Sådan håndterer du manglende løn
3 vigtige steps ved manglende løn
Har du ikke fået løn, guider lønspecialist Britt Toft Holm dig til de 3 vigtigste steps:
- Reagér hurtigt på manglende løn
- Kontakt din arbejdsgiver skriftligt
- Fastlæg en deadline for udbetaling
Dem gennemgår vi sammen med Britt Toft Holm én for én.
Få hjælp fra lønspecialister
1. Reagér hurtigt på manglende lønudbetaling
Er din løn forsinket eller slet ikke udbetalt, skal du reagere.
Det er vores lønspecialists vigtigste råd.
Du skal dog heller ikke reagere, før du er sikker på, at din løn ikke er udbetalt.
Får du eksempelvis din løn den sidste hverdag i måneden? Så ved du først, om din løn mangler, når hele dagen er gået.
Der er ikke nogen tidsfrist for, hvornår du skal reagere – udover at det bør være så hurtigt som muligt. Det er en konkret vurdering i den enkelte sag.
2. Skriv til din arbejdsgiver
Britt Toft Holm er fortaler for, at du altid kontakter din arbejdsgiver først, hvis du mangler at få løn.
Send en sms eller mail til din arbejdsgiver og hør, hvorfor du ikke har fået din løn.
På den måde har du dokumentation for din henvendelse. Når du rykker for din løn er det vigtigt at have alt på skrift – så kan du bedst understøtte din sag, hvis det viser sig nødvendigt.
3. Hold din arbejdsgiver op på en deadline
Når du rykker for din løn, kan din arbejdsgiver have en god og naturlig forklaring. Og så kan du godt acceptere den manglende løn midlertidig.
Men det er vigtigt, at du holder arbejdsgiveren op på den manglende lønudbetaling.
Det gør du ved at få ham eller hende til at give dig en deadline for, hvornår du senest har din løn til rådighed på din konto.
Hurtig reaktion sikrer dine lønrettigheder
Det er vigtigt, at du handler hurtigt, hvis du mangler din løn.
Ellers risikerer du at miste dine lønrettigheder.
De fleste har brug for løn for at betale deres regninger – men selv hvis du ikke mangler pengene her og nu, kan du ende i en situation, hvor du slet ikke får dem.
Reagerer du ikke inden for en rimelig periode, kan du miste rettigheden til at få erstatning for manglende løn ved Lønmodtagernes Garantifond, hvis virksomheden går konkurs.
Jeg har (stadig) ikke fået min løn – hvad gør jeg?
Hvis du stadig ikke har fået din løn, selvom du har kontaktet din arbejdsgiver skriftligt, skal du tage fat i os.
Her kan det også være en god idé at sende en skriftlig varsel til din arbejdsgiver, hvor du fortæller, at du har kontaktet os.
Vores lønspecialister hjælper dig ved at tage sagen videre. Altid i samråd med dig. Typisk kontakter vi arbejdsgiveren for at finde ud af, hvorfor du stadig ikke har fået din løn.
Svarer din arbejdsgiver ikke, eller kan han/hun ikke betale din løn, hjælper vi dig med at få dine penge.
Regler for erstatning for manglende løn
Hvordan er du dækket, hvis du ikke får din løn fra din arbejdsgiver? Det kommer an på, hvilken rolle du har på din arbejdsplads.
Er du almindelig ansat uden nogen former for relation til din arbejdsgiver, kan du få dækket din manglende løn fra Lønmodtagernes Garantifond.
Men har du særlige forbindelser til arbejdsgiver og -plads, mister du retten til erstatning ved en konkurs.
Det gælder fx, hvis:
- du er gift eller samboende med din arbejdsgiver.
- du har en tillidspost og har en finger med i virksomhedens økonomi.
- du har en højtstående lederstilling.