Brug frygten dynamisk og konstruktivt
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Karriereudvikling/ Sådan sælger du dig selv - Få hjælp til at styre frygten her!
Forside/ .../ Sådan sælger du dig selv - Få hjælp til at styre frygten her!

Få styr på frygten

Mange kæmper med frygten og nervøsiteten, når de skal ud og sælge sig selv, ringe rundt eller skrive en ansøgning. Lær, hvordan du kan vende frygten på hovedet og i stedet bruge den dynamisk og konstruktivt. 
Ikon artikel
Journalist
Lars Stig Madsen

- Frygt er en naturlig del af livet. Den mærkes, når du er ude af din komfortzone eller har manglende eller dårlig erfaring med det, du skal i gang med, siger jobtrivselskonsulent i Krifa, Erik Hougaard, og tilføjer:

- Hver gang du overvinder frygten, er det en sejr. Sejre giver nyt mod og lyst til at kaste sig ud i nye udfordringer.

Handle eller flygte

Det store spørgsmål er, hvad du gør ved frygten. Ifølge jobtrivselskonsulenten har du to valg: Flygte eller handle.

- Det er nemt at udskyde problemet til senere eller komme med undskyldninger. Spørg dig selv: Hvad holder dig tilbage? Hvad får jeg ud af, at frygten kommer til at styre? siger Erik Hougaard.

Han foreslår, at man accepterer frygten som en naturlig følgesvend og på den måde bruger den dynamisk.

- Det første skridt er altid det sværeste. Men når du har taget det og for eksempel ringet arbejdsgiveren op, er du i gang med at håndtere frygten. Hver gang du overvinder frygten, er det en sejr. Sejre giver nyt mod og lyst til at kaste sig ud i nye udfordringer.

Sigt efter målet

Find ud af, hvad der er vigtigt for dig og gå efter det, når frygten dukker op.

- Tænk for eksempel: ”Jeg vil gerne have det her job, derfor bliver jeg nødt til at gøre nogle af de ting, som jeg ikke bryder mig om.” Hvis du bliver i din komfortzone, er det ikke sikkert, at du når dit mål.

Gode råd
1. Forberedelse minimerer frygten. Brug fx vores jobsamtalesimulator, som du finder i Krifa app'en, inden din jobsamtale.
2. Træk vejret dybt helt ned i maven tre gange. Så bliver din vejrtrækning roligere.
3. Sæt dig godt tilrette i en stol med begge ben på jorden, så du kan mærke dig selv.

 
 

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse