Psykisk arbejdsmiljø
Hvad er psykisk arbejdsmiljø?
Psykisk arbejdsmiljø dækker over de psykologiske og sociale forhold på din arbejdsplads – derfor omtales det også som det psykosociale arbejdsmiljø. Psykisk arbejdsmiljø handler om alt fra forholdet til dine kollegaer og chef, til hvordan arbejdet er organiseret og de krav, det stiller til dig. Mobning, chikane, konflikter, kommunikation, arbejdsrelationer, arbejdspres, dårlig ledelse osv. er typiske emner, når man snakker psykisk arbejdsmiljø.
Psykisk arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen hænger sammen
Et godt arbejdsmiljø er vigtig for den generelle trivsel og sundhed på arbejdspladsen. Ifølge vores psykoterapeut Erik Hougaard kan et sundt og godt psykisk arbejdsmiljø blandt andet give en større og bedre jobtilfredshed, produktivitet og trivsel, mens et dårligt psykisk arbejdsmiljø kan føre til stress, sygefravær og generel utryghed ved at gå på arbejde. Det er din arbejdsgiver, der har det overordnede ansvar for, at det psykiske arbejdsmiljø er godt. Men du og dine kollegaer er også store spillere i at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø i det daglige. Hos Krifa har vi psykologer, psykoterapeuter og jurister, der er eksperter i at vejlede og støtte i .
Hvad er et dårligt psykisk arbejdsmiljø?
Et dårligt psykisk arbejdsmiljø kan føles utrygt og stressende. Men det kan være svært at vide, om din arbejdsplads har et psykisk dårligt arbejdsmiljø, da det, modsat det fysiske arbejdsmiljø, kan være svært at spotte. Vores psykoterapeut Erik Hougaard påpeger også at det vil være individuelt, hvordan du bliver påvirket af arbejdsmiljøet. Ifølge ham er der dog nogle tegn, du kan kigge efter:
I et psykisk dårligt arbejdsmiljø kan du opleve:
Utryghed ved at gå på arbejde
Konstant højt arbejdspres og stress
Manglende anerkendelse og feedback
Dårlig kommunikation og konflikter
Mobning og chikane
Uklare krav og manglende ledelse
En følelse af magtesløshed, nedtrykthed og udmattelse
Symptomer på dårligt psykisk arbejdsmiljø
Andre generelle tegn på, at arbejdsmiljøet ikke er i top på din arbejdsplads, kan være:
Stor udskiftning af medarbejdere
Generel utilfredshed og brok
Højt sygefravær
Er du for længe i et dårligt arbejdsmiljø, kan det have alvorlige konsekvenser for både din mentale og fysiske sundhed. Det er derfor vigtigt, at du gør noget ved det. Læs mere om, hvad du skal gøre, hvis du oplever et psykisk dårligt arbejdsmiljø.
Hvad er et godt psykisk arbejdsmiljø?
Et godt psykisk arbejdsmiljø er karakteriseret ved, at der på arbejdspladsen er en positiv og tryg atmosfære, hvor du som medarbejder føler dig godt tilpas. Et godt psykisk arbejdsmiljø består typisk af:
Åben og respektfuld kommunikation
Klarhed omkring roller og forventninger
En følelse af, at du kan være dig selv
En kultur hvor det er ok at begå fejl
Støtte fra leder og kollegaer
Muligheder for professionel udvikling og personlig vækst
Anerkendelse af medarbejderes indsats
Der vil selvfølgelig altid være udfordringer på en arbejdsplads, som til tider vil udfordre det psykiske arbejdsmiljø. Men bare fordi, der er udfordringer, behøver det ikke være udtryk for at virksomheden har et dårligt psykisk arbejdsmiljø. Men et godt psykisk arbejdsmiljø kommer ikke bare af sig selv. Det er eksempelvis ledelsens ansvar at gøre tiltag på arbejdspladsen, som styrker det psykiske arbejdsmiljø.
Mobning og chikane
Cirka hver tiende dansker har været udsat for mobning i forbindelse med deres arbejde. Det viser tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Mobning kan foregå i mange former. Det kan fx. være:
Social udstødelse - fx. at blive udelukket fra sociale fællesskaber
Beskyldninger om dårligt udført arbejde
Latterliggørelse eller nedgørelse
Sexchikane og diskrimination
Det er handlinger, som i den grad er med til at skabe et utrygt miljø på arbejdspladsen, som kan have store konsekvenser for den, der bliver udsat for det. Her kan du læse mere om mobning på arbejdspladsen.
Oplever du mobning eller chikane?
Det er vigtigt at gøre noget, hvis du eller en kollega bliver udsat for mobning eller chikane. Start med at dele dine oplevelser med en du stoler på og involver din chef. Vores psykoterapeut giver dig her fem råd, hvis du oplever mobning. Vil du kende regler for sexchikane, og hvad du skal gøre, hvis du oplever det, så kan du læse mere om sexchikane her.
Konflikter på arbejdspladsen – hvad gør du?
Det er nærmest uundgåeligt at gå igennem arbejdslivet uden at støde på konflikter på arbejdspladsen. En konflikt kan starte småt – det kan være uenighed om en arbejdsopgave, forskellige forventninger til et projekt, kommunikationsproblemer eller noget helt fjerde. Men bliver der ikke gjort noget ved det, kan små gnidninger hurtigt udvikle sig til større konflikter. Derfor er det vigtigt, at der bliver gjort noget ved konflikten hurtigst muligt.
Fem forskellige konfliktstile
Du og dine kollegaer reagerer sikkert forskelligt, når I støder på en konflikt. Lær mere om de fem forskellige konfliktstile og få en bedre forståelse for, hvorfor du og dine kollegaer reagerer som I gør, i en konflikt.
En øvelse til at løse en konflikt i dit team
Det kan være en god idé at få italesat og arbejdet med, hvordan I håndterer konflikter på din arbejdsplads. Vi har lavet en dialogøvelse om konfliktstile, som hjælper dig og dine kollegaer til at få sat nogle fælles spilleregler for, hvordan I bedst håndterer konflikter i jeres team eller kollegagruppe.
Værktøjer til at løse konflikter på arbejdspladsen
Når en konflikt skal løses, kan det være en stor hjælp at have nogle værktøjer og metoder klar, som kan hjælpe dig med både at forstå og løse konflikten. Nedenfor har vi samlet en række råd til dig.
Er konflikten gået helt i hårdknude?
Hvis du føler dig magtesløs eller overvældet af konflikter på din arbejdsplads, er det vigtigt, at du søger hjælp. Tal med først og fremmest med din leder, arbejdsmiljørepræsentant eller HR. Som medlem af Krifa er du også altid velkommen til at ringe til vores psykologer og psykoterapeuter, som kan hjælpe dig med, hvordan du håndterer de konflikter, du står I.
Problemer med kommunikationen
God kommunikation er fundamentet for et godt psykisk arbejdsmiljø. Uklarheder eller misforståelser mellem kolleger, chefer eller samarbejdspartnere kan skabe frustration og føre til stress, konflikter og generel utryghed i jobbet, hvilket tærer på både trivslen og arbejdslysten.
Værktøjer til en god samtale
Det kan være svært at få taget hul på samtaler om de lidt mere følsomme emner, som fx. din trivsel eller samarbejdet i et team. Derfor har vi udviklet to værktøjer, som kan være en hjælp til at få sat gang i snakken – fx med din chef, leder eller kollegaer.
Stress
Hvis du er i et psykisk dårligt arbejdsmiljø for længe, er stress en af de mest almindelige konsekvenser. Stress kan opstå, når du føler dig presset, utryg eller overvældet af arbejdets krav og manglende støtte på din arbejdsplads. Det kan blive forstærket, hvis der samtidig er dårlig kommunikation, konflikter eller endda mobning og chikane på arbejdspladsen. Nogle typiske symptomer på stress er:
Følelse af angst eller depression
Svækket immunforsvar
Træthed og let ved at blive irriteret
Koncentrationsbesvær
Føler du dig stresset? Så er det vigtigt, at du gør noget ved det hurtigst muligt.
Få mere at vide om stress
Føler du, at det psykiske arbejdsmiljø på din arbejdsplads er under pres? Eller er du udsat for eller har været udsat for mobning, chikane eller gentagende konflikter?
Så er der flere skridt, du kan tage for at få hjælp og forbedre situationen: