Gå ikke glip af dagpenge hvis du snart bliver nyuddannet

Er du snart færdiguddannet?

Gå ikke glip af 14.106 kr. hver måned

Husk 14-dages reglen – få ret til dagpenge som nyuddannet

Som nyuddannet har du en genvej til dagpenge. Du skal bare huske at melde dig ind i a-kassen senest 14 dage efter, at du er færdig med din erhvervs- eller videregående uddannelse. Så kan du nemlig få dagpenge på kontoen allerede efter én måned. Normalt skal man betale til a-kassen et helt år, for at få ret til dagpenge. Husk at oplyse, at du er nyuddannet, når du melder dig ind i a-kassen!

Meld dig ind – også hvis du har et job

Vi anbefaler, at du melder dig ind i a-kassen, uanset om du har et job på hånden – eller er i fuld gang med at finde et. På den måde er du sikret bedst muligt med dagpenge – selvom du måske ikke har brug for dem lige nu. Hvis det nye job lader vente på sig, eller du skulle være uheldig at miste dit nye job efter kort tid, så er dagpengene gode at have i baghånden.

Vælg dit medlemskab

150 0 150 150 kr./md.
(ekskl. moms)
Vælg fagforeningen, så du er sikret juridisk hjælp og sparring til de vanskelige situationer i arbejdslivet.
Vælg fagforeningen, så du er sikret juridisk hjælp og sparring til elevpladsen eller studiejobbet.
Vælg fagforeningen, så du er sikret juridisk hjælp og sparring til de vanskelige situationer, du kan opleve i arbejdslivet som nyuddannet.
Vælg Krifa Selvstændige så er du sikret hurtig og korrekt hjælp til spørgsmål om din virksomhed og dine medarbejdere.
523 0 523 523 kr./md.
Har du ikke a-kasse, kan du ikke få dagpenge, hvis du mister jobbet.
A-kassen sikrer dig dagpenge og hjælp til jobsøgningen, hvis du bliver ledig som nyuddannet.
Har du ikke a-kasse, kan du ikke få dagpenge ved virksomhedsophør.
673kr./md.
Læs, hvad du får som medlem af Krifa under uddannelse, og hvorfor det er en god ide at melde dig ind i a-kassen i god tid, før din uddannelse slutter.
Som nyuddannet er det vigtigt, at du melder dig ind i a-kassen, senest 14 dage efter din uddannelse er færdig
Med Krifa Fagforening får du en stærk støtte gennem hele arbejdslivet – både når det handler om arbejdsvilkår og din trivsel.
OK
Uanset om du er elev eller studerer, så hjælper vi dig i alle aspekter af studielivet. Få rådgivning og sparring om alt fra arbejdsvilkår, til eksamensangst og til at komme i gang med arbejdslivet.
OK
Lad os hjælpe dig godt i gang på arbejdsmarkedet – uanset om det handler om din løn, din kontrakt eller din trivsel.
OK
Din sparringspartner bl.a. indenfor HR, trivsel, inkasso og advokat og din adgang til særlige erhvervsrabatter.
OK
A-kassen sikrer dig dagpenge, hvis du bliver ledig – vi hjælper dig selvfølgelig også videre til dit næste job.
OK
Du kan få gratis medlemskab af a-kassen, når du er mellem 18 - 30 år, og er i gang med en erhverv- eller videregående uddannelse på mindst 18 måneder.
OK
A-kassen sikrer dig dagpenge, hvis du bliver ledig som nyuddannet – vi hjælper dig selvfølgelig også på vejen fra uddannelse til job.
OK
A-kassen sikrer dig dagpenge ved virksomhedsophør og hjælp til at komme videre i dit arbejdsliv.
OK

Hvilke uddannelser giver dagpengeret?

For at kunne få dagpengeret som nyuddannet, skal din uddannelse være en offentligt anerkendt erhvervs – eller videregående uddannelse på mindst 18 måneder (3 semestre). Det gælder altså ikke for gymnasiale uddannelser. Derudover skal du skal have haft bopæl og ophold i Danmark umiddelbart før uddannelsens start og senest 14. dage efter, at du har færdiggjort din uddannelse.

Og så skal du opfylde et sprog eller et tilknytningskrav.

Find alle betingelserne til dagpengeret som nyuddannet her.

Vi hjælper dig i mål med at finde dit drømmejob

Leder du efter job? Vi vil gerne hjælpe dig - derfor har vi lavet en værkstøjkasse til dig, hvor du finder alt det du skal bruge, for at kunne lave en god ansøgning og et skarpt CV. Og ikke mindst - hvordan du lykkes med jobsamtalen.