Valg af ny formand i Krifa

I år er der formandsvalg i Krifa. Det sker på et Repræsentantskabsmøde den 28. maj 2021. Her er Krifas nuværende formand Søren Fibiger Olesen på valg.

Han meddelte dog allerede tilbage i maj sidste år, at han ønsker at stoppe efter 20 år på posten, og derfor genopstiller han ikke.
Så det ligger allerede nu fast, at der vil være en ny person i formandsstolen efter 28. maj i år.

Medlemmerne bestemmer

Det er medlemmerne, der vælger Krifas nye formand. Medlemmerne blev i oktober og november 2020 indkaldt til Corona-venlige generalforsamlinger i Krifas 11 regioner. I hver region valgte medlemmerne en regionsbestyrelse på syv personer. Det er disse 77 personer (11 x 7), der sammen med de 11 hovedbestyrelsesmedlemmer udgør repræsentantskabet. Og det er repræsentantskabet, der vælger den nye formand.

Opstillingsfristen udløber den 28. februar 2021. Herefter står det klart, om der er flere kandidater til posten og dermed kampvalg, eller om den nye formand skal findes ved et fredsvalg.

Valg af øvrige medlemmer til hovedbestyrelsen

På Repræsentantskabsmødet den 28. maj 2021 skal der også vælges øvrige medlemmer til hovedbestyrelsen. Hovedbestyrelsen består udover formanden af 10 medlemmer. Halvdelen af disse er på valg i år.

Nogle af disse genopstiller samtidig med, at nye kandidater stiller op, så her bliver der kampvalg. Også her er opstillingsfristen 28. februar 2021.

Vi glæder os til, at vi kan præsentere den nye hovedbestyrelse, når vi kommer på den anden side af valget.

Publiceret 24. februar 2021