Kontakt
Fie Rødkjær Møller, Pressekoordinator, tlf. 5138 1898, frn@krifa.dk
God arbejdslyst starter ved et godt arbejdsmiljø. Se vores forslag til, hvordan reglerne om arbejdsmiljø kan forbedres.
Et godt arbejdsmiljø er en af Krifas mærkesager. Vores jurister, advokater og politiske konsulenter har sammen udformet i alt seks forslag, der kan være med til at sikre danskerne et godt og sundt arbejdsmiljø. For vi mener, at alle har ret til et godt arbejdsliv fyldt med tryghed og god arbejdslyst.
Krifa foreslår, at der med hjemmel i Arbejdsmiljøloven stilles krav om, at alle ledere med personaleansvar skal dokumentere deres ledelseskvalifikationer og synliggøre deres personlige ledelsesgrundlag.
Følgende fire elementer skal derfor være tilgængelige i et centralt lederregister:
Et Lederregister kan placeres hos Erhvervsstyrelsen, der i forvejen administrerer en række centrale registre, fx det Centrale Virksomhedsregister (CVR), Register over Ejerforhold, Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) og Konkurskarantæneregistret.
Hvem skal have adgang til oplysninger i Lederregistret?
Krifa foreslår, at Lederregistret opererer med 3 niveauer for adgang:
I forbindelse med realisering af lovkrav om God Ledelse og dokumentation for ledelseskvalifikationer foreslår Krifa, at beskæftigelsesministeren benytter sig af sin ret som beskrevet i Arbejdsmiljølovens § 41, ifølge hvilken beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at arbejdsgiveren efter anmodning skal dokumentere over for Arbejdstilsynet, at ansatte har de fornødne kvalifikationer til at udføre det pågældende arbejde, hvortil der kræves nærmere angivet uddannelse, prøve, certifikat, erhvervserfaring eller lignende. Krifa foreslår således, at tilsyn/kontrol med dokumentation for ledelseskvalifikationer skal lægges ind under Arbejdsmiljøloven, der forpligter arbejdsgiverne - og jf. § 23 også den, som leder eller deltager i ledelsen af virksomheden - til at sikre et sundhedsmæssigt forsvarligt psykisk arbejdsmiljø.
Krifa foreslår skærpede sanktioner i lovgivningen over for arbejdsgivere, som ikke i tilstrækkelig grad sikrer godt psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Der er sådan set rigeligt med vejledninger og gode råd omkring sikring af godt psykisk arbejdsmiljø, de såkaldte AT-vejledninger. Men det bliver i for høj grad ved uforpligtende ”gode råd”.
I svensk lovgivning har man skærpet ansvaret for dårligt psykisk arbejdsmiljø. For nylig er der givet en bøde til en svensk virksomhed på kr. 10.000 for forhold, der kan kategoriseres som dårligt psykisk arbejdsmiljø, bl.a. givet for en for stor arbejdsbelastning for de ansatte.
Krifa foreslår, at alle offentlige og private virksomheder skal have beskrevet en stresspolitik. Den obligatoriske stresspolitik skal beskrive, hvordan stress forebygges, behandles, håndteres og efterbehandles, samt hvordan ansvar og roller fordeles, når en medarbejder er ramt af stress.
Stresspolitikken skal som minimum indeholde en beskrivelse af:
Ifølge Danmarks Statistik er ca. halvdelen af lønmodtagerne i Danmark ansat i små- og mellemstore virksomheder (SMV). De fleste af disse virksomheder har ikke store HR-afdelinger med ansatte jurister, der løbende kan læse, fortolke og implementere komplekse arbejdsmiljøregler. Derfor skal der ryddes op i regeljunglen, og reglerne skal forenkles.
Krifa foreslår, at der nedsættes en kommission, der skal forestå dette arbejde. De skal finde balancen mellem hvad der kan forenkles, sammenskrives eller helt udgå.
Krifa foreslår, at Beskæftigelsesministeren tager initiativ til en oplysningskampagne der henvender sig til ansatte, der oplever et dårligt psykisk arbejdsmiljø.
Vores erfaringer viser, at mange er i tvivl om, hvad de skal gøre, hvor de kan henvende sig, og om de kan være sikre på fortrolighed. Desuden foreslår vi, at den eksisterende hotline udvides, så den kommer til at omfatte alle aspekter af psykisk arbejdsmiljø.
Fie Rødkjær Møller, Pressekoordinator, tlf. 5138 1898, frn@krifa.dk