Trivsel i arbejdslivet afhænger af flere faktorer

Den nye undersøgelse er bare én af mange undersøgelser, Krifa står bag. Krifas Videncenter for God Arbejdslyst analyserer danskernes arbejdslyst ud fra grundige undersøgelser for at blive klogere på, hvad der får os til at trives gennem et langt arbejdsliv. Målet er at fremme god arbejdslyst for alle - uanset fag.

Klimamål betyder noget for arbejdslysten

Arbejdslivet er en stor del af hele vores tilvægelse. Så det er ikke så sært, at det, der optager os som mennesker, også har betydning for trivslen på jobbet. En ny undersøgelse foretaget af YouGov og Krifa viser da også, at vi tager klimabevidstheden med på arbejde
- og at mange efterspørger klimavenlige tiltag i virksomhederne.

6 klimatiltag, du kan indføre på arbejdet

Sortér jeres affald. Organisk affald, plastik, dåser og papir hører ikke hjemme i den samme spand.

Drop kagen og opret en frugtordning med især lokale råvarer. De skal ikke transporteres over lange afstande.

Send vandkøleren og plastikflasker til genbrug og drik vand fra hanen i stedet. Skift plastikkrus ud med rigtige kopper.

Tag cyklen på arbejde eller brug den offentlige transport. Planlæg samkørsel med dine kolleger.

Sæt bredbladede planter i frokoststuen eller på kontoret tæt på sollys. De renser luften for CO2.

Stil krav til jeres leverandører og samarbejdspartnere om fx mere genbrug og mindre kemi.

Vi drømmer også om at gå ned i tid

Klimainitiativer er ikke det eneste, danskerne efterspørger, viser den nye undersøgelse. Balance mellem arbejdsliv og fritid er også vigtig. De færreste har lyst til at arbejde flere timer, end de allerede gør. Rigtig mange har et ønsker om at arbejde mindre - og knap halvdelen overvejer at gøre noget ved sagen. Men det er lettere sagt end gjort.

Vi drømmer om at arbejde færre timer

Økonomi og ledelse er de største forhindringer

Nogle prøver - med ledelse står i vejen

Flere undersøgelse af god arbejdslyst