
Møder bag skærmen
Mødelederens opgaver ved digitale møder
Før mødet
Sørg for, at det er fremgår, hvor og hvordan mødet holdes og de rette links er med, så alle kan logge på.
Skriv gerne dit telefonnummer i mødeindkaldelsen, så deltagerne kan ringe, hvis der opstår tekniske problemer.
Bed deltagerne være klar ti minutter inden mødestart
Planlæg en stram dagsorden, hvor det er tydeligt, hvad de forskellige punkter indeholder, og hvordan man skal bidrage som mødedeltager.
Inviter kun deltagere, der skal bidrage – virtuelle møder fungerer bedst med færre deltagere.
Planlæg kortere møder – virtuelle møder kræver mere koncentration, så hold dem gerne under 60 minutter. Er de længere så indlæg pauser.
Under mødet
Hold øje med alle møder ind.
Bed deltagerne om at logge på med video, så alle kan se hinanden.
Sørg for godt lys og gerne en rolig baggrund.
Tag mødeledelsen på dig og styr mødet stramt.
Præsenter deltagerne.
Indled mødet med 5-10 minutters energi-tjek, hvordan går det og small talk. Det hjælper til at binde jer socialt sammen og skabe god stemning gennem mødet.
Udpeg en ordstyrer og aftal hvordan I ”bryder” ind. Er der en ræk hånden op funktion, eller skriver man i chatten eller?
Bed deltagerne slukke deres mikrofon, når de ikke taler, det mindsker støjen.
Følg de almindelige møderegler. Læs mere om mødeledelse og mødeplanlægning.
Del slides via fx skærmdeling med dagsorden og lav visuelle slides, der understøtter strukturen og hvilket punkt I arbejder med.
Lav gerne løbende check ind, fx bede deltagerne svare på et afklarende spørgsmål i chatten, eller give thumbs up osv.
Afslut mødet med at deltagerne kort beskriver, hvilke opgaver de går fra mødet med, eller hvad de tager med fra mødet, som giver dem energi til at arbejde videre.
Efter mødet
Send referat hurtigst muligt, senest dagen efter.
Evaluer mødet – hvad kan du forbedre fremadrettet.
Møder med både digitale deltagere og mødelokale
Hvis I skal afholde et såkaldt blended meeting, hvor der både er deltagere, som er mødt op og sidder sammen fysisk, mens andre mødedeltagere deltager enten hjemmefra eller en anden lokation, så kan det stille nye krav til, både vores tekniske evner, vores måde at lede møderne på og ikke mindst deltage på.
Her er det rigtigt vigtigt, at alle mødedeltagere logger på med video, så man kan se hinanden. Ellers bliver det meget svært at folde fokus og føle sig som en del af mødet, hvis man sidder med digitalt.