Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Ledelse/ Få medarbejderen godt tilbage efter stress
Forside/ .../ Få medarbejderen godt tilbage efter stress

Få medarbejderen godt tilbage efter stress

Det kan være svært at vide, hvordan du som leder skal håndtere situationen, når en medarbejder vender tilbage til arbejdet efter en stresssygemelding. Her får du en stresskonsulents fem råd til, hvordan du skaber en god opstart for medarbejderen.
Ikon artikel
Journalist
Cecilia Bach Baagø

Det kan være en svær situation at stå i som leder, når en medarbejder vender tilbage til arbejdet efter en stresssygemelding. Hvad skal du sige, og hvad skal du ikke sige? Det kan også være svært at vurdere, hvor mange opgaver han eller hun kan klare, og hvor meget pres vedkommende kan tåle lige nu. Thomas Pape Persson, der er stresskonsulent i Krifa giver dig fem gode råd til, hvordan du kan tage godt hånd om medarbejderen, og hvordan I sammen kan skabe nogle trygge rammer for opstartsfasen.

Thomas Pape Persson

Stresskonsulent i Krifa 

1. Lav en opstartsplan

Når medarbejderen vender tilbage til arbejdet efter en kortere eller længere periode med stress, er det en god idé at udarbejde en opstartsplan sammen. Planen skal være med til at skabe et overblik og give medarbejderen tryghed. - I opstartsplanen er det vigtigt, at I får aftalt, hvor mange dage og timer han eller hun skal starte ud med at have. I skal også lave en forventningsafstemning og aftale, hvilke arbejdsopgaver og typer af opgaver, medarbejderen kan håndtere lige nu. Lad medarbejderen være med til at bestemme opgavetyper, men få barberet komplekse opgaver væk og undgå korte deadlines. Det handler om at skabe struktur og forudsigelighed, så det er trygt for medarbejderen at komme på arbejde, fortæller Thomas Pape Persson.

2. Vær sparringspartner

Som leder handler det om at finde balancen mellem at spørge tilpas meget ind til medarbejderen uden, at det bliver for meget. Det kan være en udfordring at finde den gode balance, da det for nogle mennesker er et meget privat og følsomt emne. Men det er meget vigtigt, at der er en tæt relation mellem dig som leder og medarbejderen i de første uger.

Som leder skal du ikke lege psykolog. Du skal derimod være medarbejderens sparringspartner.

Stresskonsulent i Krifa Thomas Pape Persson

- Som leder skal du ikke lege psykolog. Du skal derimod være medarbejderens sparringspartner. Hvis du er i tvivl om, hvad du må spørge om, så spørg ”må jeg spørge dig, hvordan det går? Er der noget, du har lyst til at tale om?” Det allerbedste, du kan gøre, er bare at spørge, forklarer Thomas Pape Persson og tilføjer:

- Et råd er, at du sammen med medarbejderen holder et ugentligt evalueringsmøde. Her kan I vende situationen og snakke om, hvordan det går. I kan også aftale, om medarbejderen skal have flere eller færre opgaver og arbejdstimer. Det gælder om, at du tager hensyn til den enkelte.

3. Orientér resten af kollegerne

Stress og sygdom kan være et følsomt emne for den medarbejder, der vender tilbage. Ikke desto mindre er det en god idé, at du i samråd med medarbejderen aftaler, hvad og hvor meget resten af kollegerne skal vide. Det kan være en fordel for alle parter, at de ved, hvordan situationen er, og hvorfor han eller hun kan klare nogle opgaver, men ikke andre.

- Det er vigtigt at forklare resten af medarbejderne, hvilke opgaver, den stressramte medarbejder vender tilbage til og hvorfor. Forklar også, hvorfor der bliver taget særlige hensyn til ham eller hende, så der ikke bliver kigget skævt til det, siger Thomas Pape Persson.

Når en medarbejder vender tilbage til arbejdspladsen, vil du sikkert opleve, at andre medarbejdere spørger ind til hans eller hendes situation. Derfor er det klogt, hvis du har forberedt, hvad og hvor meget du kan fortælle til dem. Thomas Pape Persson forklarer:

- Et rå er, at du har en ”elevatortale” klar til resten af medarbejderne. Men sørg for at få den afstemt med medarbejderen, inden du fortæller noget. Så undgår du at stå i en uheldig situation, hvor du ikke ved, hvor meget du må fortælle.

4. Hav tålmodighed

Selvom medarbejderen er klar til at vende tilbage til arbejdet, betyder det ikke, at han eller hun er helt fit for fight. Derfor skal du huske at have tålmodighed med medarbejderen og tage det i et passende tempo.

Både arbejdstager og arbejdsgiver bliver ofte overraskede over, hvor lang tid det tager, før den stressramte kan huske og kan koncentrere sig igen.

Stresskonsulent i Krifa Thomas Pape Persson

Vidste du, at...

- over halvdelen af danske lønmodtagere har spottet tegn på stress hos en kollega inden for det seneste år?

 - 47 procent af danskerne ikke så stresstegnene hos kollegaen, før vedkommende blev sygemeldt?

 - 7 ud af 10 danskere taler med den pågældende kollega, når de spotter tegn på stress? 

Kilde: Stressundersøgelse lavet af TNS Gallup for Krifa

- Både arbejdstager og arbejdsgiver bliver ofte overraskede over, hvor lang tid det tager, før den stressramte kan huske og kan koncentrere sig igen. Hjernen er utrolig langsom til at få det godt igen. Derfor er det vigtigt, at du som leder ved noget om stress, og hvad der sker i hjernen, fortæller Thomas Pape Persson.

Det er en stor omvæltning at komme fra en sygdomsperiode og på arbejde igen. Selvom medarbejderen gerne vil gøre det så godt som muligt, skal pauser og luft prioriteres højt.

- Du skal huske medarbejderen på at holde mange pauser i løbet af dagen. Foreslå fx at medarbejderen går en tur rundt om bygningen og får noget frisk luft. I skal begge se værdien i pauserne og ikke se dem som spildtid, siger Thomas Pape Persson.

5. Brug dit ledernetværk

Det er et stort ansvar at stå alene med en medarbejder, der har været igennem en stresssygemelding og som nu kommer tilbage til arbejdspladsen. Derfor kan du måske have brug for at snakke med andre ledere om, hvordan du håndterer situationen bedst muligt.

- Det kan være en svær rolle som leder, fordi der ikke er nogen facitliste på, hvad der er det rigtige at gøre. Derfor kan ledersparring være en god idé. Her kan du få et indblik i, hvad andre har gjort, hvad de har henvist til og hvilke hjælpemidler, der findes i organisationen. Ved at sparre med andre ledere undgår du at stå i en situation, hvor du føler, at du står helt alene, pointerer Thomas Pape Person.

Kom på gratis lederkurser og -uddannelser

Vi hjælper dig videre i din lederkarriere med lederkurser og projektlederuddannelser – helt gratis!


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse