Fagforeningsformand om social dumping: Følg nu med virkeligheden

Danskerne efterlyser indgriben fra politikerne i kampen mod social dumping. Alligevel nægter Danmark – som et af de eneste EU-lande – at indføre lovbestemt mindsteløn. Håbløst og ude af trit med virkeligheden, mener fagforeningsformand.

Søren Fibiger Olesen, tlf. 2544 4008

- Det er håbløst forældet og en fornægtelse af virkeligheden. Lad os nu indse, at uden en lovbestemt mindsteløn lader vi lønmodtagerne i stikken.

Sådan mener Søren Fibiger Olesen, der er formand i Danmarks fjerde største fagforening, Krifa.

Udtalelsen kommer på baggrund af en ny undersøgelse fra LO, der viser, at 6 ud af 10 danske lønmodtagere ikke mener, at politikerne gør nok for at bekæmpe social dumping. Og her er formanden enig.

- I Danmark bliver mindstelønnen i dag fastsat gennem overenskomster. Og det er jo en rigtig god idé. Men det fungerer jo ikke i praksis, når op mod 41 % af de danske lønmodtagere ikke er dækket af en overenskomst. De har jo ikke nogen mindsteløn – fordi vi nægter at vedtage en ved lov, siger Søren Fibiger Olesen.

Eneste måde at undgå social dumping
Ifølge formanden er lovbestemt mindsteløn den eneste måde, vi undgår social dumping.

- Det kan jo ikke passe, at fx landbrugsmedhjælpere skal gå til en alt for lav løn, fordi de ikke arbejder under en overenskomst. Vi er nødt til at sikre ordentlige vilkår for alle – og her kan vi jo se, at overenskomster ikke gør det alene, siger Søren Fibiger Olesen.

I Danmark har man som et af de eneste EU-lande ikke lovbestemt mindsteløn. Søren Fibiger Olesen mener, at vi bør kigge mod de lande, vi ellers altid plejer at sammenligne os med:

- I Tyskland har de lovbestemt mindsteløn, og på den måde har de sikret lønmodtagerne mod social dumping. Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle gøre det i Danmark også.

24.11.2017