget virksomheden kan/gør/er kendt for, for at gøre ansøgningen specifik til den pågældende virksomhed. 

    Du kan skrive motivationsafsnittet ved at svare på nogle af disse spørgsmål:

    Hvorfor vil du gerne have jobbet?
  • Hvorfor bliver du den bedste udgave af dig selv i det her job?
  • Hvordan ved du, at du er den rette til jobbet?
  • Hvilke muligheder giver jobbet dig?
  • Hvilke arbejdslyst-faktorer er vigtige for dig? (Mening, mestring, medbestemmelse, kollegaer, ledelse, resultater, balance) 
  • Evt. kom ind på, hvad der også er vigtigt for dig. F.eks. fremtidsdrømme, arbejdstider, afstand, medarbejderpolitik, mulighed for uddannelse, hjemmearbejde mm.  

Trin 4: Beskriv dine kompetencer og resultater

I dette afsnit skal du fortælle om, hvordan du matcher indholdet i stillingen – både de faglige krav og personlige kompetencer. Du skal fortælle, hvad du kan bidrage med på baggrund af dine kompetencer og tidligere resultater. Fortæl bl.a. hvordan du vil skabe værdi for virksomheden og hvorfor du er en gevinst for virksomheden at ansætte. 

Tip: Kom med et eksempel

Din kommende arbejdsgiver, er interesseret i at finde ud af, hvordan du kan give virksomheden værdi. Derfor kan det være en god idé at komme med et helt konkret eksempel på en opgave eller situation fra et tidligere job, hvor du har skabt succes. Det kan f.eks. være en konkret ændring du har lavet, eller et godt resultat du har opnået.

Trin 5: Afslut med manér

Afslut din ansøgning med en sætning, der kalder på handling fra læserens side. Og gerne noget, der runder din røde tråd af. F.eks. Jeg sidder klar ved telefonen og venter på muligheden for at fortælle mere. Det må gerne lyde som om, at du selvfølgelig er sikker på at blive kontaktet. Du skal virke personlig, interesseret og sælgende.  


Efter du har skrevet ansøgningen

Trin 1: Få feedback

Læs korrektur! Og få en anden til at læse din ansøgning igennem. Vi laver alle små taste- eller stavefejl, som vi ikke selv opdager, selvom vi læser ansøgningen igennem 10 gange. En enkelt stavefejl i din ansøgning, kan virke sjusket og enormt forstyrrende, så gør alt for at undgå dem.

Sammenhold også gerne til sidst din ansøgning med jobopslaget, og vurder endnu engang, om du svarer på opslaget.

Trin 2: Dobbelttjek

Vær helt sikker på, at dine kontaktinformationer er korrekte; at telefonnummeret er korrekt ikke mindst. Og hvis du har e-mailen fra folkeskoletiden med puttemus@hotmail.com, var det måske nu, du skulle oprette en mere seriøs e-mail-konto?

Trin 3: Send ansøgningen afsted RIGTIGT

I stillingsopslaget står der, hvordan du skal sende din ansøgning. Gør præcis, hvad der står, ellers risikerer du, at din ansøgning og CV ikke bliver taget i betragtning. Vær opmærksom på, at der ofte står, at du skal sende din ansøgning og CV i PDF-format.

 

Brug for hjælp til at skrive dit CV? Her får du en guide til dit CV
 

Tip: Gem en kopi af stillingsopslaget

Gem en kopi af stillingsopslaget til dig selv. Det kan være rart at genfinde stillingsopslaget, hvis du bliver kaldt til samtale.

Specielt hvis arbejdsgiveren har fjernet stillingsopslaget fra deres hjemmeside eller jobportal.

Se eksempler på ansøgninger
Det kan være rart at have noget at gå ud fra, når du skal skrive din ansøgning. Derfor har vi lavet en række konkrete eksempler på ansøgninger, som du kan hente inspiration fra.