Tillid får arbejdslysten til at stige - mænd der arbejder

Tillid får arbejdslysten til at stige

Når vi oplever, at vores kolleger viser os tillid, har vi typisk også en oplevelse af større arbejdslyst. Samtidig har medarbejdere, der i høj grad stoler på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen, typisk også en bedre trivsel og højere arbejdslyst end gennemsnittet. Det viser en ny stor undersøgelse om arbejdsfællesskabets betydning for trivsel og arbejdslyst, som Videncenter for God Arbejdslyst står bag.

Af Videncenter for God Arbejdslyst

Vores kolleger kan bidrage til at forbedre vores arbejdslyst, men også forværre den. Hvis vi oplever at have det godt sammen med vores kolleger og samtidig har stor tillid til dem, vi arbejder sammen med, er der stor sandsynlighed for, at vi også trives og har god arbejdslyst. Og omvendt gælder det, at hvis vi ikke rigtigt oplever at kunne stole på hinanden, er der stor sandsynlighed for, at vi heller ikke rigtig trives i jobbet.

Når Videncenter for God Arbejdslyst tager temperaturen på danskernes arbejdslyst, gør vi det på en temperaturskala fra 0 til 100, hvor 0 er lig med ingen arbejdslyst og 100 er lig med en rigtig god arbejdslyst. I 2019 målte vi danskernes generelle oplevelse af arbejdslyst til 72 i gennemsnit, og den er i 2020 steget til 75. Så overordnet ser det ud til, at rigtig mange trives og føler sig motiverede til at tage på arbejde.

Tilsvarende er temperaturen på kollega-faktoren steget fra 76 i 2019 til 77 i 2020. Så her ser vi også positive takter. Kigger vi isoleret på de spørgsmål, der handler om vores forhold til kollegerne, og om vi har tillid til dem, er temperaturen i år på henholdsvis 82 og 80. Her kan vi altså konkludere, at vi danskere generelt vurderer tilliden til kollegerne højt.

VI HAR TILLID TIL HINANDEN

Den nye undersøgelse fra Videncenter for God Arbejdslyst viser, at der er en signifikant sammenhæng mellem oplevelsen af tillid og oplevelsen af arbejdslyst. De, der oplever, at deres kolleger viser dem tillid, har typisk samtidig også en oplevelse af højere arbejdslyst. Tilliden er generelt høj blandt danskerne på de danske arbejdspladser, og det understøttes af anerkendt forskning på området. Fx skriver Gylling Olesen i en større redegørelse (hvidbog) om social kapital at ”en række kvalitative undersøgelser fortæller, at Danmark har en høj social kapital […], de stoler på hinanden og […] lønmodtagerne er tilfredse med deres arbejde”.1  Det bliver bekræftet af en undersøgelse, som PwC udarbejdede sammen med Epinion i 2018 blandt flere end 1.500 danskere. Her lå tilliden på indeks 71, hvilket betegnes som højt.

TILLID OG ARBEJDSLYST

Kigger vi lidt nærmere på resultaterne af vores undersøgelse, kan vi se, at oplevelsen af tillid - både kollegerne imellem, men også i forhold til lederen - får arbejdslysten til at stige. Lad os tage et par eksempler:

I undersøgelsen har vi fx spurgt respondenterne om, i hvilken grad de er enige eller uenige i udsagnet: at kollegerne stoler på hinanden på arbejdspladsen. De respondenter, der har svaret i meget høj grad hertil, har samtidig en generel oplevelse af arbejdslyst, der ligger langt over gennemsnittet, nærmere bestemt 87 på en skala fra 0 til 100 hvor gennemsnittet ligger på 75.

Et andet udsagn lyder: Man kan stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen. Her viser undersøgelsen, at de respondenter, der i meget høj grad stoler på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen, samtidig også har en markant højere oplevelse af arbejdslyst. Her er arbejdslysten 89 set i forhold til den gennemsnitlige temperatur på arbejdslyst på 75.

MANGLENDE TILLID ER GIFT FOR DIN ARBEJDSLYST

Modsat ovenstående er manglende tillid gift for trivslen og arbejdslysten. Vores undersøgelse viser, at de respondenter, der oplever en lav grad af tillid, og som fx oplever, at kollegerne sladrer om hinanden til ledelsen eller til andre kolleger, har en markant ringere arbejdslyst end gennemsnittet. Fx har de, der har svaret i meget høj grad til, at kollegerne sladrer om hinanden til ledelsen, en gennemsnitlig oplevelse af arbejdslyst på 59 - set i forhold til den gennemsnitlige temperatur på arbejdslyst på 75. Der er derfor ingen tvivl om, at tillid til både ledelse og kolleger har stor indflydelse på den generelle oplevelse af arbejdslyst.

Tillid ser også ud til at have betydning for, hvordan vi som medarbejdere og kolleger oplever at kunne mestre vores arbejde. Det kigger vi lidt nærmere på.

TILLID ØGER OPLEVELSEN AF MESTRING

Vi ser en klar, positiv sammenhæng mellem oplevelsen af at kunne mestre sit arbejde og oplevelsen af, at kollegerne viser en tillid. Således har de, der har svaret i meget høj grad på spørgsmålet, om kollegerne viser dem tillid, også en større oplevelse af, at de mestrer deres arbejdsopgaver - i modsætning til dem der har svaret slet ikke.

Hvorvidt det rent faktisk er tillid, der øger mestringen, eller mestringen der øger tilliden, kan vi ikke med sikkerhed sige. Men en dygtig medarbejder, der mestrer sit arbejde godt, har måske en større tillid til kollegerne, fordi han hviler i sig selv og ved, at han kan sit kram og derfor ikke behøver at være nervøs for at blive ”afsløret” af kollegerne for ikke at kunne bestride jobbet tilfredsstillende.

Du kan læse mere om sammenhængene mellem vores forhold til kollegerne og vores oplevelse af at kunne levere gode resultater og være effektive på vores arbejde i rapporten “Kolleger - en vigtig brik i din arbejdslyst”.

RETFÆRDIGHED FOR DE UNGE OG ANERKENDELSE FOR SENIORERNE

Halvdelen af lønmodtagerne har en oplevelse af, at arbejdsopgaverne i høj eller meget høj grad bliver fordelt på en retfærdig måde på arbejdspladsen, og lidt færre – 44 procent – har en oplevelse af, at konflikter bliver løst på en retfærdig måde på arbejdspladsen. Det er særligt de unge på arbejdsmarkedet, gruppen fra 18 - 34 år, der i høj grad oplever, at opgaverne fordeles retfærdigt. Samtidig oplever særligt seniorerne over 65 år, at de bliver anerkendt for et godt udført arbejde.

Undersøgelsen fra Videncenter for God Arbejdslyst dokumenterer, at danskerne generelt har en oplevelse af høj tillid og godt samarbejde kollegerne imellem, mens oplevelsen af retfærdighed er knap så udtalt. Sidstnævnte kan måske hænge sammen med, at lederen spiller en større rolle i forhold til den enkeltes oplevelse af retfærdighed, end han eller hun gør, når vi fx spørger til oplevelsen af tillid og samarbejde kollegerne imellem. Men set under ét understøtter vores undersøgelse oplevelsen af, at danske arbejdspladser generelt er kendetegnet af en høj grad af social kapital.  

RETFÆRDIG KONFLIKTLØSNING OG GOD ARBEJDSLYST

I lighed med tillid kan vi se, at oplevelsen af retfærdighed i særlig grad kan være med til at løfte oplevelsen af arbejdslyst. Fx viser undersøgelsen, at de, der har svaret i meget høj grad til, at konflikter bliver løst på en retfærdig måde på arbejdspladsen, scorer markant højere end gennemsnittet på den generelle oplevelse af arbejdslyst. Således ligger deres temperatur på 92, hvor gennemsnittet for hele befolkningen ligger på 75.

SAMARBEJDET MED KOLLEGERNE ER BEDRE END MED LEDEREN

Vi danskere har generelt et godt samarbejde med både ledere og kolleger. Men samarbejdet er alligevel bedre med vores kolleger, end det er med vores leder. Hvor kun halvdelen af de adspurgte svarer, at de i høj eller meget høj grad oplever, at der er et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere på arbejdspladsen, er det tilsvarende 74 procent, der har svaret, at de i høj eller meget høj grad oplever, at der er et godt samarbejde mellem kollegerne på arbejdspladsen.

LEDEREN SKAL FOKUSERE MERE PÅ SAMARBEJDE

Ser vi mere specifikt på spørgsmål om samarbejdet relateret til den nærmeste leder eller den generelle ledelse, er der plads til forbedring, og der ligger sandsynligvis et uudnyttet potentiale her, der er værd at kigge ind i. Rigtig mange medarbejdere føler ikke, at de bliver inddraget nok i de beslutninger, der har betydning for deres arbejde. Her svarer mere end hver fjerde - 27 procent - at de slet ikke eller kun i mindre grad oplever, at ledelsen inddrager dem som medarbejdere i beslutninger, der har betydning for deres arbejde. Ligeledes føler en del medarbejdere heller ikke, at deres leder i tilstrækkelig grad handler, hvis de er presset med deres opgaver og har brug for aflastning. Her svarer knap 23 procent slet ikke eller i mindre grad til spørgsmålet om, hvorvidt lederen handler på problemet.

Vi kan konkludere, at de medarbejdere, som føler sig inddraget, og som har en leder, der tager hånd om medarbejderens arbejdspres og rent faktisk handler på det, også har en højere arbejdslyst end gennemsnittet. Faktisk er de helt oppe på en temperatur 90 mod gennemsnittets temperatur 75. Det bekræfter os i, at lederen spiller en vigtig rolle, hvis medarbejderne skal trives i jobbet.

Denne artikel indgår i rapporten ”Kolleger – en vigtig brik i din arbejdslyst”. Du kan læse hele rapporten her: www.krifa.dk/indeks


1 Gylling Olesen, 2008, side 8
2 PwC Danmark, Epinions Tillidsbarometer, 2018