Der skal brænde en ild
Forside/ Videncenter/ Fagartikler/ Der skal være et "wauw"
Forside/ .../ Der skal være et "wauw"

Der skal være et "wauw" i dit arbejdsliv

Ninna Morsing er uddannet musiker ved Det Jyske Konservatorium, og i samarbejde med Aarhus Universitetshospital spiller hun intimkoncerter for intensivpatienter. Et projektsamarbejde som giver mening og store "wauw" oplevelser.
Ikon artikel
seniorkonsulent
Rebekka Bøgelund

Af Videncenter for God Arbejdslyst

Det stod ikke skrevet i kortene, at Ninna skulle have en professionel karriere som musiker. Hun er godt nok vokset op i et miljø, hvor musik fyldte rigtig meget, men det var lige så meget samværet og sammenholdet i musikken, der fyldte. Derfor fik hun en gymnasieuddannelse med et højt snit, så hun kunne blive lige, hvad det skulle være. Alligevel vandt musikken, og hun fandt ud af, at hun kunne drive det langt videre. Syv år senere er Ninna godt på vej ind i de musikalske miljøer som professionel. Hvorfor? Fordi hun har holdt fast i det store WHY:

Jeg har altid spurgt mig selv om, hvorfor jeg er her, og hvad jeg vil med det, jeg laver. Det betyder også, at jeg gerne vil kende svaret på, hvor jeg vil tage det hen, og hvor jeg kan se mig selv om 5 til 10 år.

Der skal brænde en ild

Ninna er ikke i tvivl om, at der skal brænde en lille ild, og hun skal mærke en passion, hvis hun vil bevare sit engagement i arbejdet. Det betyder ikke, at passionen er i alle opgaver og gennemsyrer hele livet. Men der skal være små nedslag, hvor man kan sige til sig selv: 

"Yes, det er fedt, det her". Så kan man også lettere klare de lidt mere triste og kedelige opgaver. 
Ninna har altid ledt efter en arena, hvor hun kunne bruge sine evner og samtidig gøre noget godt for andre. Da hun sagde ja til at deltage i samarbejdet mellem Det Jyske Musikkonservatorium og Aarhus Universitet, oplevede hun netop at kunne gøre en meningsfuld forskel for nogle mennesker, der var i en meget presset og stresset situation. Intimkoncerter for intensivpatienter gav hende muligheden for at give en 1:1 meningsfuld oplevelse, hvor hun virkelig følte, at hun gjorde en positiv forskel for andre. Det gav en dyb indre tilfredshed.

Nærhed giver mening

Intimkoncerterne adskiller sig markant fra alle de andre koncertoplevelser, som Ninna har kunnet give sine tilhørere. Når hun optræder mere stereotypt på en scene, er der en grænse og en afstand til publikum. Her kunne hun spille en koncert for bare ét menneske. En vild oplevelse. Hun kunne respondere præcist på den enkelte tilhører og tilpasse koncerten til det ene menneskes behov:

Når du spiller for 50-500 mennesker, så skyder du bredt. Her kunne jeg målrette og forfine og give præcis det, som min tilhører havde brug for lige nu.

Gør en forskel for nogle

Hun føler, at det er rart at mærke, at hun virkelig kan gøre en forskel med kunsten og at blive anerkendt for det. Og så er det rart, at det kan ske for nogle mennesker, der virkelig har brug for det. De får en oplevelse, men de får det faktisk også bedre, og det giver en stor personlig tilfredshed. Nogle begynder at græde og andre åbner op for deres livshistorie og fortæller om gamle dage. Men fælles for dem alle er, at de er positivt opløftet af den musikalske oplevelse.

Meningen kan gå tabt

Konservatorieuddannelsen er i høj grad en individualiseret uddannelse. Den er for de få, og det er svært at komme ind. Samtidig er det noget, de fleste har drømt om og kæmpet for i mange år. Det kan præge kulturen, så man rent faktisk glemmer meningen undervejs:

Jeg er jo sammen med mange forskellige unge, som hver især har kæmpet for at komme ind på deres drømmeuddannelse. Det er både en individualiseret kultur men også en kultur præget af engagerede mennesker, som jeg lærer meget af. De involverer sig både i samfundet og i mennesker. Her får jeg også en indsigt i, hvordan man kan øve sig i at blive gode ledere for andre gennem musikken.

Bring selv til bordet

Ninna har set mange studerende ikke bare fra konservatoriet, men også fra mange andre uddannelsesretninger, som i løbet af deres studie har glemt det store WHY, og hvorfor de egentlig er der. Måske er det for nogle blevet et positioneringsprojekt, hvor de på et tidspunkt ikke længere kan se den større mening og spørger sig selv: "Åh, er det virkelig det her, jeg skal lave resten af mit liv?". 

Derfor har Ninna også meget tidligt i studiet gjort sig klart, at hun selv må bidrage og bringe noget ind til bordet, hvis hun vil bevare gejsten og meningen i arbejdslivet. Hun forestiller sig ikke, at der er et 8-16 job, der venter på hende. Hendes freelancekarriere startede allerede, da hun begyndte på konservatoriet for syv år siden. Her har hun hele tiden forsøgt at bringe sig selv i spil, og så bredt som muligt at se sig selv med mange forskellige typer af samarbejdspartnere, hvor forskellige fagligheder bliver bragt i spil. 

Ninna tilhører den unge generation Z, som stiller andre krav til deres job, end vi har set tidligere. I næste afsnit kan du få et indblik i, hvordan man skaber de bedste rammer for, at de føler sig motiveret.

Denne artikel indgår i rapporten "Mening - fryns eller nødvendighed". Du kan læse hele rapporten her: krifa.dk/indeks8-mening