Fremtidens leder mestrer personligheden

Fremtidens leder mestrer personligheden

Fremtidens leder skal i særlig grad mestre inden for fire områder: Energi, følelse, nærvær og refleksion. Som leder skal du pleje og gøre noget for dig selv, hvis du skal have noget at give videre til dine medarbejdere.

Af Louise Sparf, CEO & Advisor,
RestartAgile

Louise Sparf udfordrer eksisterende metoder og ledelsesparadigmer, og søger inspiration i de agile udviklingsmetoder, progressive organisationsformer og regenerativ ledelsesteori.

Hun har tidligere været direktør i Skat og CEO for Nine A/S og Mindcap.

Ny teknologi, hybride arbejdsmodeller og en løst koblet medarbejderstab stiller enorme krav til den enkelte leder, hvorfor mange ledere føler sig fortravlede og utilstrækkelige. De haster rundt mellem møder uden tid til at lytte og være til stede. Travlhed og konstant dårlig samvittighed forplanter sig i ledernes sindstilstand, som så præger stemningen og opførslen hos teamet.

En indadvendt, stresset, aggressiv eller humørsvingende leder skaber usikkerhed og et dårligt arbejdsklima, hvilket forhindrer medarbejderne i at præstere og levere et resultat, de kan være stolte af. Og så falder motivationen og arbejdsglæden yderligere.

Glæde og personlig mestring

Vi ved det godt, men glemmer det så ofte. Verden rundt om os påvirker verden inden i os. Heldigvis er der en bevægelse i gang. Den går væk fra hierarkiske strukturer, hvor magt er status og prestige og henimod cirkulære strukturer, hvor indflydelse bruges som incitament til at skabe arbejdsglæde og høj trivsel. Fremtidens lederskab er ikke længere et quest for power56, men et quest for joy57.

Glæde er nemlig blevet et forretningskritisk punkt på arbejdspladsernes agenda af den simple årsag, at vi bruger 1/3 af vores voksne liv på arbejde, og når vi er glade, motiverede og engagerede på arbejde, så leverer vi bedre resultater, har større overskud og et højere niveau af livslykke.

Glæde kalder dog på en anden ledelsesform end den traditionelle styringskasse. Glæde kalder på personlig mestring.

En leder med ro, positivitet og tillid

Det betyder, at du som leder skal pleje og være noget for dig selv for at have noget at give videre til medarbejderne. Du har som ”flokfører” det største ansvar og den største magt til at sikre det gode arbejdsmiljø. Jo større ro, positivitet og tillid du som leder kan tilføre hverdagen, jo større glæde og produktivitet skaber du hos dine medarbejdere.

Derfor skal fremtidens leder personligt mestre inden for fire områder: Energi, følelse, nærvær og refleksion for at kunne tune ind på sine medarbejdere og kollegaer og skabe de bedste betingelser for vækst og trivsel.

ENERGI – Mestrer du din energi?

Ved at mestre energi, evner du at løfte dit eget og dine medarbejderes overskud og livsglæde. Det handler om at være opmærksom på attitude, udtryksform, gestikulation og tonefald i din ledelse. Disse elementer styrer nemlig energien i rummet ved enten at dræne eller løfte den.

Det er en kontinuerlig ledelsesindsats at arbejde med energi på både et personligt og et socialt plan. Det kræver selvindsigt at udsende god energi og ikke at blive påvirket og smittet af andres negative energi.

FØLELSER – Kan du håndtere egne følelser?

Når du kan håndtere egne og andres følelser, minimerer du risikoen for uoverensstemmelser, styrker samarbejdet, skaber bedre resultater og opnår en dybere kontakt med dig selv.

Mennesker smitter hinanden med humør og adfærd i hverdagen, hvorfor du som leder har mulighed for at vende stemningen fra brok og negativitet til motivation og optimisme.

Følelser bliver ofte fejlagtigt fortolket som svaghed, men når vi bliver mere følelsesmæssigt intelligente, kan vi lettere håndtere pressede situationer og undgå at løbe ind i unødvendige konflikter.

NÆRVÆR – Er du nærværende?

Nærværende ledelse er et af de elementer, som mange har savnet under Corona. Ikke kun fordi vores fællesskab for mange blev flyttet fra det fysiske til det digitale rum. Men også fordi nærvær aktiverer vores tillid og lyst til at danne relationer og dele viden. Nærvær er ikke det samme som at være synlig og tilgængelig døgnet rundt. Som leder skal du være lige så dygtig til at være fraværende som til at være nærværende. Fraværende i den forstand at dine medarbejdere får plads til både indflydelse og ejerskab.

REFLEKSION – Skaber du rum for refleksion?

Lederens fornemmeste opgave er at sikre overskud på arbejdspladsens mentale ressourcer. Medarbejdere, der får masser af pauser i form af ro, refleksion og stilhed, bliver mere produktive, mere fokuserede og bidrager til et bedre arbejdsmiljø, da de er mindre irritable og utålmodige.

Sidegevinsten ved at sikre overskud på de mentale ressourcer er, at det medfører overskud på bundlinjen. Et øget fokus på mental sundhed giver store besparelser både i forhold til rekruttering, sygefravær og fastholdelse. Pauser bør derfor ikke længere betragtes som off hours, men anerkendes og kalendersættes.

Paradigmeskiftet i ledelse var under opsejling før Corona, men pandemien har tydeliggjort, at vi ønsker ledere, der tør tage ansvar for den følelsesmæssige stemning og energi på arbejdspladsen. Som leder bærer du et ekstra ansvar. Din adfærd og opførsel som leder er altafgørende for, hvordan dit team samarbejder, trives og performer. Og behovet for personlig mestring har aldrig været tydeligere.

Men fremtidens leder er måske mere ”bundleder” end ”topleder”. Han eller hun skal ikke længere sidde for bordenden, men skabe grobund for at alle andre i organisationen kan tage beslutninger og føre dem ud i livet.


Kilder

Chen, Serena: Give Yourself a Break: The Power of Self-Compassion. www.hbr.org 2018.

Ferrari, Bernard T.: The executive’s guide to better listening. www.Mckinsey.com 2012.

HBR IdeaCast: Why a Happy Brain Performs Better.
hbr.org/2010/11/why-a-happy-brain-performs-bet 2010.

Institute for Solution-Focused Therapy: What is Solution-Focused Therapy? www.solutionfocused.net.

Joly, Hubert: Lead Your Team Into a Post-Pandemic World.
www.hbr.org 2020.

Seppälä, Emma: Why Compassion Is a Better
Managerial Tactic Than Toughness. www.hbr.org 2015.

Seppälä, Emma & Cameron, Kim: Proof That Positive Work Cultures Are More Productive. www.hbr.org 2015.

Sorensen, Susan: How Employee Engagement Drives Growth.
www.gallup.dk 2013.

Wedell-Wedellsborg, Merete: Psychology skills for
leaders navigating through the waves of the corona crisis.
www.imd.org 2020.