Sådan fastholder du dine medarbejdere

Der skal investeres i medarbejdere som i maskiner for at holde fast på dem. Udvikling af den enkelte bliver mere og mere afgørende for arbejdslysten, og her har lederen et stort ansvar. 

Arbejdsmarkedet er i hastig udvikling, og man kan let blive forpustet i forsøget på at følge med – både som arbejdsgiver og –tager. Der kommer flere korte projektansættelser end 40 års jubilæer, og især de yngre generationer er mere flygtige. Det samme gælder arbejdsopgaverne.  

”Man hører typisk ledere sige, at investering i medarbejdernes udvikling ikke er pengene værd. For de har ingen sikkerhed, medarbejderne kan jo bare smutte,” siger Anne Skare Nielsen, ekspert og fremtidsforsker hos Future Navigator, og fortsætter: 

”Hvis man kigger på arbejdsmarkedet med industrisamfundets øjne, så vil man klart se sine medarbejdere som en udgift. Og giver man sine medarbejdere et stort kompetenceløft, er det som at smide perler efter svin.” 

Men det er afgørende for virksomhedens fremtid, at man investerer i medarbejdere – også kaldet employability. Employability er at udvikle medarbejdernes værdi på arbejdsmarkedet både fagligt og personligt. Så de hele tiden er gode og dygtige medarbejdere.  

Anne Skare Nielsen fortæller, at fremtidens medarbejdere ikke er på jagt efter gode pensionsordninger og stabilitet, de vil langt hellere mærke afkastet på egen krop nu og her i form af udvikling, mening og værdi. De vil styrke deres employability, og det skal virksomheder prioritere, hvis de vil holde på medarbejderne, så der også er nogle til at lave morgendagens arbejde.
Video af Anne Skare Nielsen for Future Navigator

God Arbejdslyst Indeks 2018

For fjerde år i træk har Krifas Videncenter for God Arbejdslyst spurgt mere end 2.000 danske lønmodtagere om forskellige dimensioner af deres arbejdsliv. I år er der særligt fokus på danskernes oplevelse af at kunne mestre deres arbejde både fagligt, personligt og socialt – og hvad det betyder for arbejdslysten.

 

Fordel for virksomheden

Ifølge fremtidsforskeren vil folk ikke arbejde for virksomheder, der ikke investerer i dem.

”Man kan sammenligne employability med at investere i en maskine. Når virksomheder køber en maskine, vil man gøre alt for at vedligeholde den og opdatere den med ny software, så man har den så længe som muligt og får fuld udbytte. Det samme gælder medarbejdere. Jo mere man som virksomhed investerer i dem, jo længere bliver de.”

Man vil opleve, at medarbejderne blomstrer, når de styrker deres employability – både fordi de udvider deres faglige kompetencer, men også fordi de oplever, at det giver dem værdi som person og arbejdskraft. Det gør dem ifølge Anne Skare Nielsen motiveret, og deres nye viden kan være med til at knække problemstillinger og optimere processer. Fremtidsforskeren påpeger dog, at det er vigtigt at se ud over ens jobbeskrivelse:

”Man skal kunne rigtig mange ting i dag. Er du for eksempel rengøringsassistent, skal du mange ting, som ikke nødvendigvis står i din jobbeskrivelse. Du skal kunne snakke med mennesker, du skal kunne læse en varedeklaration og vide, hvilke rengøringsmidler du skal blande sammen og så videre.”

Gør dine medarbejdere employable allerede i dag

Anne Skare Nielsen anerkender, at de færreste virksomheder kan investere massivt i medarbejdernes udvikling fra den ene dag til den anden, men man kan starte i det små og udvikle hen ad vejen. Fremtidsforskeren mener, at det er for dumt at lade være:

”Jeg kan sige det kort og godt: Chefer, der ikke investerer i sine medarbejdere, er ikke gode chefer.”