Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Ledelse/ Hvordan takler du brok som leder
Forside/ .../ Hvordan takler du brok som leder

Hvordan takler du brok som leder?

Brok kan være skadeligt for arbejdsmiljøet, og det kan skabe dårligere trivsel blandt medarbejderne. Derfor er det vigtigt, at du som leder får brokken væk fra krogene og skaber en åben kultur, hvor man kan udtrykke sine frustrationer, mener erhvervspsykolog.
Ikon artikel
Journalist
Mette Rohde

Brok i krogene skaber mistrivsel og dårlig arbejdslyst. Hver uge oplever 78 procent af danskerne brok på deres arbejdsplads. Det viser en undersøgelse lavet af Wilke for Krifa. Ifølge erhvervspsykolog Rasmus Højbæk er det nødvendigt, at lederen tager ansvar og griber ind, når brokken breder sig mellem kollegaerne.

”Lederen har ansvaret for det psykiske arbejdsmiljø, og derfor har man også ansvaret for at handle på det, man bliver opmærksom på,” siger han.

Det kan du som leder gøre ved at skabe en kultur og et arbejdsmiljø, hvor der er plads til at sige sin mening og dele sin holdning, mener Rasmus Højbæk.

”På den måde vil det være lettere for medarbejderne at være åbne omkring de ting, de er kritiske overfor. Så kommer brokken frem fra krogene, og man kan tale åbent om det. Man skal både som leder og medarbejder være opmærksom på, at man serverer kritikken på en konstruktiv måde med bevidstheden om, at lederen stadig har lederretten,” siger han.

Vær en rollemodel

For at fastholde en åben kultur på arbejdspladsen er det nødvendigt, at du som leder går forrest og viser et godt eksempel. Her er det ifølge Rasmus Højbæk især vigtigt at lytte til medarbejdernes kritikpunkter og forholde sig til det.

”Kom med en grundig forklaring på, hvorfor det er, som det er og vis, at du respekterer din medarbejders meninger, og at du tager dem alvorligt. Det kan godt være, at der ikke er meget at gøre ved kritikken, men så må du give en god forklaring på, hvorfor det er sådan,” siger han.

Inddrag medarbejderne

Medarbejderne får en følelse af at blive set og hørt, hvis du som leder er klar i din kommunikation, inddrager dem i det, der er muligt, og fortæller, hvorfor du gør, som du gør. Det giver en gennemsigtighed, der kan forebygge brok i det skjulte.

”Du skal som leder være klar i spyttet og vise dine medarbejdere, at du inddrager dem. Det skaber en følelse at blive taget alvorligt,” siger Rasmus Højbæk.

Hvis brokken udmønter sig konstruktivt, er brokken ikke en dårlig ting. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, hvem modtageren er.

”Vi risikerer nemlig at overbelaste og smitte med vores brok, hvis den anden overtager vores frustration eller går derfra med frustration over vores brok.  Så lever brokken videre i et andet format,” siger Rasmus Højbæk.

Så hold brokken til det åbne rum, og vær parat til at finde en løsning på kritikken, hvis det er muligt, lyder opfordringen. 

Mål din arbejdslyst
Ja den kan faktisk måles! Med GAIS-målingen kan du teste din egen eller dit teams arbejdslyst, og få helt konkrete værktøjer til at forbedre den – helt gratis.
Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar