Niels Krøjgaard kigger på kameraet
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Karriereudvikling/ 2 typer af medarbejdere på arbejdspladsen - Se hvilke her!
Forside/ .../ 2 typer af medarbejdere på arbejdspladsen - Se hvilke her!

Kassetænkere styrker idémagere

Er du typen, der ikke kan holde styr på dine mange idéer? Eller er du den, der er træt af aldrig at få én eneste? Der er hjælp på vej til jer begge.

Ikon artikel
Journalist
Lars Stig Madsen

Skal man tro stillingsopslagene, er kreative og idérige medarbejdere efterspurgte. De kreative kvaliteter får i jobannoncerne selskab af ord som humor og forandringsparathed.

Men ifølge Niels Krøjgaard, der er tilknyttet Institut for Fremtidsforskning, er det at være kreativ alt for opreklameret. Faktisk mener han, at det allervigtigste er, at medarbejderne har en dyb faglig viden inden for det felt, de skal arbejde med. Nogle er typen, der tænker meget struktureret, mens andre er meget idérige og kreative. Og der er brug for begge typer på en arbejdsplads.


Hvem overtager idéerne?

Niels Krøjgaard har undervist medarbejdere i mange af de største skandinaviske virksomheder i metodisk idéudvikling, og i hvordan man skaber en kreativ personlighed og organisation. Han definerer kreativitet som noget skabende og idérigt. 

- Når jeg taler med virksomheder, siger de ofte, at jeg ikke behøver at lære dem at få gode idéer. De har rigeligt. Men de vil gerne lære, hvordan de får idéerne implementeret.  Problemet er, at den ene gode idé overtager den næste. Og så bliver der ikke skabt værdi. 

Ifølge Niels Krøjgaard har idérige medarbejdere brug for at være på en arbejdsplads, hvor deres ideer bliver respekteret, og hvor strukturerede kolleger kan arbejde videre med deres gode idéer. 


Fra struktur til idérige

Niels Krøjgaard påpeger, at man som idérig medarbejder skal lære at vurdere sine idéer meget tidligt i forløbet. 

- Få idéen beskrevet og puttet lidt i kasser og bed andre om at vurdere og teste, hvor god idéen er. Enten bliver idéen skudt ned eller videreudviklet. Andre gange skal en idé modnes. Det kan være godt at slippe sin idé for en tid. Mange gange sker det, at ens underbevidsthed arbejder videre med idéen og modner den.

Få idéen beskrevet og puttet lidt i kasser og bed andre om at vurdere og teste, hvor god idéen er.

Niels Krøjgaard, Institut for Fremtidsforskning

Kassetænkere får også idéer

En anden type medarbejder er den, der tænker mere i kasser og strukturer. De synes måske, at kolleger, der hele tiden får gode idéer, er irriterende, fordi de sjældent selv får gode idéer.

 - Vi kan ikke alle blive lige kreative, men det kan læres. Tager du på kreativitetskursus, fordi chefen synes, det er en god idé, er det ikke sikkert, det flytter så meget, hvis du ikke adopterer den kreative tankegang, metodik og værktøjer, siger Niels Krøjgaard.

- Har du derimod et dybt ønske og en passion for at lære at være kreativ og få gode idéer, kan din motivation også være med til at flytte dig. Det er hårdt arbejde, du kommer på, hvor du skal lade dig inspirere af andre og prøve alle mulige ting af. 

Niels Krøjgaard nævner også, at man kan lære at være kreativ ved at opsøge kreative netværk. 

- Der findes masser af steder, hvor man arbejder med idéudvikling. Frem for alt er det at lære at få gode idéer og være kreativ en personlig rejse, hvor man også arbejder med sit mod og at bryde sine vaner og se muligheder, der hvor man før så begrænsninger. 


Forskellighed er en styrke

Når en virksomhed har både kassetænkere og idémagere i medarbejderflokken, er det ifølge Niels Krøjgaard en stor styrke. 

- Både den idérige og den mere kassetænkende medarbejder er nødvendig. Og den ene type er ikke mere værdifuld end den anden, tingene hænger sammen.  For hvor kommer den kreative idé fra?  Hvem er den iderige person blevet inspireret af?  Det kunne være en af de kassetænkende, der inspirerede. Så den, der ikke så ofte selv får gode idéer, kan i høj grad være inspirationskilde til den, der får idéer. 


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse