Forside/ Om Krifa/ Presse/ Nyheder/ Brev til erhvervsministeren
Forside/ .../ Brev til erhvervsministeren

Brev til erhvervsministeren

Kære Rasmus Jarlov
Tillykke med din udnævnelse som erhvervsminister.
Gennem mange år har der i medierne været historier om fagforeninger, som i deres medlemshvervning bruger meget ufine metoder.

Senest har der været historier fremme om forbrugere, som ringes op af sælgere fra Det Faglige Hus. Sælgerene har en adfærd og fremgangsmåde, som falder mange for brystet og afstedkommer flere klager til Forbrugerombudsmanden.

Jeg har selv lige hørt en telefonoptagelse, hvor et Krifa-medlem bliver kontaktet af en telefonsælger fra samme sted. Sælgeren lyver direkte om Krifa for at få medlemmet til at skifte.

Jeg mener, at det er skadeligt for hele fagbevægelses image, og vi opfordrer dig derfor til at tage initiativ til, at faglige aktiviteter underlægges markedsføringsloven. Vi må være ordentlige overfor hinanden – både på arbejdspladsen og de faglige organisationer imellem.

Påstande og løgne har ind imellem en karakter, der vil svare til, at Arla i deres reklamer fortæller, at du bliver syg af at drikke konkurrenternes mælk.
En sådan adfærd ville næppe accepteres på noget andet område.

Problemet er, at der ingen nedre grænse er for, hvor aggressivt og løgnagtig sælgere af fagforeningsmedlemsskaber må agere.

Dette er i diametral modsætning til de sædvanlige regler for generel markedsføring. Nemlig reglerne i Markedsføringsloven og navnligt lovens kapitel 2 om handelspraksis over for forbrugere, kapitel 4 om oplysningsforpligtelser og kapitel 5 om vildledede og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende. Her findes ganske præcise og skrappe regler for, hvordan en erhvervsdrivende lovligt må agere i sin markedsføring.

At fagforeninger og a-kasser er undtaget Markedsføringsloven hviler på et notat fra Forbrugerombudsmanden fra 2008 (sagsnummer 08/07973). Her henviser Forbrugerombudsmanden til, at en fagforenings aktivitet i forbindelse med ”fagforeningsagitation” ikke baserer sig på kommercielle argumenter.

Jeg mener ikke, at denne opfattelse længere stemmer overens med virkeligheden. Det er i øvrigt også et synspunkt, som Højesteret har erklæret sig enig i dom af 9. december 2013 i sag 25/2012.

Derfor - lad os skabe ordentlighed fagforeninger imellem ved at omfatte faglige aktiviteter af markedsføringsloven.

Jeg ser frem til at høre fra dig – og uddyber gerne ovenstående ved et møde.

formand

Onsdag d. 27. juni 2018