Leder og to kolleger i dialog foran tavle med diagrammer

Feedback som ledelsesværktøj

Skal dine medarbejdere trives er det vigtigt, at du som leder viser både opmærksomhed og giver feedback med udgangspunkt i den enkeltes behov.
Bessie Rauff

Feedback kræver mere end anerkendelse

Det er nemmere at vise opmærksomhed og anerkendelse, da det ofte bare er et overordnet ”like” på, at det går godt. Feedback er mere krævende, da den bør være mere konkret på opgaven. Men feedback er også meget mere lærerigt både for dig og medarbejderen. Undersøgelser foretaget af Videncenter for God Arbejdslyst viser, at medarbejderne synes, at lederne er dårlige til at huske feedbacken i hverdagen. Det kan derfor være en god ide at arbejde med, hvordan du som leder bliver dygtigere til at give feedback, da det kan være med til at øge dine medarbejderes trivsel og motivation at få konstruktiv og meningsfyldt feedback.

Server aldrig en feedback-stuvning

Bliver man som medarbejder mødt af et stort sammenkog af godt og skidt, så kan det hurtigt blive overvældende og svært at vide, hvad det vigtigste var i forhold til feedbacken.

Husk derfor:

  • Ingen vil have skæld ud i 20 minutter.

  • Din motivation skal motivere – ellers skader den.

  • Overvej hvad du vil med feedbacken, vær konkret og vælg det vigtigste ud.

  • Ingen feedback på livssituationer og værdier. Sig fx aldrig ”hvis du ikke var genert så….”

  • Der skal fem positive udsagn til at opveje et negativt udsagn.

  • Aflæs situationen og find et passende niveau af feedback/kritik.

Feedback skal altid give motivation

Feedback skal altid motivere ellers skader den mere end det gavner. Du skal se på situationen, er det hele noget møg, så skal der roses og anerkendes for at skabe noget energi og motivation. Går det godt, så er man som medarbejder klar til at få rokket båden og modtage feedback der kilder udviklingsbehovet. At spørge medarbejderen om man må give feedback på en konkret opgave er ofte også god stil.

Feedback virker når:

  • Vi holder sag og person adskilt.

  • Når modtageren ved, at afsenderes hensigt er hjælpsom.

  • Når feedback ikke kommer som lyn fra en klar himmel.

Træn feedback med medarbejderne

Feedback kan være grænseoverskridende og følsomt for mange medarbejdere. Brug gerne afdelingsmøder eller teammøder til at sætte ord på, hvordan medarbejderne bidrager til at løse opgaverne og træn jeres feedbackmuskler sammen.  Hent en helt konkret øvelse, der kan hjælpe medarbejderne til at sætte ord på og anerkende kollegaernes faglighed.