Forside/ Inspiration til dit arbejdsliv/ Sundhed/ Spis dig mæt uden at blive fed
Forside/ .../ Spis dig mæt uden at blive fed

Spis dig mæt uden at blive fed

Få inspiration til sunde madpakker, der giver energi til en lang arbejdsdag. En diætist giver dig sine sunde og velsmagende bud på madpakker og mellemmåltider.
Ikon video
Journalist
Lars Stig Madsen

BLÅ BOG

Line Daugaard er klinisk diætist. Hun arbejder for Diætisthuset i Aarhus, der er en landsdækkende virksomhed, som vejleder danskere i at optimere deres kostvaner. Hvis du har brug for mere inspiration eller en plan til at nå dine mål, kan du læse mere på diaetisthuset.dk

Line Daugaard er i sit arbejde som klinisk diætist med til at vejlede os danskere i, hvordan vi optimerer vores kostvaner. Frokosten er et vigtigt bidrag til en sund dagskost, der skal dække kroppens behov for næringsstoffer og give os mæthed og energi til resten af arbejdsdagen.

Vores madpakker skal også variere, alt efter om vi har hårdt fysisk arbejde eller et stillesiddende kontorarbejde. 
Tjek Line Daugaards opskrifter. Vi håber, de inspirerer dig. Velbekomme. 
 

Håndværker-madpakken

Madpakken er til Anders på 55 år, der er håndværker. Han vejer 90 kg og er 190 cm høj. Til dagligt har han et aktivt arbejde som håndværker. Hans daglige energibehov er ca. 2700 kcal. 
Opskrift på frokost, ca. 750 kcal. 
1 skive rugbrød med 1 æg og 3 cherrytomater.
1 skive rugbrød smurt med pesto og 2 frikadeller.
1 skive rugbrød smurt med remulade og 3 stk. magert pålæg, maks. 10 % fedt, fx roastbeef.
2 gulerødder eller andet gnavegrønt.

Forslag til mellemmåltider:

Formiddag: 2 stykker frugt og 3 rugstave, fx fra Kornbageriet. 
Eftermiddag: 2 stykker rugknækbrød med 2 skiver figenpålæg og 1 banan.
Få inspiration til sunde madpakker

Kontor-madpakken

Jens er 55 år og kontorarbejder. Han vejer 80 kg og er 180 cm høj.  Jens har stillesiddende arbejde og et dagligt energibehov på ca. 2200 kcal. 
Opskrift på frokost, ca. 500 kcal.

2 skiver rugbrød med 1 dåse tun i vand og en halv avokado. Alternativt kan man blande en færdiglavet tunsalat og en dåse tun i vand og tage halvdelen med.
Hertil 5 radiser og en halv gul peberfrugt eller andet snackgrønt.

Forslag til mellemmåltider:

Formiddag: 1 skive rugbrød med 1 æg.
Eftermiddag: 1 skive rugbrød med 1 banan. 
Hvad skal man gøre som kvinde?
Som kvinde har man et mindre behov for energi. En kvinde (med et stillesiddende arbejde) kan fx spise 1½ skive rugbrød, 50-80 g mager proteinkilde (maks. 10 % fedt) samt 100 g salat/grønt til frokost og halvere ovenstående forslag til mellemmåltider.

Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse