LinkedIn-guide: 8 råd til en skarp profil
Gå direkte til de 8 råd til en skarp LinkedIn-profil
Hvorfor er LinkedIn vigtigt i jobsøgningen?
LinkedIn er et af de mest populære sociale medier målrettet erhvervslivet. Her kan du have dit CV online, som dermed kan ses af arbejdsgivere og rekrutteringsbranchen. Du kan pleje dit netværk og skabe nye relationer. Du kan følge virksomheder og på den måde holde øje med ledige stillinger. Kort sagt er LinkedIn guld værd i din jobsøgning.
3 grunde til at LinkedIn er vigtigt i din jobsøgning:
I denne guide får du hjælp til, hvordan du sætter din LinkedIn-profil professionelt op, så du kan bruge den aktivt i din jobsøgning.
1. Vælg et godt profilbillede
Det betyder meget for førstehåndsindtrykket, når man ser en person første gang. På LinkedIn er det dit profilbillede, man først ser. Hav derfor et vellignende billede, der præsenterer dig godt i en jobmæssig sammenhæng.
Følgende kriterier gælder for billedet:
Det skal ligne dig – fra din bedste side
Brug et nærbillede, hvor man kan se begge dine øjne– og kig ind i kameraet
Det bør have en neutral baggrund
Brug ikke et ferie- eller festbillede.
2. Brand dig selv med din overskrift
Overskriften er dit visitkort på LinkedIn. Det bliver vist, når du f.eks. deltager aktivt i en gruppe, og når du får en ny person i dit netværk. Derfor skal din overskrift vise, hvad du kan, og skabe en interesse der gør, at modtageren får lyst til at klikke på din profil, for at læse mere.
Få hjælp til at bygge din egen LinkedIn-overskrift her
Når du har formuleret din overskrift, er det en god idé at spørge både dig selv, og en du kender godt, om overskriften vækker så meget interesse, at man får lyst til at klikke på profilen. Du kan få inspiration til din egen overskrift ved at kigge på nogle af dine kontakters profiler.
Det er vigtigt, at du vælger titler og kompetencer, som bliver brugt i søgninger på LinkedIn. På den måde har du størst chance for at blive fundet af rekrutteringsbureauer. Se næste afsnit.
3. Vælg geografi og branche
Land, postnummer og branche er nøgledata i din profil. Det bliver brugt, når virksomheder søger kandidater. Du redigerer informationerne i din intro.
Du kan ikke vælge en generel betegnelse under kategorien branche. Du bliver derfor nødt til at vælge imellem dem, hvis du søger på tværs af brancher. Du kan med fordel undersøge, hvor LinkedIn bliver mest brugt til rekruttering, blandt de brancher du søger indenfor. Hvis det samtidig er den branche, du meget gerne vil arbejde indenfor, er det oplagt at vælge den.
4. Lav resume
I resumé-feltet kan du præsentere dig selv og dine kompetencer med dine egne ord. For at fange læserens opmærksomhed skal du starte med en kort beskrivelse af, hvad du har at byde på. Hvem er du, hvad brænder du for, og hvad kan du?
Herefter kan du bygge videre på dit resumé, men husk, at det vigtigste skal stå først. For at finde ud af, hvad der er det vigtigste, kan du prøve at sætte dig i modtagerens sted. Hvad vil modtageren finde mest væsentligt at vide om dig? Vær konkret, og husk at bruge nøgleord om det, du kan.
5. Brug de rigtige nøgleord
På LinkedIn kan du søge på bestemte ord. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvilke ord du bruger i især din overskrift, men også på resten af din profil.
På din profil har du mulighed for at sætte nogle ord på, hvad du kan. Sørg for, at du her fortæller, hvad du kan tilbyde – hvad en potentiel ny arbejdsgiver får ud af at ansætte dig.
Hvis du er jobsøgende, så tænk evt. over, hvad man skal kunne i de job, du gerne vil have og find inspiration i jobannoncer - og sørg så for, at de ord er med. Jo mere konkret og detaljeret, du gør den, jo større chance for at blive søgt frem.
6. Sæt ord på din erhvervserfaring og uddannelser
Beskriv din erfaring, så dit netværk og evt. kommende arbejdsgiver får et klart indtryk af din erfaring. Du skal ikke nøjes med at skrive, at du har været ansat i en virksomhed i fem år. Skriv i stedet, hvilke opgaver, du sad med, og hvordan du fik dine kompetencer i spil.
Det samme gælder for din uddannelse. Forklar, hvad den har givet dig af kompetencer, og hvad du kan tilbyde din kommende arbejdsgiver.
7. Brug funktionen "Kompetencer og anerkendelser"
På din LinkedIn-profil har du mulighed for at tilføje op til 50 konkrete kompetencer, der kendetegner det, du kan tilbyde. Dit netværk på LinkedIn kan herefter anerkende dig for den konkrete kompetence. Det er vigtigt, at du skriver ord her, da de er søgbare.
Du skal angive mindst fem færdigheder/kompetencer, for at din profil bliver betragtet som færdig. Også her er det vigtigt at skrive det, du er bedst til, øverst. Pas på med at påføre for mange færdigheder, da det kan give dig en utydelig profil – at du kan det hele og så alligevel ikke rigtig noget til bunds.
8. Få andre til at anbefale dig
Anbefalinger er med til at gøre din profil troværdig. Du kan selv spørge andre om at anbefale dig. Det gør du via Anbefaliner/Recommendations. Lav det ikke som en standardforespørgsel til flere på en gang. Lav i stedet en personlig og målrettet henvendelse til de personer, du ønsker en anbefaling fra.
Det virker altid godt at få andre til at anbefale dig. Det kan være kollegaer eller tidligere kollegaer, samarbejdspartnere, chefer eller andre kontakter. Hvis du forlader et job, er det en god idé at bede en eller flere af dine kolleger om at skrive en kort anbefaling til LinkedIn på et tidspunkt, hvor de husker dig godt. Det er altid sværere at komme flere år efter og bede om en anbefaling, fordi man søger job.
Tip - Følg relevante virksomheder
Følg relevante virksomheder, der har din interesse. Her kan du finde værdifuld information om den virksomhed, du gerne vil arbejde i, og følge med i, når der bliver opslået nye jobs.
LinkedIn-tips fra en tidligere jobsøger
Læs mere om, hvordan Morten brugte LinkedIn i jobsøgningen og fik job
Podcasts - lyt dig klogere på LinkedIn
Vi har lavet en række podcast til dig, der gerne vil blive skarpere på LinkedIn. Lyt til dem, imens du er på farten og spar en masse tid!