Mørk aften og cykel
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Arbejdsvilkår/ Sådan klarer du din nattevagt - Få vores bedste råd her!
Forside/ .../ Sådan klarer du din nattevagt - Få vores bedste råd her!

Sådan klarer du bedst din nattevagt

Søvnmangel, hovedpine og humørsvingninger kan være nogle af nattevagtens følgesvende. Derfor kan det være en god idé at kigge på rutinerne omkring dit natarbejde.
Ikon artikel
Journalist
Rebekka Torp Boileau

Her er nogle gode råd til, hvordan du planlægger den gode nattevagt:

 - Fasthold helst de tre hovedmåltider om dagen.
 - Vær med til at lægge din vagtplan, hvis du har mulighed for det.
 - Fortæl venner og familie om din vagtplan i god tid, så I kan ses, når du har tid.

Dyrk motion.

 
 - Undgå alkohol, nikotin og sovemedicin – det forstyrrer din naturlige søvn.

Før nattevagten

 - Det kan hjælpe, at du sover en til to timer inden, du tager på arbejde.

I løbet af nattevagten

 - Undgå kaffe, te og sukkerholdige drikke efter kl. 4.
 - Spis flere små mellemmåltider, fx brød, grønt, frugt, suppe og mælk.
 - Tag så vidt muligt en powernap – 20-30 minutters hvile eller søvn (gerne ved 4-tiden).

Efter nattevagten

 - Brug solbriller, hvis det er lyst, når du kører hjem.
 - Gør de samme ting, hver gang du kommer hjem fra arbejde – rutine giver ro.
 - Gå i seng så hurtigt som muligt, når du kommer hjem fra nattevagten.
 - Sov i et værelse med ro, mørke og en behagelig temperatur - brug ørepropper, dørklokkeafbryder, telefonsvarer og mørklægningsgardiner eller sovebriller.
 - Bevar dine søvnritualer med fx bog og nattøj.
 - Sov mindst fire timer – seks til syv timer anbefales.
 - Sig til familien, hvor længe du skal sove, så de kan tage hensyn.
 - Undgå store måltider før sovetid.
 - En lur på en halv time kan give dig energien tilbage i løbet af dagen.

Kilde: Arbejdsmiljøweb.dk


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse