Hvor bliver de konkrete forslag af?

Anbefalingerne fra Troels Lund Poulsens ekspertudvalg har været længe ventet. Men lige nu sidder jeg med en flad fornemmelse. Hvor blev de konkrete forslag af?

Af: Søren Fibiger Olesen, formand i Krifa

De 18 anbefalinger er velformulerede, og der er også gode hensigter at spore. Det er fx glædeligt at høre, at udvalget – i tråd med et af Krifas forslag til et bedre arbejdsmiljø – anbefaler bøder til virksomheder, der ikke sikrer et godt psykisk arbejdsmiljø. I dag er der rigeligt med vejledninger og gode råd omkring sikring af godt psykisk arbejdsmiljø, de såkaldte AT-vejledninger. Men det er mest uforpligtende ”gode råd”. Og det er ikke godt nok.

Jeg finder det også positivt, at udvalget foreslår en oprydning i regeljunglen og en forenkling af arbejdsmiljøområdets regler – igen i tråd med Krifas egne forslag. For i Krifa oplever vi ofte, at manglende overholdelse af arbejdsmiljøregler hænger sammen med manglende forståelse og overblik. Ifølge Danmarks Statistik er ca. halvdelen af de danske lønmodtagere ansat i små og mellemstore virksomheder. Disse virksomheder har ikke store forkromede HR-afdelinger med jurister, der løbende kan læse, fortolke og implementere komplekse arbejdsmiljøregler.

Uambitiøs fokus på ledelse Der skal ikke herske nogen tvivl om, at danskernes arbejdslyst ligger mig og Krifa dybt på sinde.

Der er syv faktorer, der påvirker arbejdslysten. Ledelse er en af dem. Ifølge rapporten ”Når ledelse skaber arbejdslyst” er dårlig ledelse en af de største hindringer for et godt psykisk arbejdsmiljø. Så jeg finder ekspertudvalgets anbefaling omkring uddannelse af ledere i arbejdsmiljø uambitiøs. Det er et skridt på vejen. Men at klæde ledere godt på burde være obligatorisk, og manglende påklædning skal kunne sanktioneres. Der skal simpelthen være et særskilt fokus på ledelseskvaliteten.

Jeg ser som sagt mange gode hensigter i ekspertudvalgets anbefalinger, og der er grobund for mange gode tiltag. Men den varme luft skal konkretiseres, og der skal handles nu.

For én ting er sikkert: Hvis de danske lønmodtagere ikke bare skal have et arbejdsliv, men et godt arbejdsliv, har de brug for at mærke konkrete forandringer i deres hverdag – ikke om en årrække, men allerede i dag.

Debatindlægget blev bragt af Avisen Danmark den 28. september.

SFO op ad bambusvæg

Søren Fibiger OIesen, formand i Krifa, tlf. 2544 4008, sfo@krifa.dk