Forside/ God arbejdslyst/ Skab balance i hverdagen
Forside/ .../ Skab balance i hverdagen
Oplever du balance i hverdagen?

Balance i hverdagen er en svær kunst

Mange mennesker oplever, at det er svært at adskille arbejde fra fritid. Det kan give en følelse af aldrig at have fri, og så kan det blive svært at holde af hverdagen.

De væsentligste årsager til, at vi oplever stress

Krifa har undersøgt, hvad årsagerne er til stress, hvordan vi danskere forholder os til stress, og hvordan stress påvirker vores liv. 

21 % oplever, at arbejdet fylder for meget i tankerne, når de har fri

Kilde: Undersøgelse gennemført af Krifa og Yougov, 2015

En hverdag uden stress
- 5 enkle råd

Her får du fem gode råd til, hvordan du undgår stress på arbejdspladsen - og derhjemme

Få hjælp til at forebygge stress

Kilde: Artikel fra Videncenter for God Arbejdslydt

Gå din hverdag igennem, og afklar hvilke områder, der presser dig mest.
Tal med din chef om forventningerne til dig, men overvej også, om det er dine egne forventninger, du bliver presset af.
Læg arbejdet fra dig, når du kommer hjem.
Prioritér dine opgaver, og planlæg efter, hvad der er vigtigst og haster mest.
Lyt til kroppens signaler, og sig stop, før din krop gør det for dig.

Lyt dig til personlig effektivitet

Dorthe Rindbo er ekspert i personlig effektivitet og giver tips til, hvordan du arbejder mere effektivt, så du kan gå hjem fra arbejde med følelsen af at have nået det hele. Ingen afbrydelser. Ingen hængepartier. Ingen dårlig samvittighed.

Sådan kan du prioritere dine opgaver

Det kan hjælpe dig med at se vigtigheden af dine arbejdsopgaver, hvis du inddeler dem i kasserne herunder. Det er opgaver i kvadrat 1, du skal bruge mest tid på. Mange vil derefter hoppe til kvadrat 3, men vær opmærksom på, at det kan gå ud over kvaliteten af de vigtige opgaver i kvadrat 2.

Sådan oplever vi stress

Krifa har undersøgt, hvordan vi danskere oplever stress, når det rammer os i hverdagen.


En god nats søvn gør en stor forskel

Har du ikke fundet balancen mellem arbejde og fritid, er der stor risiko for, at det går ud over din søvn. Her er fire konkrete tips til, hvordan du sikrer den gode nattesøvn.

Download søvnguide
Hold igen med kaffe og alkohol inden søvnen
Brug ikke mobil, computer og fjernsyn inden sengetid
Sov køligt og mørkt
Gå i seng på samme tidspunkt hver aften

Lyt til afspændingsøvelse (10 minutter)


Som medlem af Krifa kan du få rådgivning og konkrete råd til at forebygge stress. Du får konkrete værktøjer, der kan hjælpe dig og har du brug for at tale om din stress, sidder vores stresskonsulenter klar til at hjælpe dig.

Som medlem af Krifa Plus kan du få en fast sparringspartner, som er certificeret i god arbejdslyst. Konsulenten kender din situation og hjælper dig med at finde balancen mellem familie, parforhold, fritid - og arbejde.


Styrk din arbejdslyst