Mand ligger på hovedepude
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Arbejdslyst/ Din nattesøvn bestemmer din arbejdslyst
Forside/ .../ Din nattesøvn bestemmer din arbejdslyst

Din nattesøvn bestemmer din arbejdslyst

Søvn er altafgørende for vores arbejdslyst, viser God Arbejdslyst Indeks 2017. Trænger du til en god nattesøvn – så se her, hvad du skal gøre.
Ikon artikel
Journalist
Lars Stig Madsen

Hvornår er søvn et problem?

God søvn defineres som: Hvor længe du sover og kvaliteten af din søvn. Søvnproblemer er symptomer og gener, der er forbundet med søvn, og dårlig søvnkvalitet omfatter:

• Vanskelighed med at falde i søvn (mere end 45 minutter).
• Oplevelsen af mangel på sammenhængende søvn.
• For tidlig opvågning trods tilstrækkelig mulighed for at sove.
• Kort søvn (mindre end seks til syv timer) eller lang søvn (mere end ni timer).

 

Kilde: ”Søvn og Sundhed”, rapport fra Vidensråd for Forebyggelse, juli 2015.

Krifas God Arbejdslyst Indeks 2017 viser, at jo bedre vi sover, jo bedre er vores arbejdslyst. På den ene side kan en god nats søvn betyde, at vi har mere energi til at være motiverede og udvise arbejdslyst. På den anden side kan manglende arbejdslyst og vanskeligheder på arbejdspladsen også føre til bekymringer, der holder én vågen om natten.

 

Dårlig søvn kan være farlig
Den dårlige søvn er ikke kun frustrerende. Den kan også være farlig for dit helbred. Det fortæller Mikael Rasmussen, der er søvnekspert hos Center for Stress og Trivsel.

- Når du er stresset, får du ikke den dybe søvn, som er nødvendig for, at din krop restituerer både fysisk og psykisk. Faktisk viser undersøgelser, at går man i seng med dybe bekymringer, nedsættes restitutionen med over 50 procent, fortæller Mikael Rasmussen.

Og den manglende restitution gør, at vi næste morgen føler os endnu mere trætte og uoplagte – og så er det endnu sværere at overskue den kommende dag.

4 tips til at tage med i seng

 DRIK – Varm mælk er ingen myte

Når mørket falder på, får det kroppen til at producere søvnhormonet melatonin. Det samme hormon dannes i mælk, når den bliver opvarmet. Melatonin findes også i havre, majs, agurk, valnødder og banan.

 

DUFT – Lavendel gør dig søvnig

Adskillige forskningsundersøgelser har bevist, at duften af lavendel virker afslappende, angstdæmpende og giver bedre og mere sammenhængende søvn. Du kan opnå den søvndyssende effekt med duftlys, duftpinde, roomspray, badeolie eller med et par dråber ren æterisk lavendeolie på din hovedpude.

 

DYP – Gå i bad om aftenen

Et varmt bad lige inden sengetid gør dig afslappet og godt tilpas. Når du sover, daler din kropstemperatur. Ifølge forskere sker det samme, når du kommer ud fra det varme vand og lægger dig under dynen – og på den måde får kroppen naturlig hjælp til at falde i søvn.

 

DROP - Skærme i sengen

Hold soveværelset og sengen fri for elektronisk udstyr. Skærmen på din iPad og smartphone udsætter dig for blåt lys, som bremser udskillelsen af sovehormonet melatonin. Lægger du dig til at sove med tv’et tændt, vil hjernens aktivitet være let forhøjet hele natten, fordi du opfatter lyden, mens du sover.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse