LinkedIn log-in menu
Forside/ .../ LinkedIn for begyndere

LinkedIn for begyndere

LinkedIn er et effektivt netværksredskab for både arbejdsgivere, rekrutteringsbureauer, jobsøgende, selvstændige og ansatte. Få gode råd til, hvordan du laver en god profil, der skaber opmærksomhed.
Ikon artikel
Journalist
Line Højen Væggemose

LinkedIn er et værktøj til networking, jobsøgning, vidensdeling, sparring og research. Derfor er det værd at prøve af. Også selvom du allerede er i job.

 Ved løbende at opdatere din profil på LinkedIn med ny erfaring, nye relationer, deltagelse i nye grupper og nye anbefalinger fra kollegaer eller tidligere kollegaer skal du ikke begynde helt fra bunden, hvis du en dag vil søge nyt job.

Jobkonsulenterne Henrik Langvang og Conny Sønderskov giver her en række gode råd omkring LinkedIn.

Brand dig selv med din overskrift

Som jobsøgende er din overskrift meget vigtig, da du med den kan brande dig selv mange steder på LinkedIn. Den skal derfor være præcis og målrettet.

Brug din overskrift til at vise, hvad du kan. Når du skriver din overskrift, så tænk over, hvorfor en rekrutteringskonsulent skal klikke videre for at læse om netop dig og i sidste ende kontakte dig.

Vælg et troværdigt billede

Sørg for at have et troværdigt billede på din profil, hvor man kan se dig tæt på. Tænk over, hvad du gerne vil signalere, og hvem du ønsker at appellere til.

Næste skridt er at gå i gang med dit resume, hvor du præsenterer dig selv og dine kompetencer. Tænk over, at andre skal få lyst til at netværke med dig, når de læser om dig.

Brug de rigtige ord

På LinkedIn kan man søge på bestemte ord. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvilke ord du bruger i især din overskrift, men også på resten af din profil.

Sørg for at have relevante søgeord i din overskrift. Du skal bruge titler og kompetencer, der bliver brugt i jobannoncer, hvis du ønsker at blive fundet af rekrutteringsfolk og ligge højt i søgeresultaterne. Tænk over, hvad man skal kunne i de job, du måske engang gerne vil have, og skriv teksten, så de ord er med. Gør det hele vejen igennem din profil.

Få andre til at anbefale dig

Det virker altid godt at få andre til at anbefale dig. Det kan være kollegaer eller tidligere kollegaer, samarbejdspartnere, chefer eller andre kontakter. Hvis du forlader et job, er det en god idé at bede en eller flere af dine kolleger om at skrive en kort anbefaling til LinkedIn på et tidspunkt, hvor de husker dig godt. Det er altid sværere at komme flere år efter og bede om en anbefaling, fordi man søger job.

Del med andre

Det betaler sig ofte at give. Det gælder også på LinkedIn. Hvis du tænker i at bidrage, får du også brandet dig selv. Det kan være ved at dele viden og informationer i dine statusopdateringer eller i de grupper, du er aktiv i. Men tænk over, at det skal give mening for dit netværk.

Prøv det af

LinkedIn rummer en masse muligheder, som ikke er beskrevet her. Det bedste er selv at prøve det af i praksis, undersøge værktøjerne og finde frem til, hvad man i første omgang ønsker at fokusere på og dykke mere ned i.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse