Beskæftigelseschefen hos Krifa - der er stadig job at søge

Beskæftigelseschef: Der er stadig job at søge

Antallet af jobannoncer stiger stødt, viser tal fra STAR, og i Krifa ser man samme tendens. Det er vigtigt, at de ledige ikke mister modet, for der er stadig job at søge, lyder det fra beskæftigelseschef i Krifa Marianne Ehlers

Siden Corona-krisen brød ud, har ledighedskurven været stærkt opadgående, mens jobannoncerne har været til at overse, viser tal fra STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering). Men ifølge styrelsen melder mange danskere sig alligevel ud af ledighedskøen og ind på arbejdsmarkedet i den her tid. Og det er et billede, man kan genkende i Krifa. Beskæftigelseschef i Krifa Marianne Ehlers fortæller:

- Det er en hård tid for de danske lønmodtagere. Flere tusinde er blevet fyret, endnu flere er sendt hjem på ubestemt tid, og lige så mange frygter fremtiden. Men det er vigtigt, at vi også får fortalt de positive historier. For dem er der også. Der er faktisk rigtig mange, som kommer i arbejde trods Corona-krisen.

På niveau med tidligere
De nyeste tal fra STAR viser, at antallet af stillingsopslag de seneste syv dage nærmer sig niveauet fra tidligere år. Nogle dage er der flere nyopslåede stillinger sammenlignet med samme ugedag i samme uge 2015-2019, andre dage er der langt færre.

- Det er ikke en lige kurve opad, men det går den rigtige vej. Det er meget positivt, og det er noget, vi kan mærke i Krifa, lyder det fra Marianne Ehlers.

- I april kom mere end 1.500 Krifa-medlemmer i arbejde, og det ser ud til, at maj også bliver god. På nuværende tidspunkt er 602 begyndt i nyt arbejde i maj, fortsætter hun.

Ikke mist modet
- Der er stadig job at søge på trods af Corona, og det er så vigtigt at huske på i den her tid, hvor det ofte er de mere dystre historier, der fylder. Det kan være rigtig hårdt at miste sit arbejde, og man kan nemt lade sig opsluge af de negative historier. Men det er vigtigt, at man ikke mister modet, siger Krifas beskæftigelseschef.

Selvom ledige under Corona-krisen indtil nu har været fritaget for de lovpligtige ledighedssamtaler, har Krifa haft stor succes med at holde dem alligevel – med de medlemmer, som havde lyst.

- Vi har brugt samtalerne med de ledige til at ordne praktiske ting som CV, men derudover har vi også talt med medlemmerne om, hvordan de egentligt har det i denne underlige tid, siger Marianne Ehlers og tilføjer, at troen på sig selv og evnen til at se mulighederne er afgørende i jagten på drømmejobbet og det gode arbejdsliv.

- Det kan være svært, når vi hører så meget i medierne om afskedigelser, økonomiske tab og risikoen for en bølge to af Corona-virussen. I Krifa ser vi det derfor som en vigtig opgave at hjælpe vores medlemmer med at se håb og muligheder, fortsætter beskæftigelseschefen.

Alene i sidste uge (uge 21) afmeldte 4.709 danskere sig ledighedskøen ifølge STAR.

Publiceret den 28.05.2020