Konfetti drysser ned over glad mand
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Arbejdslyst/ Den professionelle glædesspreder
Forside/ .../ Den professionelle glædesspreder

Den professionelle glædesspreder

Er en Happiness Manager bare et poppet modebegreb, eller virker det faktisk at ansætte en person, hvis stillingsbeskrivelse lyder på at gøre medarbejderne glade?
Bliv klogere på det, når vi her går i dybden med begrebet. 
Ikon artikel
journalist
Dorte Toft Pedersen

Forestil dig, at der på din arbejdsplads bliver affyret konfetti og spillet musik, hver gang I når et mål. Det lyder måske overdrevet, men det er faktisk, hvad en Happiness Manager er ansat til at gøre. At have en Happiness Manager som en fast del af teamet på arbejdspladsen er blevet mere og mere populært. Store virksomheder som Google og Zappos har længe haft en Happiness Manager til at gå rundt på gangene.  

Hvad er en Happiness Manager? 
- En Happiness Manager er ansat i en virksomhed til at sprede glæde. Målet er at skabe positiv stemning og glade medarbejdere og på den måde skabe højere produktivitet og motivation, forklarer Tune Hein, der er ledelsesrådgiver og forfatter. Han fortsætter:
- En Happiness Managers opgaver kan være at sørge for fødselsdagskagen, fredagsøllen, sommerfesten, god modtagelse af nye medarbejdere og at fejre, når virksomheden når nye mål. 

Men virker det? 

En Happiness Manager virker bedst i salgsorganisationer og i virksomheder, hvor der er mange unge ansatte og stor personaleudskiftning. 
- Det er min overbevisning, at virksomheder kan lære meget af en Happiness Manager. Selvom virksomheden ikke ansætter en, så kan den bruge flere af de ting, som en Happiness Manager arbejder med. Fx at huske at fejre når der er sket noget godt, eller når en kollega har fødselsdag, siger Tune Hein. 
- Research, fra den amerikanske psykolog Sean Achor, viser, at hvis folk er i et positivt mindset, så er man 31 procent mere produktiv, tilføjer han. 
 

Fun facts

  • I flere firmaer har man udnævnt en hund som Happiness Manager.
  • Hos den danske virksomhed Ageras har Happiness Manageren en DJ-pult i stedet for et skrivebord.
  • Ved det amerikanske flyselskab Southwest Airlines ansætter de ud fra, hvor glade folk er - kvalifikationer kommer i anden række. 

Og hos den danske virksomhed Ageras, som hjælper folk med at komme i kontakt med revisorer, bogholdere og advokater, har man også kunnet se en forskel på bundlinjen, efter de ansatte en Happiness Manager. Deres omsætning er steget med 40 procent, og sygefraværet er faldet markant.
- Teoretisk har begrebet Happiness Manager sine rødder i positiv psykologi. Det er der jo mange delte meninger om, men hos Ageras kan man ikke udelukke, at det har virket, selvom nogle vil betegne det som noget poppet party-halløj, konkluderer Tune Hein. 
Vil du vide mere?

Få mere viden om arbejdslystkonsulentuddannelsen


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse