Kvinde med tics i øjet
Forside/ .../ Kan du stadigvæk fløjte?

Kan du stadig fløjte?

Hvad er egentlig forskellen på stress og travlhed? Og kan du egentlig fløjte? Vi har hevet fat i speciallæge i arbejdsmedicin og forfatter til flere bøger om stress Bo Nettestrøm og givet ham tre hurtige spørgsmål om stress og travlhed.
Ikon artikel
Journalist
Christian Bruun

Har du styr på forskellen mellem stress og travlhed? Bo Netterstrøm, der til dagligt underviser, forsker og skriver bøger om stress, har fået tre spørgsmål om emnet til at forklare, hvor vi skal tale om det ene og det andet.

Hvad er forskellen på stress og travlhed?

Den helt grundlæggende forskel er, at travlhed er psykologisk, og stress er fysiologisk. Travlhed er noget, som opstår i hovedet, når man føler, at man skal nå meget. Det kan være, at man skal aflevere inden en deadline, og derfor skal løbe ekstra hurtigt i en kort periode.

Stress derimod er en påvirkning af kroppen, hvor man føler ubehag og har svært ved at overskue tingene gennem en længere periode.

En væsentlig forskel på travlhed og stress er tiden. Kan man se en ende på den travle periode, så er der travlt. Hvis travlheden er konstant og uden ende, så kan det være tegn på stress eller begyndende stress.

Hvordan opdager man, om man har stress eller ”bare” travlt?

Det kan være vanskeligt at kende forskel, men der er tegn, man kan holde øje med. Kan man fløjte, er man ikke stresset, så har man bare travlt.

Det lyder skørt, men hvis man er rigtig stresset, har man hverken humøret eller overskuddet til noget så simpelt som at fløjte.

Stress giver en række symptomer, man skal være opmærksom på. Nogle får ondt i maven, andre ændrer adfærd, og mange sover dårligt. Det kan man selv holde øje med, og ellers skal man lytte til sine kolleger. De er ofte de første til at opdage, når man ændrer adfærd og oplever stress.

Hvordan undgår man, at ordene skaber stress?

Hvis man vil undgå det, så skal man kalde en spade for en spade. Det er nemt hurtigt at tale sig ind i en tilstand af stress, hvis det er det, man fortæller sig selv og andre.

Rådet er derfor at være opmærksom på sit sprog. Har man travlt, skal det ikke pakkes ind som stress. Omvendt skal stress ikke benægtes som travlhed.
Ligesom negative tanker kan skabe stress, kan positive tanker være med til at nedtone symptomerne på stress.

21 % oplever, at arbejdet fylder for meget i tankerne, når de har fri

Kilde: Undersøgelse gennemført af Krifa og Yougov, 2015

En hverdag uden stress
- 5 enkle råd

Her får du fem gode råd til, hvordan du undgår stress på arbejdspladsen - og derhjemme

Få hjælp til at forebygge stress

Kilde: Artikel fra Videncenter for God Arbejdslydt

Gå din hverdag igennem, og afklar hvilke områder, der presser dig mest.

Tal med din chef om forventningerne til dig, men overvej også, om det er dine egne forventninger, du bliver presset af.

Læg arbejdet fra dig, når du kommer hjem.

Prioritér dine opgaver, og planlæg efter, hvad der er vigtigst og haster mest.

Lyt til kroppens signaler, og sig stop, før din krop gør det for dig.

Få hjælp til stress og forebyg
Meld dig ind og få adgang til vores forløb.

Dette kan også have din interesse