Sammen er vi professionelle
I relation til den konkrete case med Hanne (se grafikken ovenfor) betyder det, at hver anden leder og næsten lige så mange medarbejdere (44 procent) finder det vigtigst, at man agerer professionelt over for hinanden på arbejdspladsen. Derfor skal arbejdspladsen være et sted, hvor man kan passe sit arbejde, uden at blive udsat for grovheder eller ufølsomme bemærkninger. I den konkrete case betyder det, at hver anden leder og næsten lige så mange medarbejdere i undersøgelsen angiver, at de ville indkalde Hanne til en samtale, hvor de ville forklare hende, at tonen skal være saglig, faglig og ordentlig.
Forskellige hensyn
Når respondenterne i vores undersøgelse bliver bedt om at tage stilling til, hvad de selv ville gøre, hvis de var leder for Hanne, ligger dilemmaet selvsagt i, at der kan være flere rigtige svar – eller måske rettere, at der ikke er nogen forkerte svar. Man er nødt til at træffe en beslutning om, hvilke principper og værdier, man vil tillægge størst betydning i den konkrete case. Er det hensynet til den enkelte, og er den enkelte først og fremmest Hanne? Eller Jesper? Er det hensynet til fagligheden og det, vi som arbejdsfællesskab er sat sammen for at løse? Eller er det hensynet til fællesskabets interesser, der skal veje tungest?
Faglighed eller rummelighed
Når de fleste respondenter i vores undersøgelse når frem til, at hensynet til fagligheden og det professionelle arbejdsfællesskab skal veje tungest, får det naturligvis nogle konsekvenser. Fx kan det betyde, at Hanne vil skulle lægge bånd på sig selv og moderere sit sprog, hvis hun fortsat vil være en del af arbejdsfællesskabet, netop fordi hendes sprog og tone opleves som uprofessionelt. Man kunne også, som hver fjerde medarbejder og hver femte leder i vores undersøgelse har svaret, være nået frem til, at hensynet til Hanne og hendes mulighed for at være den, hun er, skulle veje tungere end hensynet til fagligheden og behovet for den professionelle tone på arbejdspladsen. Det ville i så fald have medført nogle andre konsekvenser. Én af konsekvenserne ville formentligt blive, at den nye medarbejder, Jesper, fortsat vil føle sig nødsaget til at trække sig fra fællesskabet på arbejdspladsen.
Hver femte leder vil lade Jesper trække sig fra fællesskabet
Det er måske ikke så overraskende, at de fleste medarbejdere og ledere først og fremmest ønsker, at arbejdspladsen skal være et sted, hvor vi er professionelle sammen, og at arbejdsfællesskabet derfor skal være præget af en ordentlig omgangstone. Men det bør give stof til eftertanke, at hver femte leder i vores undersøgelse indikerer, at de i den konkrete case først og fremmest ville vise rummelighed over for Hanne og dermed samtidig også siger, at det er okay, at den nye medarbejder, Jesper, trækker sig fra fællesskabet, når han har brug for det.
Forskelligt fokus i ledersegmentet
Kigger vi lidt nærmere på undersøgelsens resultater, kan vi se, at det blandt lederne i særlig grad er blandt de unge 18–34-årige og i mellemgruppen af 35–44-årige, vi finder dem, der vil vægte hensynet til Hanne højest. Således svarer henholdsvis 24 procent af de unge ledere og 25 procent i mellemgruppen (35- 44-årige), at det er vigtigst, at der er plads til alle, sådan som de er, og at de derfor vil forklare Jesper, at vi er nødt til at være rummelige.
Blandt de lidt ældre ledere i gruppen 55- 64 år, er det kun 14 procent, der vil træffe denne beslutning. Det er også i gruppen af de 55-64-årige ledere, vi i særlig grad finder dem, der vurderer, at hensynet til fagligheden og den professionelle tone, skal vægtes højest. Noget kunne således tyde på, at særligt de yngre ledere tøver med at skære igennem og kræve en ordentlig tone på arbejdspladsen. Det er et billede, som Etikos genkender fra deres daglige arbejde: