At dyrke motion hjælper ikke på min arbejdsplads
Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Sundhed/ Seks myter om sundhed på jobbet
Forside/ .../ Seks myter om sundhed på jobbet

Seks myter om sundhed på jobbet

Påvirker for lidt søvn mit arbejde? Kan jeg nå mere, hvis jeg presser mig selv? En ekspert ser nærmere på seks udbredte sundhedsmyter på jobbet. 
Ikon artikel
Journalist
Lars Stig Madsen

Om eksperten

Line Falk er sundhedskonsulent hos Folkesundhed Aarhus, hvor hun bl.a. underviser i sund livstilsforløb.

Hun har en bachelor i ernæring og sundhed med speciale i human ernæring.

Der findes mange råd og vejledninger til, hvordan du bedst holder dig sund på arbejdspladsen. Line Falk fra Folkesundhed Aarhus fortæller, hvad der er op og ned.   

Myte 1: Det er bedre at stå op end at sidde ned og arbejde
”Falsk. Man siger at ”den næste stilling er den bedste stilling”. Hvis du udelukkende sidder ned, belaster du kroppen på én måde, hovedsageligt i lænden. Hvis du udelukkende står op belaster du kroppen på en anden måde, hovedsageligt i benene. Det er derfor vigtigt med variation i den daglige arbejdsstilling. ”

Myte 2: Det er lige meget, om jeg drikker kaffe og the i stedet for vand
”Både sandt og falsk. Almindeligvis har vi behov for ca. 1½ liter væske i døgnet, og kaffe og the tæller med i det daglige væskeregnskab. Fødevarestyrelsen anbefaler dog at man højest drikker ½ liter kaffe eller the om dagen, fordi det kan være svagt vanddrivende. Ifølge de officielle kostråd er det derfor bedst at slukke tørsten i vand. ” 

Myte 3: At dyrke motion hjælper ikke på min arbejdsindsats
”Falsk. At dyrke motion kan have en meget positiv indvirkning på din arbejdsindsats. Du bliver stærkere fysisk, hvilket reducere sandsynligheden for sygemelding på grund af for eksempel rygsmerter. Samtidig påvirker motion dit psykiske velbefindende, og du får mere livsglæde, overskud, selvtillid og trivsel. Du lærer desuden bedre, når du dyrker regelmæssig motion. ” 

Myte 4: Min frokost har stor betydning for mit energiniveau på jobbet
”Sandt. Din frokost er afgørende for din koncentration. Hvis du er sulten, er der stor sandsynlighed for, at du også bliver ukoncentreret, og så er frokosten vigtig for at rette op på energiniveauet. Frokosten betyder desuden, at du får et afbræk i løbet af dagen, som kan være med til at klare hjernen. ” 

Myte 5: Hvis jeg presser mig selv, når jeg mere
”Både sandt og falsk. Det er helt okay at presse sig selv en gang imellem, men alt med måde. Hvis du engang imellem skal nå en deadline er det fint, men hvis du presser dig selv over en længere periode og gentagne gange, vil din krop på et tidspunkt sige fra, og du har stor risiko for at gå ned med stress. ” 

Myte 6: Jeg behøver kun 5-6 timers søvn for at kunne præstere på arbejdet
”Falsk. Når du sover, foregår der en uendelig mængde af processer i kroppen og i hjernen. 
Når du ikke har sovet det antal timer, du har brug for, bliver din evne til at fokusere, huske og lære svækket, og du kan derfor ikke præstere det samme på arbejdet, som du ville kunne, hvis du havde sovet nok. 
En voksen skal almindeligvis sove 7 -8 timer hver nat.”


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse