HR chef: Krifa medarbejdere spare 53 gange rundt om jorden

Klima: Krifa-medarbejdere sparer 53 gange om Jorden ved hjemmearbejde

I disse dage har FN’s Verdensmål fem års fødselsdag, og det har fået Krifa til at tage temperaturen på fagforeningens eget bidrag. Fx sparer medarbejderne, hvad der svarer til knap 53 gange rundt om Jorden om året i kilometer med én ugentlig hjemmearbejdsdag

I kølvandet på Corona-nedlukningen har hjemmearbejde gjort sit indtog på mange danske arbejdspladser – også i Krifa. Her skal hjemmearbejde blandt andet være med til at øge trivslen og balancen mellem arbejde og fritid blandt medarbejderne ifølge Jane Sol Hauge, der er leder af Mennesker og Kultur i Krifa. Men en intern optælling viser, at hjemmearbejde også har et positivt aftryk på klimaet, og det rimer godt på FN’s Verdensmål, som i den her uge kan fejre fem års fødselsdag.

- Anledningen inspirerede os til at se nærmere på, hvad hjemmearbejde egentligt betyder for vores klimaaftryk (mål 13, red.), lyder det fra Jane Sol Hauge.

Den interne optælling viser, at Krifa-medarbejdere tilsammen kan spare ca. 2.107.485 kilometer om året ved at have én ugentlig hjemmearbejdsdag per person. Det svarer til knap 53 gange rundt om Jorden.

- Det er et surrealistisk tal, men der er samtidig ingen tvivl om, at det virkelig kan rykke noget. Det er jo virkelig tankevækkende, hvor meget det kunne blive til, hvis flere af de arbejdspladser, hvor hjemmearbejde er muligt, benyttede det i højere grad, siger Jane Sol Hauge.

Hjemmearbejde skal øge trivslen

Krifa har længe haft et stort fokus på arbejdslyst og et godt og moderne arbejdsmiljø, men det var Corona-nedlukningen, som fik organisationen til at tage det sidste skridt. Medarbejderne bestemmer nu i høj grad selv, om de møder op på kontoret eller arbejder hjemme – så længe valget kommer medlemmerne til gode.

- Det er medarbejdernes trivsel og den opgave, vi skal løse, der er i fokus hos os. Men der skal ikke herske nogen tvivl, at vi i Krifa er bevidste om vores klimaaftryk, og de mange gange rundt om Jorden er en overraskende og positiv afledt effekt af hjemmearbejde, lyder det fra Jane Sol Hauge.

Verdensmål flugter med god arbejdslyst

For Krifa handler det ikke om at løbe efter så mange verdensmål som muligt, men at gå efter dem, hvor de kan gøre en forskel.

- Vi arbejder hver dag for menneskers arbejdslyst i alle arbejdslivets faser, og vi mener, at værdighed og anstændighed i arbejdslivet er fundamentalt for det arbejdende menneske. Det rimer direkte på mål tre om sundhed og trivsel og otte om anstændige jobs og økonomisk vækst, siger Jane Sol Hauge og fortsætter:

- Vi er derudover optaget af at være bæredygtige og ressourcebevidste i tråd med mål 12 og 13. Vi har forskellige tiltag som fx solceller, LED-lys, minimering af print, og vores fantastiske køkken arbejder benhårdt for at undgå madspild. Og så er kilometerbesparelserne ved hjemmearbejde jo en gevinst.

Publiceret 28. september 2020