Forside/ .../ stresssymptomer

Lær symptomerne på stress at kende

Stress er en stor trussel for kroppen, og når det har stået på for længe, begynder stresssymptomerne at vise sig. Det er kroppens måde at få dig til at handle og sætte ny kurs. Læs med her og lær stress-symptomerne at kende.
Stresssymptomer - lær tegnene på stress at kende

Kend tegnene på stress

Symptomer på stress kan komme til udtryk både psykisk (i hovedet), fysisk (i kroppen) og adfærdsmæssigt (i væremåden). Det er forskelligt fra person til person, hvilke stresssymptomer, der vil være til stede, hvis man er stresset.  

Stress er som udgangspunkt en positiv ting, som får dig til at yde mere. Men når belastningen har stået på for længe, begynder stresssymptomerne at vise sig. Det er kroppens måde at få dig til at handle og sætte en ny kurs. Symptomerne vil tage til i styrke og omfang i takt med at belastningen fortsætter. 

Læs med, og bliv klogere på de forskellige symptomer på stress.

Psykiske symptomer

Psykiske symptomer på stress kommer til udtryk ved, at der sker en påvirkning på følelsesliv og tankevirksomhed. Hukommelsesbesvær og koncentrationsbesvær er blandt nogle af disse symptomer. På arbejdet vil du måske opleve pludselig at glemme aftaler og deadlines. Eller have en følelse af at være uengageret og opgivende.  

Stressen kan også medføre, at du får sværere ved at koncentrere dig, hvilket blandt andet kan gøre dig mere utålmodig, irritabel og generelt mere belastende at være sammen med.  

Psykologiske stresssymptomer er alvorlige, da de kan udvikle sig til angst og depression.

psykiske stresssymptomer 

Let til tårer og følelsesladet 

Stressen påvirker også humøret, og mange oplever at blive mere følelsesladede og have let til tårer. Måske vil du opleve, at reagere følelsesmæssigt på ting, som du normalt ikke reagerer på. Det sker pga. midlertidige ændringer i hjernens struktur. Det kan medføre, at du lettere havner i konflikt med din partner eller kollega. Mange vil også få en generel følelse af nedtrykthed, som kan medføre, at du ikke har lyst til nogle ting f.eks. at være social eller sex.
Føler du dig stresset?

Find ud af, om dit stressniveau er højt - tag stresstesten.

Fysiske symptomer: sådan påvirker stress kroppen

Når et stort dyr truede stenaldermanden, stod han ikke bare og så på. I stedet gjorde hans krop sig klar til at kæmpe. Spændte op i musklerne og pumpede blodet hårdere rundt i årerne. 
Præcis på samme måde sætter kroppen sig i alarmberedskab, når den trues af stress. 

På den korte bane (1-2 uger), er stress en god ting, da den får dig til at yde noget ekstra. Men når stressen har stået på i for lang tid (over 2-4 uger) vil kroppen begyndte at blive nedbrudt, og det er her, at den begynder at sende signaler, som skal få dig til at fjerne dig fra belastningen.

Fysiske symptomer på stress 

Forskelligt hvordan man reagerer fysisk

Det er meget individuelt, hvordan din krop reagerer på at være stresset. Her er nogle af de fysiske symptomer, som kan forekomme i kroppen, når du er stresset:  

Hjernen påvirkes af stress. Når du bliver stresset, øges blodgennemstrømningen i hjernen. Den del af hjernen, hippocampus, som du bruger til at se muligheder og finde løsninger, bliver overbelastet. Den kan ikke længere regulere stresshormoner og begynder på længere sigt at skrumpe. Det kan blandt andet gøre dig dårligere til at huske. Samtidig vokser en anden del af hjernen, amygdala, som gør at du bliver mere følelsesmæssigt påvirket og mindre rationelt tænkende. 

Nogle vil opleve, at deres vejrtrækning ændres under stress. Du kan opleve at trække vejret hurtigere og mere overfladisk, fordi kroppen tror, du er i fare. Den dårlige vejrtrækning kan give muskelspændinger, dårlig fordøjelse og en endnu mere stresset psyke. 

Stress kan også påvirke hjertet og blodtrykket. Nogle vil opleve, at deres blodtryk stiger, hvilket kan øge risikoen for blodpropper og kan give smerter i brystet. 

Også nogle vil opleve problemer med maven, såsom diarré og forstoppelse, når de er belastet af stress. Det sker, da stress kan påvirke produktionen af bugspyt og galde, som er nødvendige for at nedbryde maden.  

En del af kroppens alarmberedskab på stress, går også ud på at klargøre musklerne til kamp. Derfor kan stress give spændte muskler, særligt i nakke og skuldre. Længerevarende muskelspændinger kan give smerter og gøre dig mere træt, fordi kroppen bruger energi på at holde musklerne spændte.
Gratis online hjælp til stress

I Krifas online StressFri-forløb får du gennem videoer og værktøjer hjælp til at arbejde med den stress, du oplever. Der er både hjælp at hente for dig, der er stresset, dig der kender en, der er stresset, eller dig der gerne vil forebygge stress.

Adfærdsmæssige symptomer

De adfærdsmæssige symptomer på stress, opdages typisk af menneskerne omring os. F.eks. kan en kollega, som har adfærdsmæssige symptomer på stress begynde at fylde mere på arbejdspladsen og kræve mere opmærksomhed. Kollegaen er måske mere højlydt end normalt og virker generelt hektisk. 

Et adfærdsmæssigt symptom på stress kan også være, at du trækker dig fra det sociale og nærmest prøver at gemme dig. Måske dropper du møder, frokostpausen eller arrangementer på arbejdspladsen.

 

Adfærdsmæssige symptomer på stress 
 

Kort lunte og søvnproblemer

Nogle af de adfærdsmæssige symptomer, du også kan opleve, når du er stresset, er ubeslutsomhed, inde uro og kort lunte. Det er noget, rigtig mange oplever. Det er ok, når det kun står på i en kortere periode – men begynder det at stå på i over 2-4 uger, bliver det problematisk.  

Også søvnproblemer er et symptom på stress, som rigtig mange oplever. Måske kan du nikke genkendende til at føle dig rigtig træt og udmattet om aftenen, men så snart du lægger dig i sengen, begynder tankerne at køre rundt og kan holde dig vågen længe.  

Læs mere om stress og søvnproblemer her.

Tal med en stresskonsulent
Krifas stresskonsulenter er altid klar på en samtale med dig. Sammen vil I finde frem til, hvad der stresser dig, hvad du kan gøre for at mindske stressen, og hvordan du genfinder balancen.

Hvorfor er det vigtigt at lære symptomerne på stress at kende?

Det er vigtigt at lære symptomerne på stress at kende, da det er din krops måde at fortælle dig på, at du skal væk fra stressbelastningen. Men husk, at det er meget forskelligt, hvordan vi hver især reagerer på stress, så du skal lære din krop at kende. Lærer du at lytte til din krop, kan det være en måde at forebygge stress på og handle i tide.  

Efter 2-4 uger skal du handle

Tidsperspektivet er vigtigt, når vi snakker om stress. Indenfor 1-2 uger er stress en god ting, da den får dig til at yde noget ekstra. Det kan f.eks. være, at du har fået en stor opgave ind på arbejdet, som du skal nå at gøre færdig. Så længe, du finder balancen igen efter 1-2 uger, er det ok, at din krop har været i en stressbelastning. 

Men når stressen har stået på i for lang tid, og du har oplevet symptomer på stress i over 2-4 uger, skal der gribes ind. Når du har været i en stressbelastning længe, bliver det sværere og sværere at finde en vej igennem det, og her kan det være godt med hjælp udefra. Det er altid en god idé, at tage en snak med din læge.  

Nedenfor kan du se, hvordan du også kan få hjælp til din stress.

Få hjælp til at tackle stress

Krifas online stressfri-forløb hjælper dig med at håndtere og mindske stress. Forløbet er professionel hjælp til selvhjælp og består af videoer, øvelser og råd fra Krifas stresskonsulenter. Det er både for dig, der er i job, sygemeldt eller ledig. Forløbet er gratis.

Krifas stresskonsulenter er altid klar på en samtale med dig. Sammen vil I finde frem til, hvad der stresser dig, hvad du konkret kan gøre for at mindske stressen, og hvad næste skridt for dig er i at genfinde balancen i dit arbejdsliv.

Kom på Krifas online webinar om stresshåndtering. Det er både for dig, der er stresset eller kender en, der er det. På webinaret vil du lære om symptomerne på stress, hvad stress er, og hvordan den mindskes og forebygges.

Hvad er forskellen på stress og udbrændthed? 

Udbrændthed er en form for langvarig stress, der ofte opstår efter et stort pres på jobbet over en lang periode. Når man er udbrændt, føler man sig fysisk og psykisk træt og udmattet, samtidig med at ens energi og engagement på jobbet bliver mindre og mindre. Eksempelvis kan man have svært ved at huske og koncentrere sig. Fysisk kan man opleve hovedpine, kvalme, træthed mm. 

Udbrændthed kan udvikles hos alle, men der er især en risiko i jobs, hvor man arbejder med mennesker. Føler du dig udbrændt, er det vigtigt, at du tager kontakt til din læge. 

Kilde: psykologbogen.dk og sundhed.dk.

 

Læs mere om stress

Meld dig ind i Krifa og få hjælp til hele dit arbejdsliv

Som Krifa-medlem har du ikke bare professionel rådgivning og støtte i ryggen, hvis du bliver ramt af stress. Vi hjælper dig med alt fra lønforhandling og konflikthåndtering til efteruddannelse og kompetenceudvikling. Så du kan få god arbejdslyst – uanset hvad du laver.