jobsamtale fremhæv det vigtigste
Forside/ Inspiration/ Jobsøgning/ Jobsamtale guide: Fortæl om dig selv
Forside/ .../ Jobsamtale guide: Fortæl om dig selv

Jobsamtale: Fortæl om dig selv

Det lyder simpelt, men de fleste, der har været til en jobsamtale, ved, at det ikke er så ligetil at svare på spørgsmålet: Kan du fortælle lidt om dig selv? Du får her en guide til, hvordan du griber det an.
Ikon artikel
journalist
Dorte Toft Pedersen

Nogle frygter det. Andre elsker det. At tale om sig selv. Derfor kan spørgsmålet ”vil du starte med at fortælle lidt om dig selv?” virke skræmmende på selv de stærkeste kommunikatører.

Derfor guider vi dig her til, hvordan du kan få fortalt om dig selv, så du kan fremstå både motiveret og reflekteret og skabe et godt udgangspunkt for resten af samtalen.

Fremhæv det vigtigste

- Når du bliver stillet spørgsmålet ”vil du fortælle lidt om dig selv?” skal du ikke fortælle om dine erfaringer og kompetencer i 10 minutter. I stedet skal du kort fremhæve overskrifterne i dit karriereforløb. Herefter kan du udvælge en til tre særlige erfaringer eller kompetencer, der gør dig særligt egnet til og motiveret for det job, du er til samtale på, siger hun og pointerer, at det ikke behøver at tage mere end tre minutter.

- Det væsentlige er, at du viser din motivation og har fokus på, at det, du fremhæver, skal være noget, der gør dig særligt egnet til at arbejde på netop den her arbejdsplads.

Når du bliver stillet spørgsmålet ”vil du fortælle lidt om dig selv?” skal du ikke fortælle om dine erfaringer og kompetencer i 10 minutter. I stedet skal du kort fremhæve overskrifterne i dit karriereforløb. Herefter kan du udvælge en til tre særlige erfaringer eller kompetencer, der gør dig særligt egnet til og motiveret for det job, du er til samtale på.

Din præsentation skal ikke tage mere end max. 3 min. Faktisk kan det være godt at koge din præsentation helt ned på 30 sek. Det kaldes en elevatortale.

Se video og lær at lave en elevatortale

Vis, hvordan du matcher jobbet

Både når du fortæller om dine faglige og dine personlige kompetencer, skal du vise, hvordan det matcher arbejdspladsens behov.

Tag udgangspunkt i jobopslaget. Hvad leder virksomheden efter, og hvor matcher I? Du skal vise, at du kan give dem noget af det, de efterspørger i jobopslaget, og at du faktisk er motiveret for at arbejde lige præcis hos dem.

Undervejs i jobsamtalen er det også vigtigt, at du underbygger dine erfaringer, kompetencer og motivation i konkrete eksempler.

Miniguide: Sådan fortæller du om dig selv

  • Fokusér på emnerne uddannelse, karriere og seneste eller mest relevante erfaring i forhold til det pågældende job.
  • Lad din fortælling bygge på din ansøgning og CV, uden du refererer dit CV slavisk.
  • Fortæl kort om din vej på arbejdsmarkedet. Skriv for eksempel:
  • “Det er 10 år siden, jeg blev færdiguddannet som pædagog. I den tid har jeg haft tre forskellige job, hvor jeg har arbejdet i forskellige specialinstitutioner. Det er min store passion at arbejde med børn med særlige behov, og det er derfor, jeg søger denne stilling.”
  • Fremhæv en til tre særlige erfaringer eller kompetencer. Skriv for eksempel:
  • “Særligt i mit seneste job hos XXX er mine kompetencer på området kommet i spil, da jeg fik det særlige fokus at tage mig af en gruppe børn, der har de samme udfordringer, som børnene her har. Her var det særligt værdifuldt, at jeg har evnen til at … osv.”
  • Vis med konkrete eksempler fra tidligere ansættelser/arbejdssituationer, hvorfor og hvordan du kan tilføre virksomheden værdi.
10 spørgsmål du kan få
Vi har samlet de 10 mest populære spørgsmål, du med sikkerhed får nogle af til din jobsamtale.

Dette kan også have din interesse