Krifa-formand om godskørselsforlig: Mangfoldigheden reddet på målstregen

En regulering af godskørselsloven er netop vedtaget, og Krifas formand Søren Fibiger Olesen glæder sig over, at chauffører nu får bedre forhold og slipper for 3F-monopol

Siden 2015 har skiftende regeringer, fagforeninger, arbejdsgiverforeninger og brancheforeninger kæmpet for en regulering på transportområdet, blandt andet fordi social dumping er et stort problem i branchen. Den er nu landet, og den nye godkørselslov indebærer, at vognmændene skal leve op til et vist overenskomstniveau.

- Godt, at der langt om længe er kommet en regulering og et værn mod social dumping. Skammeligt, at det skulle tage fem år, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

Tæt på monopol

I den nye lov er der plads til flere forskellige overenskomster, så længe de ikke afviger markant fra den bredeste overenskomst på området, som lige nu er 3F’s. Krifa har også overenskomster på transportområdet, og Søren Fibiger Olesen er derfor lettet over den endelige regulering.

- 3F nægtede i årevis at være med til at fastsætte en mindstebetaling i branchen, men jeg skal love for, piben fik en anden lyd, da de øjnede muligheden for, at det kunne blive deres overenskomst, alle skulle følge. Dermed ville de reelt få monopol på transportområdet i Danmark, siger Krifa-formanden.

Skidt kultur

I det første udkast til lovforslag blev der lagt op til, at alle skulle følge 3F’s overenskomster for at få en godskørselstilladelse. Et udkast, som 3F selv har været med til at udforme sammen med Dansk Arbejdsgiverforening.

- Heldigvis har vi stadig politikere i dette land, som synes, at det er værd at kæmpe for valgfrihed, og mangfoldigheden blev reddet på målstregen, lyder det fra Søren Fibiger Olesen, der mener, at monopol-tilstande skaber en skidt kultur.

- Det er så godt, at der fortsat kan være flere fagforeninger om at lave overenskomster i transportbranchen. Vi har det seneste år set mange eksempler på en kultur, hvor 3F går mere op i magt end danskernes trivsel. Derfor undrede det mig meget, hvis den opførsel skulle belønnes med monopol, fortsætter Krifa-formanden.

Beskyttelse af chaufførerne

Krifa har i mange år kæmpet for en model, hvor det var den enkelte chauffør, der får ret til en mindstebetaling. I stedet bliver vognmanden nu forpligtet over for de danske myndigheder.

- Vi havde hellere set, at medarbejderen fik en rettighed frem for, at arbejdsgiver fik en forpligtelse. Men vi er glade for enhver beskyttelse af chaufførerne, siger Søren Fibiger Olesen og tilføjer, at Krifa netop er i gang med overenskomstforhandlinger på transportområdet.

Publiceret 10. juni 2020