Tablet med LinkedIn-logo

LinkedIn-guide: 8 råd til en skarp profil

En god profil på LinkedIn kan føre dig tættere på drømmejobbet. Her har vi lavet en guide til dig, der gerne vil bruge LinkedIn i din jobsøgning.
Anne Rahbek

Gå direkte til de 8 råd til en skarp LinkedIn-profil

Hvorfor er LinkedIn vigtigt i jobsøgningen?

LinkedIn er et af de mest populære sociale medier målrettet erhvervslivet. Her kan du have dit CV online, som dermed kan ses af arbejdsgivere og rekrutteringsbranchen. Du kan pleje dit netværk og skabe nye relationer. Du kan følge virksomheder og på den måde holde øje med ledige stillinger. Kort sagt er LinkedIn guld værd i din jobsøgning.

3 grunde til at LinkedIn er vigtigt i din jobsøgning:

  • 1
    Dit netværk kan hjælpe dig

    De fleste stillinger bliver besat gennem netværk uden nogensinde at have været slået op. Det kan derfor gøre en stor forskel at have et godt netværk i forhold til det at få et nyt arbejde.

    Du kan også bruge dit netværk til at få sparring på din jobsøgning og tips om jobmuligheder. LinkedIn er en hjælp til at holde kontakt til dit nuværende netværk og til at få nye kontakter.

  • 2
    Du er synlig for rekrutteringsbureauer

    Rekrutteringskonsulenter er flittige brugere af LinkedIn. For dem er det et godt værktøj til at finde kandidater til ledige jobs. Det er derfor en god mulighed for dig for at få din profil præsenteret for rekrutteringsbureauer og andre, der har brug for medarbejdere.

    Det er vigtigt, at din profil sættes op med de rigtige søgeord, for at du kan dukke op i deres søgninger. Du skal også i din profil give de informationer, der bedst fortæller, hvilken værdi du kan tilføre virksomheden.

  • 3
    Skab opmærksomhed om din profil

    Din LinkedIn profil er en slags CV, men adskiller sig på flere områder fra dit almindelige CV. Der hvor den nok adskiller sig mest er, at du ikke kan målrette den en bestemt stilling. I profilen skal du fokusere på det, du er bedst til, så den ikke bliver for bred. Fortæl også om det du brænder for.

    En anden ting er, at du har rig mulighed for at skabe opmærksomhed omkring din profil. Henvis f.eks. til profilen i din mailsignatur og deltag på debatter på LinkedIn. Men allerførst skal du sørge for, at din profil ikke er halvtom, og så skal du bruge de relevante søgeord.

Hvilket sprog?

Mange er i tvivl, om det er bedst at skrive sin profil på dansk eller engelsk. Det bedste råd er at læne dig op ad, hvad flertallet i din branche gør. Så er der størst chance for, at du bruger det sprog, rekrutteringsbureauerne bruger i deres søgninger.

Hvis du helst vil skrive på dansk, selvom du er i en branche, hvor rekrutteringsbureauer sandsynligvis søger på engelsk, kan du som et kompromis inkludere engelske søgeord på din profil. Som f.eks.: Jeg har meget erfaring med kundebetjening (costumer service).

8 råd til en skarp LinkedIn-profil 

I denne guide får du hjælp til, hvordan du sætter din LinkedIn-profil professionelt op, så du kan bruge den aktivt i din jobsøgning.

1. Vælg et godt profilbillede

Det betyder meget for førstehåndsindtrykket, når man ser en person første gang. På LinkedIn er det dit profilbillede, man først ser. Hav derfor et vellignende billede, der præsenterer dig godt i en jobmæssig sammenhæng.

Følgende kriterier gælder for billedet:

  • Det skal ligne dig – fra din bedste side

  • Brug et nærbillede, hvor man kan se begge dine øjne– og kig ind i kameraet

  • Det bør have en neutral baggrund

  • Brug ikke et ferie- eller festbillede.

2. Brand dig selv med din overskrift

Overskriften er dit visitkort på LinkedIn. Det bliver vist, når du f.eks. deltager aktivt i en gruppe, og når du får en ny person i dit netværk. Derfor skal din overskrift vise, hvad du kan, og skabe en interesse der gør, at modtageren får lyst til at klikke på din profil, for at læse mere. 

Få hjælp til at bygge din egen LinkedIn-overskrift her

Når du har formuleret din overskrift, er det en god idé at spørge både dig selv, og en du kender godt, om overskriften vækker så meget interesse, at man får lyst til at klikke på profilen. Du kan få inspiration til din egen overskrift ved at kigge på nogle af dine kontakters profiler.

Det er vigtigt, at du vælger titler og kompetencer, som bliver brugt i søgninger på LinkedIn. På den måde har du størst chance for at blive fundet af rekrutteringsbureauer. Se næste afsnit.

3. Vælg geografi og branche

Land, postnummer og branche er nøgledata i din profil. Det bliver brugt, når virksomheder søger kandidater. Du redigerer informationerne i din intro.

Du kan ikke vælge en generel betegnelse under kategorien branche. Du bliver derfor nødt til at vælge imellem dem, hvis du søger på tværs af brancher. Du kan med fordel undersøge, hvor LinkedIn bliver mest brugt til rekruttering, blandt de brancher du søger indenfor. Hvis det samtidig er den branche, du meget gerne vil arbejde indenfor, er det oplagt at vælge den.

4. Lav resume

I resumé-feltet kan du præsentere dig selv og dine kompetencer med dine egne ord. For at fange læserens opmærksomhed skal du starte med en kort beskrivelse af, hvad du har at byde på. Hvem er du, hvad brænder du for, og hvad kan du?

Herefter kan du bygge videre på dit resumé, men husk, at det vigtigste skal stå først. For at finde ud af, hvad der er det vigtigste, kan du prøve at sætte dig i modtagerens sted. Hvad vil modtageren finde mest væsentligt at vide om dig? Vær konkret, og husk at bruge nøgleord om det, du kan.

5. Brug de rigtige nøgleord

På LinkedIn kan du søge på bestemte ord. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvilke ord du bruger i især din overskrift, men også på resten af din profil.

På din profil har du mulighed for at sætte nogle ord på, hvad du kan. Sørg for, at du her fortæller, hvad du kan tilbyde – hvad en potentiel ny arbejdsgiver får ud af at ansætte dig.

Hvis du er jobsøgende, så tænk evt. over, hvad man skal kunne i de job, du gerne vil have og find inspiration i jobannoncer - og sørg så for, at de ord er med. Jo mere konkret og detaljeret, du gør den, jo større chance for at blive søgt frem. 

6. Sæt ord på din erhvervserfaring og uddannelser

Beskriv din erfaring, så dit netværk og evt. kommende arbejdsgiver får et klart indtryk af din erfaring. Du skal ikke nøjes med at skrive, at du har været ansat i en virksomhed i fem år. Skriv i stedet, hvilke opgaver, du sad med, og hvordan du fik dine kompetencer i spil.

Det samme gælder for din uddannelse. Forklar, hvad den har givet dig af kompetencer, og hvad du kan tilbyde din kommende arbejdsgiver.

7. Brug funktionen "Kompetencer og anerkendelser"

På din LinkedIn-profil har du mulighed for at tilføje op til 50 konkrete kompetencer, der kendetegner det, du kan tilbyde. Dit netværk på LinkedIn kan herefter anerkende dig for den konkrete kompetence. Det er vigtigt, at du skriver ord her, da de er søgbare.

Du skal angive mindst fem færdigheder/kompetencer, for at din profil bliver betragtet som færdig. Også her er det vigtigt at skrive det, du er bedst til, øverst. Pas på med at påføre for mange færdigheder, da det kan give dig en utydelig profil – at du kan det hele og så alligevel ikke rigtig noget til bunds.

8. Få andre til at anbefale dig

Anbefalinger er med til at gøre din profil troværdig. Du kan selv spørge andre om at anbefale dig. Det gør du via Anbefaliner/Recommendations. Lav det ikke som en standardforespørgsel til flere på en gang. Lav i stedet en personlig og målrettet henvendelse til de personer, du ønsker en anbefaling fra.

Det virker altid godt at få andre til at anbefale dig. Det kan være kollegaer eller tidligere kollegaer, samarbejdspartnere, chefer eller andre kontakter. Hvis du forlader et job, er det en god idé at bede en eller flere af dine kolleger om at skrive en kort anbefaling til LinkedIn på et tidspunkt, hvor de husker dig godt. Det er altid sværere at komme flere år efter og bede om en anbefaling, fordi man søger job.

Tip - Følg relevante virksomheder

Følg relevante virksomheder, der har din interesse. Her kan du finde værdifuld information om den virksomhed, du gerne vil arbejde i, og følge med i, når der bliver opslået nye jobs.

Kom hurtigt og godt i gang med din LinkedIn-profil

Du behøver ikke at udfylde din profil udførligt til at starte med - du kan altid bygge på henad vejen. Det vigtigste er, at du er i gang.

Start som minimum med at lave:

  • En fængende overskrift

  • Et professionelt billede

  • Geografi og branche

  • Et kort resume

  • En oversigt over erhvervserfaring og uddannelse

  • Fem kompetencer/færdigheder

Hvis du samtidig har mindst 50 forbindelser, er din profil nu komplet, set med LinkedIns øjne. Det betyder, at du vil dukke op i søgeresultater.

Du får sikkert løbende brug for at ændre noget i din profil. Når du gør det, får dit netværk besked om det, når de går ind på LinkedIns forside. Hvis du gerne vil undgå, at de får besked om det, kan du slå funktionen fra under indstillinger.

Du kan få mere inspiration ved at deltage i et af vores LinkedIn-kurser.

LinkedIn-tips fra en tidligere jobsøger

Jeg har oplevet, at den en nemmeste måde at få opmærksomhed på LinkedIn er ved at kigge på andre. Find de personer, der er interessante for den stilling, du søger. Folk er jo nysgerrige, og syv ud af ti kigger altså tilbage.

- Morten Kristiansen

Læs mere om, hvordan Morten brugte LinkedIn i jobsøgningen og fik job


Podcasts - lyt dig klogere på LinkedIn

Vi har lavet en række podcast til dig, der gerne vil blive skarpere på LinkedIn. Lyt til dem, imens du er på farten og spar en masse tid!