8 råd til en skarp LinkedIn-profil
Jobkonsulent i Krifa Conny Sønderskov giver her de otte bedste råd til LinkedIn.
1. Vælg det gode profilbillede
Dit billede er førstehåndsindtrykket på din profil. Billedet skal vise dig tydeligt, og kun dig. Brug et billede, du vil bruge i en ansøgning eller CV – ikke det fra ferien eller sommerfesten. Tænk over, hvad du gerne vil signalere, og hvem du ønsker at appellere til. Ved at have billede på din profil bliver du endnu mere set på LinkedIn, og du bliver betragtet som seriøs netværker.2. Brand dig selv med din overskrift
Overskriften er dit visitkort på LinkedIn. Det bliver vist, når du fx deltager aktivt i en gruppe, og når du får en ny person i dit netværk. Derfor skal din overskrift vise, hvad du kan, og skabe en interesse der gør, at modtageren får lyst til at klikke på din profil, for at læse mere.
Overvej også at bruge bullets og symboler i din overskrift og profiltekst - det gør din profil mere spændende og iøjnefaldende. Brug fx symbolerne her.
3. Brug de rigtige nøgleord
På LinkedIn kan du søge på bestemte ord. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvilke ord du bruger i især din overskrift, men også på resten af din profil.På din profil har du mulighed for at sætte nogle ord på, hvad du kan. Sørg for, at du her fortæller, hvad du kan tilbyde – hvad arbejdsgiveren får ud af at ansætte dig. Tænk over, hvad man skal kunne i de job, du gerne vil have og find inspiration i jobannoncer - og sørg så for, så de ord er med. Jo mere konkret og detaljeret, du gør den, jo større chance for at blive søgt frem.
4. Uddannelse og erhvervserfaring
Beskriv din erfaring, så din kommende arbejdsgiver får et klart indtryk af din erfaring. Du skal ikke nøjes med at skrive, at du har været ansat i en virksomhed i fem år. Skriv i stedet, hvilke opgaver, du sad med, og hvordan du fik dine kompetencer i spil. Det samme gælder for din uddannelse. Forklar, hvad den har givet dig af kompentencer, og hvad du kan tilbyde din kommende arbejdsgiver.5. Kompetencer og anerkendelser
Skriv op til 50 konkrete kompetencer, der kendetegner det, du kan tilbyde. Dit netværk på LinkedIn kan herefter anerkende dig for den konkrete kompetence. Det er vigtigt, at du skriver ord her, da de er søgbare.Film: Kom i gang med LinkedIn på 2 minutter
Vi tager dig i hånden og guider dig til, hvordan du kommer godt i gang med din LinkedIn-profil.
Se filmen her
6. Få andre til at anbefale dig
Det virker altid godt at få andre til at anbefale dig. Det kan være kollegaer eller tidligere kollegaer, samarbejdspartnere, chefer eller andre kontakter. Hvis du forlader et job, er det en god idé at bede en eller flere af dine kolleger om at skrive en kort anbefaling til LinkedIn på et tidspunkt, hvor de husker dig godt. Det er altid sværere at komme flere år efter og bede om en anbefaling, fordi man søger job.7. Brug grupperne
Tilmeld dig relevante grupper. Det kan være inden for dit faglige område eller inden for et område, du ser dig selv i fremtiden. Her kan du vise din faglighed eller måske finde ud af, hvordan du kommer fra A til B, hvis du overvejer karriereskift.8. Find virksomhederne
Følg relevante virksomheder, der har din interesse. Her kan du finde værdifuld information om den virksomhed, du gerne vil arbejde i, og følge med i, når der bliver opslået jobs.
Lyt dig til endnu mere inspiration og vejledning i podcasten "Jobcast: 7 gode tip til at bruge LinkedIn"