For hvis skyld går du på arbejde? - Del 1

Arbejder du for at indfri dine personlige karriereambitioner, eller har du fuldt fokus på, hvad du kan gøre for at få din virksomhed til at lykkes med det, som den er sat i verden for? Lyt med og få svar.
For hvis skyld går du på arbejde? - Del 1
00:00:00
00:24:24
Bessie Rauff

I denne episode udfolder Maja Haslebo sine tanker om begreberne Det Organisatoriske medlemskab og kerneopgaven. Hun fortæller om, hvad der styrker en organisation, og hvad man som leder og medarbejder skal gøre for at holde fokus på kerneopgaven.

Dette er episode 1 af 2 omkring det organisatoriske medlemskab. Lyt til episode 2 her. 

Fakta om Maja Haslebo

Maja Haslebo er erhvervspsykolog og ledelsesekspert. Hun mener, der bliver brugt rigeligt tid på sniksnak og kollegial hygge på de danske arbejdspladser. Hun mener, at man som leder og ansat skal melde sig ind i organisationen og holde snuden i sporet mod virksomhedens kerneopgave og bruge mindre tid på trivsel, personlige relationer og egne ambitioner i arbejdslivet.

Vil du vide mere om organisatorisk medlemskab kan du læse Maja Haslebos bog “Organisatorisk medlemskab – Det professionelle mødested”. Bogen er udgivet af Dansk Psykologisk Forlag. Læs mere om Maja Haslebo på hendes LinkedIn-profil og hendes hjemmeside.

Highlights fra podcasten

[2:18] Organisatorisk medlemskab betyder, at du er ansat fordi, du selv har meldt dig ind på din arbejdsplads. Og der følger forpligtelser med.

[4:09] Der er ofte udfordringer med et for stort fokus på det personlige og det faglige element i virksomheder, og det gør det svært at arbejde med det organisatoriske medlemskab.

[5:53] Alt for mange organisationer kan ikke få forandringer til at fungere, fordi de ansatte ikke accepterer de organisatoriske vilkår, de arbejder under.

[8:06] Fokus på organisatorisk medlemskab giver bedre håndtering af kerneopgaven. Og bør være fokus i enhver organisationsudvikling.

[10:50] Har du mistet engagementet i kerneopgaven, skal du melde dig ud og finde et nyt job.

[13:44] Kerneopgaven er organisationens eksistensberettigelse. Kerneopgaven er det alle på tværs af faggrupper bidrager til.

[16.13] Kerneopgaven er et ideal, som man aldrig bliver færdig med, så længe der er et behov. Kerneopgaven skal kunne samle alle ansatte og være vedkommende.

[18:31] Selvom man har en stærk faglighed, skal man kunne se sin indsats i forhold til den fælles kerneopgave, ellers bliver arbejdsdagen ensom. Alle bidrager til kerneopgaven.

Hold dig opdateret på Krifa Podcast

Vi tager løbende nye og spændende emner op i vores Podcast og for at være sikker på at du får hørt det hele kan du nu abonnere og følge os på både Spotify, SoundCloud Apple Podcast og Google Podcast. Hop ind og abonner, så du ikke går glip af noget!