Har du fået besøg af stress, kan en sygemelding blive nødvendig. Her får du råd og vejledning til, hvordan du skal forholde dig, hvis du bliver eller er sygemeldt med stress.
Sidst opdateret 24/10-2023
Sådan sygemelder du dig med stress
Mistænker du, at en stresssygemelding er nødvendig for at tage hånd om dit helbred? Så følg disse tre trin.
1
Gå til din læge
Første step er at gå til din læge. På baggrund af dine stresssymptomer vurderer lægen, om du bør stresssygemelde dig.
Du kan både få en fuld eller delvis sygemelding.
2
Tal med din arbejdsgiver
Har din læge sygemeldt dig, skal du fortælle det til din arbejdsgiver. Du behøver ikke fortælle, at stress er årsagen til din sygemelding.
Din arbejdsgiver kan kræve at se en lægeerklæring. Den kan du få hos lægen.
3
Orienter om tidshorisont og aftal tidspunkt for ny samtale
Fortæl din arbejdsgiver, hvor længe lægen har anbefalet, at du er sygemeldt. Du kan eksempelvis sige ”Min læge har sygemeldt mig og siger, at jeg ikke kan arbejde i fire uger”. Det giver arbejdsgiveren en fornemmelse af, hvor længe du er væk.
Hvis du har overskud til det, er det en god idé at aftale en dag, hvor du og arbejdsgiver taler sammen igen. Det kan give dig ro i maven, samtidig med at arbejdsgiveren har noget at forholde sig til.
Regler og rettigheder under din sygemelding med stress
Bliver du sygemeldt med stress, kan situationen virke uoverskuelig. Men har du overskud, kan det være en god idé at bruge kort tid på at orientere dig om reglerne under en sygemelding.
Når der er styr på det praktiske, kan det give dig mere ro i maven under dit stressforløb. Og så kan du i stedet fokusere på at få det bedre.
Det skal du være opmærksom på under din sygemelding
Sygesamtale
Når du er sygemeldt med stress, vil du inden for fire uger blive indkaldt til en sygesamtale med din arbejdsgiver. Du har pligt til at deltage. Men du må gerne spørge, om samtalen kan være telefonisk, hvis det er for uoverskueligt at møde op. Du må gerne have en bisidder med til samtalen.
Hold øje med din e-Boks
Tjek jævnligt din e-Boks. Her kan kommunen sende information indenfor den første måned af din stresssygemelding. Det kan eksempelvis være frister, du skal overholde for fortsat at modtage løn eller sygedagpenge.
Dialog med arbejdsgiver
Du bestemmer selv, hvor ofte du snakker med din arbejdsgiver under din sygemelding med stress – udover de fastlagte aftaler som eksempelvis sygesamtalen. Din arbejdsgiver må gerne ringe til dig under din sygemelding, men du behøver ikke tage telefonen.
For nogle kan det være svært at tage den løbende dialog med arbejdsgiveren. Men det er en god idé at ”tjekke” ind en gang imellem for at holde arbejdsgiveren opdateret på situationen. Det kan stemme arbejdsgiveren mere positivt, hvis han eller hun er opdateret – og måske være med til at forebygge en fyring, hvis du er stresssygemeldt i en lang periode.
Har du problemer i dialogen med din arbejdsgiver, kan vi altid hjælpe.
Mulighedserklæring
Din arbejdsgiver kan bede om en mulighedserklæring når som helst under din stresssygemelding. Her kan I blandt andet tale om, hvad du kan og ikke kan arbejde med, når du kommer tilbage på job. Det vil typisk være i slutningen af din sygemelding, eller når du er tilbage på job igen.
En mulighedserklæring under stress er et godt værktøj til at vurdere, hvilke opgaver du kan klare. Den hjælper også med at spore sig ind på, hvilket tempo der er det bedste for dig, når du skal starte igen.
Det giver både dig og din arbejdsplads den bedste forventningsafstemning.
Hvornår kan en sygemelding med stress blive nødvendig?
Oplever du alvorlige og langvarige symptomer på stress, kan en sygemelding være nødvendig.
I det tilfælde kan stresshåndtering ikke altid stå alene. Og så kan det blive nødvendigt at trække stikket for en stund.
Er du alvorligt ramt af stresssymptomer, kan de sløre kontakten med dig selv. Det kan gøre det svært for dig at opdage den. Her er det vigtigt at lytte, hvis din partner, kollega eller ven gør dig opmærksom på din tilstand.
Det er din læge, der vurderer, om du har brug for at blive sygemeldt med stress. Tal derfor altid med din læge, hvis du selv eller en tæt på dig mistænker alvorlig stress.
Test dit stressniveau
Med vores stresstest får du en idé om, hvor dit stressniveau ligger. Ud fra dine symptomer angiver den en score. Ligger den i den højeste ende af skalaen, er det et tegn, der kræver handling.
Viser stresstesten en høj score? Så kan det være indikation på, at du oplever alvorlige symptomer.
Vores team af psykologer og psykoterapeuter tilbyder en stress- og trivselssamtale til medlemmer, der har brug for råd og vejledning til stress.
Her får du konkrete redskaber til at arbejde med den stress, du oplever. Og du får hjælp til at danne et overblik over din situation, handlemuligheder og de faktorer, der virker stressende på dig.
Ud fra samtalen kan du også få hjælp til at vurdere om en sygemelding med stress kan være nødvendig for at komme ovenpå igen.
3 råd til at sænke stressniveauet under din sygemelding
Under en stresssygemelding handler det om at tage hånd om dig selv, så du kan komme stærkt tilbage på arbejde igen.
Vores psykoterapeut Erik Hougaard giver her tre korte råd til at sænke stressniveauet, hvis du er sygemeldt med stress.
1
Dyrk motion
Motion kan være med til at skabe større mentalt overskud og ruste dig til de udfordringer, der venter. Mange kan have svært ved at finde overskud til fysisk aktivitet under en stresssygemelding. Prøv små gåture – lidt kan også have positiv effekt. Lyt altid til din krop, hvis den fortæller dig, at du skal tage den med ro.
2
Skab gode søvnvaner
Mange kan have svært ved at sove, hvis stressniveaet er højt. Sørg blandt andet for faste sengetider og undgå blåt lys umiddelbart før sengetid. God søvn kan være med til at bringe balancen tilbage i din hverdag.
3
Træk vejret ned i maven
Med afspændings- og åndedrætsøvelser kan du hjælpe krop og tanker med at falde til ro. Det kan være med til at mindske stressniveauet.
Online StressFri-forløb
Er du sygemeldt med stress, handler det om at komme tilbage på sporet og ud af den stressbelastning, du oplever. Her er vores StressFri-forløb en god hjælp. Du får konkrete redskaber til at arbejde med den stress, du oplever.
Vores jurist Heidi Nonbo får mange spørgsmål om sygemelding med stress. Her får du svar på de mest stillede.
Kan jeg blive fyret, når jeg er sygemeldt med stress?
Er du sygemeldt med stress, kan du som udgangspunkt godt blive fyret. Mange har dog en beskyttelse mod usaglig fyring. En stresssygemelding er ikke i sig selv en saglig grund til fyring. Men er du syg gennem lang tid, eller forstyrrer dit fravær i høj grad virksomhedens drift, kan det være en saglig grund til en opsigelse.
Får jeg løn under min stresssygemelding?
Er du funktionær, har du altid ret til løn under sygdom. Er du ikke funktionær, vil du i nogle tilfælde have ret til løn – i andre modtager du sygedagpenge. Det vil typisk stå i din overenskomst, hvad du har ret til.
Er du i tvivl, så kontakt os. Eller bliv klogere på betaling under sygemelding med stress her.
Kan jeg sige mit job op under en sygemelding med stress?
Du kan godt opsige dit job, hvis du er sygemeldt med stress. For mange kan det være en naturlig reaktion at slippe al forbindelse, hvis det er jobbet, der udløser stressreaktionen.
Heidi Nonbo anbefaler dog, at du trækker vejret og overvejer situationen grundigt – ofte kan det være en panikhandling, som du kan fortryde bagefter. Søg gerne vejledning og sparring hos os, inden du tager beslutningen.
Opsiger du dit job under en stresssygemelding, giver det karantæne fra A-kassen. Det betyder, at der går tre uger, før du kan få dagpenge.
Kom godt tilbage på jobbet efter stress
Det er vigtigt, at du først kommer tilbage på arbejdet, når du og din krop er klar til det. Samtidig skal du i gang på den rigtige måde, så du ikke havner i samme spor, som var skyld i din stresssygemelding.
Vores psykoterapeut Erik Hougaard giver her en række gode råd til, hvordan du vender trygt og godt tilbage på jobbet efter stress.