du styrker forholdet til dine kolleger
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Sundhed/ Derfor skal du træne på jobbet
Forside/ .../ Derfor skal du træne på jobbet

Derfor skal du træne på jobbet

Der er både gode fysiske og kollegiale fordele ved at træne sammen på jobbet. Vi giver dig fem stærke grunde.

Ikon artikel
Journalist
Anne Rahbek

5 stærke grunde:

Du bliver stærkere og får færre smerter*
Ved at lave træningsøvelser på jobbet kan du blive stærkere og forebygge smerter i muskler og led.  I et forsøg fra 2015 oplevede de medarbejdere, der trænede på jobbet, at deres smerter i nakke og skuldre blev nedsat med 50 %, mens deres muskelstyrke steg med 9 %.

Du styrker forholdet til dine kolleger
Det er ikke kun musklerne, du styrker, når du laver træningsøvelser på jobbet. En gruppe forskere fandt i 2015 frem til, at fysisk aktivitet med kollegerne på jobbet kan styrke jeres relation, så I arbejder bedre sammen. 

Du bliver mere effektiv
Den tid, du bruger på at træne på jobbet, er på ingen måde spildtid. Et svensk studie viser nemlig, at de medarbejdere, der træner på jobbet, er mere effektive og når flere opgaver end dem, der skipper træningen. 

Du bliver mindre syg
Vil du undgå sygedage, skal du huske træningsøvelserne. Dansk forskning viser, at motion kan mindske dit sygefravær – og får du smerter, går de hurtigere væk igen, når du husker motionen. 

Du bliver gladere og får mere overskud
Når du har ondt, går det ofte ud over humøret. Derfor kan træning være en kilde til at sikre det gode humør og overskud – både fordi du afhjælper smerterne, men også fordi det får hjernen til at frigive endorfiner og dopamin. Og det gør dig gladere.

Kilder: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Videncenter for Arbejdsmiljø

4 ud af 10

danskere i job har haft smerter i nakken og/eller skuldrene inden for de sidste tre måneder. 

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse