Forside/ Inspiration/ Arbejdsglæde/ Vær doven og opnå mere
Forside/ .../ Vær doven og opnå mere

- Vær doven og opnå mere

Hopper du over, hvor gærdet er lavest? Og lader du andre gøre arbejdet for dig? Hvis du svarer nej, er det om at komme i gang. Det mener forfatter og energiekspert Thomas Grønnemark.
Ikon artikel
Journalist
Anne Rahbek

Er du doven? De fleste tænker nok på deres travle hverdag med arbejde, familie, tøjvask og indkøb og svarer nej. Men flere af os burde faktisk kunne sætte dovenmærkatet i panden. Sådan siger Thomas Grønnemark, der er ekspert i energi og netop har udgivet bogen ”Doven Energi”.

- Det er altså ikke negativt at være doven. Mange forbinder det med at ligge på sofaen dagen lang og lave ingenting. Det er ikke der, jeg vil hen. For mig betyder dovenskab, at man bruger sin tid og energi klogt og med omtanke. Det er det, jeg kalder for doven energi. Og det er der mange danskere, der burde bruge noget mere, siger han og henviser til undersøgelser, der viser, at mellem 250.000 og 300.000 danskere er syge af stress.

I Danmark har vi det næststørste forbrug af lykkepiller i verden. Man kan sige, at vi er verdens lykkeligste land på doping.

Thomas Grønnemark, forfatter og ekspert i energi

Om Thomas Grønnemark

  • Oprindeligt uddannet pædagog
  • Tidligere professionel bobslædekører
  • Indkasttræner og verdensmester i indkast
  • Holder i dag foredrag om arbejdsglæde, personlig succes og doven energi
  • Har netop udgivet bogen ”Doven Energi”.

Læs mere om Thomas Grønnemark

- Vi er slet ikke så lykkelige, som vi tror. I Danmark har vi det næststørste forbrug af lykkepiller i verden. Man kan sige, at vi er verdens lykkeligste land på doping. Foden er hele tiden på speederen, og vi stresser for at kunne følge med. Men i virkeligheden ville vi nå meget mere, hvis vi lænede os lidt mere tilbage, mener han.

Fra bobslædekører til verdensmester i indkast

Som tidligere professionel bobslædekører, atletikudøver og verdensmester i indkast har Thomas Grønnemark ikke siddet tilbagelænet ret længe ad gangen. Men ifølge ham selv har han aldrig været stresset, fordi han har brugt ”doven energi”.

- Da jeg var yngre, tog jeg tingene meget seriøst. Men efter en pinlig episode til et atletikstævne, hvor min heldragt faldt ned foran hundredevis af publikummer, gik det op for mig, at man ikke skal tage sig selv så alvorligt. Så jeg regnede i stedet ud, hvordan jeg bedst kunne nå mine mål og samtidig have det sjovt. Og på den måde opfandt jeg doven energi.

”Doven Energi” består af syv principper. Blandt principperne findes blandt andet budskaber som ”slap af, når du kan” og ”lad andre gøre arbejdet for dig”. Og selvom de umiddelbart lyder kontroversielle, har de givet succes i Thomas Grønnemarks liv.

- Som bobslædekører havde jeg stort fokus på at holde pauser – altså virkelig slappe af, når jeg havde muligheden for det. Det er et af mine principper. Og da jeg i 2010 slog verdensrekorden i indkast, var det med hjælp fra andre, der vidste mere om det end mig. På den måde lod jeg dem gøre noget af mit arbejde – og det er jo dovent på en positiv måde, fortæller han.

Vi glemmer at restituere i arbejdslivet

Ifølge Thomas Grønnemark gælder principperne ikke kun i sportens verden. De kan nemt overføres til den almindelige danskers arbejdsliv.

… vi glemmer, at sportsfolk restituerer imellem vinderpræstationerne. Det skal vi også huske at gøre i arbejdslivet.

Thomas Grønnemark, forfatter og ekspert i energi
- Vi skal arbejde hårdt ja, måske 10.000 timer, for at blive bedre til noget. På den måde har vi taget den der vindermentalitet, der findes i sportens verden, til os i arbejdslivet. Men vi glemmer, at sportsfolk restituerer imellem vinderpræstationerne. Det skal vi også huske at gøre i arbejdslivet. De 10.000 timer behøver jo ikke alle sammen at ligge lige nu. Det er netop her, man kan bruge principperne for doven energi. 

Nedenfor kan du læse Thomas Grønnemarks syv principper for doven energi:

De syv dovneprincipper
  1. Slap af, når du kan
    Du skal huske at stoppe op og give dig selv plads til at gøre de ting, du nyder.
  2. Træk andre ned i sofaen
    Du skal huske at være social. Vi glemmer ofte familien og vennerne i en travl hverdag, men de stærke relationer er vigtige for os.
  3. Spring over, hvor gærdet er lavest
    Vi skal kæmpe ja, og vi møder forhindringer i arbejdslivet. Men engang i mellem skal du tage den lette løsning. Vi spænder alt for ofte ben for os selv ved at tage den længste vej rundt, i stedet for lige at tænke os om en ekstra gang.
  4. Hjælp, når du orker det
    Det er altid godt at hjælpe andre, for du giver både noget til andre og til dig selv. Men der findes altså en del mennesker, der giver og giver og giver, og pludseligt har de glemt sig selv.
  5. Lad andre gøre arbejdet
    Alle mennesker er klogere end dig på et eller andet område. Så du skal huske at spørge om hjælp. Ellers kommer du aldrig fremad.
  6. Snyd dig udenom
    Når du har det hårdt og er i mentalt underskud, er det faktisk muligt at snyde hjernen. Du skal ud af de negative tanker, som hjernen oftest fokuserer på, og forsøge at se mere nuanceret på tingene. Grin af dig selv, hvis du kan – eller søg hjælp og støtte fra andre.
  7. Hold flere fester
    Du skal have det sjovt! Flere fejringer i hverdagen. Husk på de gode ting, og giv dig selv et skulderklap for en god præstation. Vi skal alle sammen holde flere ”fej-mig-ringer”, hvor vi selv er i centrum.

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse