Gør MUS til et strategisk ledelsesværktøj
3 gode fif
1. Hvilke tiltag er nødvendige før, under og efter samtalen? Hvordan forbereder du bedst medarbejderen før samtalen, hvordan får du stillet relevante og målrettede spørgsmål under samtalen og hvordan forestiller du dig at samle op på samtalen efterfølgende?
2. Skal samtalen give værdi for virksomheden må du overveje, hvordan du får den enkelte medarbejders behov til at matche det, som giver virksomheden værdi.
3. Du er mødeleder og ansvarlig for, at I når igennem den dagsorden, der er sat for mødet. Overvej hvordan du får skabt et tillidsfuldt rum, hvor der bliver plads til både at have fokus på resultater, trivsel og kommende mål.
[1:24] MUS er en vækst af både menneske og virksomhed og derfor et vigtigt værktøj der skaber kæmpe værdi.
[2:01] Der er tre arketyper af ledere når det gælder MUS; de forberedte, de som tager den på rutinen, og de som aldrig forbereder sig.
[2:53] Medarbejderne er vidt forskellige. Hvordan får du bragt de stille medarbejdere i spil og hvordan får du som leder sat rammen for en god samtale
[4:00] Du skal forberede dine medarbejdere bedst muligt på MUS, så de ved hvad de går ind til og hvad de gerne vil tale om på samtalen. Derfor er det vigtigt at du lægger tankelunter ud til medarbejderen i god tid inden samtalen.
[6:00] Det vigtigste du skal gøre som leder under MUS er at være nærværende og lyttende. Du skal sørge for at have nogle gode spørgsmål, som får samtalen startet og styret godt og får lavet gode løbende opsamlinger.
[7:35] Som leder skal du sørge for at stille spørgsmål som er relevante og personlige. Men vær opmærksom på, hvor tæt på du må og kan gå på medarbejderen.
[8:34] Som leder skal du beholde din autenticitet og være dig selv under MUS
[10:49] Hvordan får du som leder lavet et tilbageblik som giver mening og med gode målrettede spørgsmål, og hvordan får du italesat de mål som medarbejderen måske ikke nåede?
[12:33] Trivsel i hverdagen er vigtigt for medarbejderens arbejdslyst. Derfor er det væsentligt at du som leder får spurgt ind til både det som fungerer og ikke fungerer ift. Medarbejdernes trivsel.
[14:49] Det er vigtigt, at du som leder åbner ballet, når det handler om at give medarbejderen plads til at give dig som leder feedback og kritik. Igen handler det meget om, hvordan du får stillet spørgsmål som giver medarbejderen mulighed for at give feedback der giver dig og virksomheden værdi.
[16:08] Oprigtighed er enormt vigtigt, hvis du som leder har brug for at levere kritik til medarbejderen.
[18:39] Mål er vigtige pejlemærker. De skal være enkle og konkrete og det er afgørende, at der ikke bliver sat for mange mål til MU-samtalen. Og at der bliver samlet op på målene løbende
[20:41] Det er væsentligt, at du som leder stiller krav til medarbejdere, for ellers vokser hverken virksomheden eller medarbejderen.
[21:37] Lønforhandlinger og MUS – de to emner hører ikke sammen.
[22:40] Når målene er besluttet er det vigtigt, at der bliver aftalt konkrete tidspunkter for opsamling og løbende evaluering af de beskrevne mål. Opfølgningen skal være en del af din lederdiciplin.
[24:02] Lederen har ansvaret for at sikre en struktur for den løbende opsamling.
[24:31] Det er væsentligt, at du som leder evaluerer på samtalerne løbende, så du bliver dygtigere og får ryddet ud i dårlige vaner og uhensigtsmæssige spørgsmål.
[26:11] Harmoni, nærvær og tilstedeværelse er vigtige elementer til en MUS, hvis den skal lykkes.