To mænd snakker på sofa
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Karriereudvikling/ Vær ambitiøs med MU-samtalen
Forside/ .../ Vær ambitiøs med MU-samtalen

Vær ambitiøs med MU-samtalen

Får du det optimale ud af din medarbejderudviklings-samtale? Din mulighed for professionel udvikling afhænger af, at MU-samtalen er mere end bare end samtale.
Ikon artikel
Journalist
Sebastian Persson Iversen

Kender du følelsen af at gå indtil en MU-samtale uden helt at vide, hvad formålet er? Eller komme ud derfra uden at være sikker på, hvad der nu skal ske? Der findes ikke en rigtig opskrift på MU-samtalen.Tværtimod. Der er dog en række ting, som kan gøre MU-samtalen nemmere og mere udbytterig.

”MU-samtalen må ikke blive en tjekliste, hvor du bare krydser ting af. Det er vigtigt, at der er en overvejelsesfase op til samtalen, samtidig med at den får et efterliv. Og til selve samtalen skal der være fokus på dialogen mellem dig og din chef.” siger Pernille Aagaard, der er HR-konsulent hos Krifa og har beskæftiget sig med MU-samtaler i mange år.

Husk, at der både findes et stadie før, under og efter samtalen. Find ud af mere på de næste sider.

Pernille Aagaard

  • HR-konsulent hos Krifa med bl.a. ansvaret for Krifas guides til MU-samtaler.
  • Har også ansvaret for teamudviklingssamtaler og lederudviklingssamtaler.
  • Har 10 års erfaring inden for emnet.
  • FØR: Reflektér over din arbejdssituation

    Før samtalen er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om din trivsel, din udvikling og dine opgaver. Baseret på Krifas dialoghjul har Pernille Aagaard, HR-konsulent i Krifa, udformet disse spørgsmål, som du kan reflektere over inden samtalen.

     Sådan gør du: 

    1. Start 1-2 uger før samtalen.
    2. Reflektér over spørgsmålene.
    3. Du behøver ikke svare på alle.
    4. Du behøver heller ikke notere svarene, kun hvis du selv har behov for det.
    5. Du går til samtalen med et klart overblik!  

    Mening

    • Hvilke arbejdsopgaver, synes jeg, er mest meningsfulde?
    • Hvilke arbejdsopgaver har jeg svært ved at finde mening i?

    Mestring

    • Hvilke opgaver, synes jeg, at jeg er bedst til. 
    • Hvilke opgaver føler jeg mig mindre kompetent til?
    • Hvad skal der til, for at jeg kan blive bedre klædt på til opgaverne?

    Ledelse

    • Hvornår synes jeg, at min leder leder mig bedst?
    • Hvad savner jeg fra min leder?

    Medbestemmelse

    • På hvilke områder betyder det noget for mig at have medbestemmelse?
    • På hvilke områder kunne jeg godt tænke mig mere medbestemmelse?

    Resultater

    • Hvilke resultater fra det sidste års tid er jeg mest stolt af? Hvorfor lykkedes det?
    • Hvad skal der til, for at jeg kan skabe bedre resultater? - Hvad kan jeg gøre? – Hvad kan mine kolleger gøre? – Hvad kan min leder gøre?

    Balance

    • Oplever jeg balance mellem de arbejdsopgaver, jeg har, og de ressourcer, f.eks. tid, værktøj og systemer, jeg får stillet til rådighed?
    • Oplever jeg balance mellem arbejdslivet og privatlivet med familie og fritid?
    • Hvad skal der til for at skabe bedre balance?

    Kolleger

    • Oplever jeg, at vi har det godt i kollegagruppen? Hvorfor/hvorfor ikke?
    • Hvordan er jeg selv som kollega?

    God Arbejdslyst Indeks er en kortlægning af, hvad der skaber arbejdslyst på de danske arbejdspladser. Undersøgelsen har identificeret syv faktorer, der tilsammen forklarer 71 procent af, hvorfor dansker oplever høj eller lav arbejdslyst. 

    UNDER: Dialogen erstatter skemaet

    Dialoghjulet er en hjælp til at komme godt rundt om dit arbejdsliv. Den må du gerne printe ud og tage med til samtalen. På den måde har du et godt udgangspunkt til din samtale.

    Det er vigtigt, at samtalen ikke bliver en lang aftjekningsliste af de forskellige punkter. Du skal i samarbejde med din chef udpege de ting, der er relevante for dig.

    Krifas dialoghjul!

    Dialoghjulet

    Hjulet er udarbejdet af Krifa på baggrund af de 7 faktorer i God Arbejdslyst Indeks

    Du kan med fordel downloade dialoghjulet hér og bruge den til at forberede dig. Så kan du bruge dine refleksioner til samtalen. Du er mere end velkommen til at slette og tilføje til hjulet, så det passer til dig.

    De syv faktorer, som God Arbejdslyst Indeks undersøger, skal forstås på følgende måde: 

    Mening
    Oplevelsen af, at du bruger dit arbejdsliv på noget meningsfuldt og din funktion i organisationen, giver mening. 

    Mestring
    Handler om, at der er et match mellem dine kompetencer og opgaver.

    Ledelse
    Oplevelsen af, at din nærmeste leder har gode faglige og sociale kompetencer, og at I har et tillidsfuldt forhold. 

    Medbestemmelse
    Når du har indflydelse på hvordan, hvornår og med hvem, du løser dine opgaver. 

    Resultater
    Oplevelsen af at udrette noget, når du er på arbejde. 

    Balance

    Handler både om balancen mellem tid og opgaver samt balancen mellem arbejde- og fritidsliv. 

    Kolleger

    Oplevelsen af at have gode relationer på din arbejdsplads. 

    EFTER: Sæt konkrete mål

    Brug de konkrete målsætninger til at motivere dig selv, samtidig med at du holder styr på, hvordan det går med dine mål.

    Sådan gør du:

    1. Sæt konkrete mål til samtalen.
    2. Skriv dem ned i skemaet.
    3. Fordel ansvaret.
    4. Sæt en tidsfrist.
    5. Kom i gang med arbejdet! 

    Du er velkommen til at downloade forberedelsesskemaet hér.

    Mu samtale skema stor

    Var indholdet interessant?
    Ja
    Nej

    Vi har modtaget din kommentar

    Dette kan også have din interesse