Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Ledelse/ Er du klar til den nye ferielov?
Forside/ .../ Er du klar til den nye ferielov?

Er du klar til den nye ferielov?

Her får du 3 anbefalinger til, hvad du som selvstændig med ansatte, allerede nu skal forholde dig til, i forhold til den nye ferielov.
Ikon artikel
Journalist
Fie Rasmussen

Selvom den nye ferielov først for alvor træder i kraft i 1. september 2020, så er der flere ting, du med fordel allerede nu kan begynde at forholde dig til.

Den nye ferielov vil indeholde nye mere fleksible og tidssvarende regler, samtidig med at nogle af reglerne fra den gamle ferielov også vil blive videreført.

For at give dig den første forståelse for den nye ferielov, har vi talt med Revisionsfirmaet Beierholm, som har 3 anbefalinger til dig allerede nu:
1. Fortæl dine medarbejdere om konsekvenserne af den nye ferielov
Her giver vi dig et lille oprids på nogle af de konsekvenser, den nye ferielov har.

I den nye ferielov får vi det, der hedder samtidighedsferie. Det betyder, at vi kan holde vores ferie samtidig med, at vi opsparer den. Dvs. at vi optjener det samme antal feriedage som nu, men som noget nyt, må vi holde ferien allerede i den efterfølgende måned.

Vi har altså fortsat ret til 5 ugers ferie om året, men vi skal lære at tænke anderledes omkring ferieopsparing og afvikling, end vi har gjort hidtil. Især i overgangsfasen vil der være nogen, der bliver udfordret.

Særligt vil der kunne opstå udfordringer omkring efterårsferien, hvor man kun har haft 1,5 måned til at tjene ferie med løn. Her opfordres der til, at man sørger for at overføre den ferie, som optjenes i perioden 1. januar til 31. august 2019 eller tidligere, så den kan bruges der i stedet.
2. Få styr på lønsystemet og nye administrative rutiner
I forlængelse af ovenstående skal du sikre dig, at din virksomheds systemer kan håndtere dine medarbejderes feriedage, så hverken du eller dine ansatte bliver ”snydt”. Det kan hurtigt blive kompliceret at holde styr på medarbejdernes ”minusdage” og ”plusdage”, uanset om du som arbejdsgiver lægger ud for feriedage, der endnu ikke er optjent.

Som udgangspunkt må vi forvente, at de lønsystemer, vi har nu, bliver opdateret til at kunne holde styr på ferieregnskabet. Men som virksomhed er der en opgave i at sikre, at systemet tager højde for de aftaler og regler, den enkelte virksomhed vedtager – og ikke mindst at vænne sig til en ny administrativ praksis.
3. Overvej virksomhedens betalingsmodel for indefrosne feriemidler
I overgangsperioden 1. september 2019 til 31. august 2020 skal der laves en opgørelse af antal feriedage og feriemidler for alle dine medarbejdere. Disse feriemidler skal indefryses og indberettes, og så får medarbejderne dem udbetalt, når folkepensionsalderen indtræder, eller de på anden måde forlader arbejdsmarkedet.

Du kan som arbejdsgiver frit vælge, om du vil beholde midlerne i virksomheden eller indbetale dem til Feriefonden. Det gælder dog ikke medarbejdere omfattet af feriekontoordning, da denne indberetning og indbetaling foretages af Feriekonto.

Hvad er så den bedste model? Det vil være helt individuelt for den enkelte virksomhed. Men nu hvor vi har taget hul på et nyt år, er det en god idé at se på, hvordan mulighederne vil påvirke din virksomheds likviditet, hvilken forrentning din virksomhed har nu og forventes at få – samt en vurdering af din virksomheds og markedets udvikling på lidt længere sigt.

Har du spørgsmål til den nye ferielov og konsekvenserne for din virksomhed, så er du velkommen til at kontakte os på erhverv@krifa.dk eller på telefon 7227 7427.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse