
Få succes med uopfordret ansøgning
At søge job uopfordret (også kaldet umotiveret) vil sige, at du søger job et sted, du gerne vil arbejde, selvom de ikke har annonceret ledige stillinger.
Der er mange fordele ved at søge job uopfordret – både for dig og for virksomhederne. Men alligevel afskriver mange de uopfordrede ansøgninger, fordi de føler, det er grænseoverskridende at kontakte virksomheder, som ikke har slået en stilling op.
Fordele ved at søge uopfordret
Du bestemmer selv, hvor du vil søge og hvilke kompetencer, du vil sætte i spil
Du er kun i konkurrence med få eller ingen andre ansøgere
Du viser initiativ, handlekraft og oprigtig interesse i virksomheden
For små virksomheder kan det særligt være en fordel at modtage uopfordrede ansøgninger. De er sjældent gearet til en omfattende ansøgningsrunde og kan spare mange penge og timer ved at få den rette kandidat serveret.
Her får du 9 trin, der guider dig hele vejen: Fra at finde de rigtige virksomheder til at skrive ansøgningen og lande et interview.
Trin 1: Bliv skarp på dine kompetencer
Når du søger uopfordret, bestemmer du selv, hvilke kompetencer du sætter i fokus og søger job ud fra.
Overvej hvilke kvalifikationer, du har, hvilke opgaver du ønsker i dit nye job, og hvad der bliver efterspurgt på arbejdsmarkedet. Når du er bevidst om, hvilket job du går efter, kan du søge målrettet efter det.
Læs med her, hvis du har brug for hjælp til at få styr på dine kompetencer
Trin 2: Find relevante virksomheder
Når du har fundet ud af, hvad du gerne vil lave, må du undersøge, hvilke virksomheder jobbet findes i.
Lav en liste på 10-20 virksomheder, hvor du vil søge uopfordret. Spørg dit netværk, om de kender virksomheder, der kan have (eller få) brug for en med dine kompetencer. Og søg online for at finde relevante virksomheder.
Trin 3: Lav god research
At skrive en ansøgning uden at have et jobopslag kræver, at du gør dit hjemmearbejde ekstra grundigt.
Tjek virksomhedens hjemmeside for at finde relevant information til din ansøgning og noter de spørgsmål, du ikke kan finde svar på. Det kan fx være, hvad virksomheden har brug for lige nu, eller i hvilken afdeling de kunne tænkes at få behov for en med dine kvalifikationer.
Kender du en i virksomheden? Eller kender en, der kender en?
Danmark er et lille land og ved brug af for eksempel LinkedIn, opdager man tit, at man kender en, der kender en, som arbejder i virksomheden.
Kontakt personen og brug hans eller hendes viden til at målrette din ansøgning eller forberede din opringning til virksomheden. På LinkedIn er det også muligt at finde informationer om mange virksomheder, der kan være brugbare ind i din ansøgning.
Personlig kontakt
Så er det tid til at tage den første kontakt. Alt efter branche kan du overveje, om du vil ringe eller møde op i virksomheden, fx hvis du søger job i en butik.
Formålet med at tage kontakt er:
At få indblik i virksomhedens aktuelle situation og behov
At finde ud af, hvem man evt. skal skrive til eller adressere ansøgningen til
At efterlade et godt indtryk, så de husker dig
Før du ringer, kan du prøve at finde frem til den rette kontaktperson, enten via deres hjemmeside eller LinkedIn. Ellers spørg efter den, der er ansvarlig for nye ansættelser, når du ringer. Det er en klar fordel at tale med den person, der skal modtage din ansøgning.
Du kan fx sige...
"Hej, mit navn er [dit navn], og jeg ringer, fordi jeg er meget interesseret i [virksomhedens navn] og overvejer at sende en uopfordret ansøgning. Jeg vil gerne høre, om I har nogle aktuelle eller kommende behov, hvor mine kompetencer kunne være relevante?"
Tilføj evt. helt kort, hvad du laver – fx:
"Jeg arbejder med grafisk design og har især erfaring med visuel identitet og sociale medier."
TIP! Sørg gerne for, at opkaldet ikke varer mere end 5 minutter.
Få flere gode råd til din opringning her
Trin 4: Skriv selve ansøgningen og CV’et
Når du har researchet på virksomheden, gælder det om at smede, mens jernet er varmt. Chancen for succes er større, hvis du skriver målrettet uopfordret ansøgning til hver enkelt virksomhed i stedet for at sende en næsten enslydende ansøgning ud til mange virksomheder.
For at skrive en målrettet og god uopfordret ansøgning, må du ud fra din research opstille de vigtigste jobkrav og “selv skabe jobannoncen”. Selve ansøgningen skriver og opbygger du på samme måde som en opfordret ansøgning. Dog med den undtagelse, at du selvfølgelig ikke kan referere til, hvad der står i et stillingsopslag, men her kan du referere til din research på virksomheden og evt. telefonsamtale, hvis du har snakket med en i virksomheden.
Få tips til at skrive en god ansøgning her
I nogle brancher vil det være nok at sende dit CV sammen med en mail, hvor du kort præsenterer dig selv og henviser til jeres telefonsamtale. I andre brancher er ansøgningen lige så afgørende som CV’et. Spørg virksomheden, du vil søge uopfordret hos, hvad de foretrækker.
Trin 5: Hvordan sender man en uopfordret ansøgning?
Sørg for at finde ud af, hvordan virksomheden gerne vil have, at du sender ansøgningen.
Har du snakket i telefon med virksomheden, så spørg der, hvordan de ønsker, at du sender ansøgningen. Større virksomheder har ofte informationer på deres hjemmeside om, hvordan du skal søge uopfordret.
I mange tilfælde, skal du sende din uopfordrede ansøgning på mail. Her er et par gode råd til, hvad du kan skrive en mailen:
Sørg for i emnefeltet at skrive “Uopfordret ansøgning” og evt. til hvilken afdeling.
Har du snakket med en i virksomheden om, at du må sende en uopfordret ansøgning, så skriv gerne “Efter aftale med XXX sender jeg her en ansøgning”
Skriv dine kontaktoplysninger i mailen, så virksomheden nemt kan kontakte dig, hvis de har spørgsmål.
Vedhæft helst din ansøgning i PDF-format.
Trin 6: Hvordan følger man op på en uopfordret ansøgning?
Det vil tit ske, at du ikke får svar på, om din ansøgning er modtaget. Se det som en mulighed for at tage kontakt til virksomheden igen.
Ud fra jeres telefonsamtale kan du vurdere, hvor hurtigt du kan tillade dig at vende tilbage.
Gav virksomheden udtryk for, at de har behov for nye medarbejdere, kan du sagtens følge op på din ansøgning i løbet af et par dage. Fik du at vide, at de først havde brug for nye medarbejdere på et senere tidspunkt, kan du vente et par uger eller en måned.
Men det er vigtigt, at det er dig, som er den aktive og følger op. Det handler om at være høfligt påtrængende. Skab struktur i din jobsøgning ved at skrive ind i din kalender, hvornår du har talt med virksomheden, hvornår du har sendt din ansøgning, og hvornår du skal følge op.
Trin 7: Bevar motivationen
Sørg for at tilrettelægge din dag, så du søger job inden for et afgrænset tidsrum. Du skal også give dig tid til det, som giver dig energi.
Hvis du får mange afslag, så forsøg at finde ud af hvorfor. Spørg virksomheden, om du mangler bestemte kompetencer. Har du en forkert profil? Eller er branchen mættet?
Hvis det, du gør, ikke virker, så prøv noget andet. Find en sparringspartner, fx en tidligere kollega, som er god til at netværke og få han eller hendes gode råd og erfaringer.
Sådan bruger du tiden som jobsøgende optimalt
Trin 8: Forbered dig til jobsamtale eller kaffemøde
Når du trænger igennem til en virksomhed og bliver inviteret til et kaffemøde eller en jobsamtale, gælder det om at være velforberedt og klar til at gribe chancen. Ved et kaffemøde er der ikke nødvendigvis nogen til stede, som har kompetence til at ansætte dig her og nu, mens en jobsamtale kan ende med et jobtilbud.
Spørg, hvem der deltager i samtalen, og om der er noget, du skal medbringe eller forberede.
Gå derefter i gang med at lave en ”elevatortale”, som præsenterer dine kompetencer over for en ny arbejdsgiver kort og præcist.
Trin 9: Vær vedholdende
At søge uopfordret kræver vedholdende arbejde, og du skal forberede dig på mange afslag, før jobbet er i hus. Husk, at selvom din ansøgning ikke giver et job i første omgang, er slaget ikke tabt.
I en undersøgelse fra Ballisager svarer 3 ud af 10 virksomheder, at de kiggede i bunken af uopfordrede ansøgninger ved seneste ansættelse. Og hele 72 procent af virksomhederne svarer, at det var heldig timing, der var afgørende, da de senest ansatte en medarbejder, som søgte uopfordret.
Det gælder altså om at være vedholdende, følge op løbende og holde sig til, så det er dig, de har i tankerne, næste gang en relevant stilling bliver ledig.
Uopfordrede ansøgninger kræver lidt ekstra – men det kan betale sig. Og du behøver ikke gøre det alene.