Morten smiler og kigger
Forside/ .../ Dit vigtigste visitkort

Dit vigtigste visitkort

For Morten Kristiansen er LinkedIn det vigtigste visitkort og et afgørende redskab for at finde nyt job. Læs her om hans erfaringer og oplevelser, og få inspiration til dine næste aktiviteter på det sociale medie.
Ikon artikel
Journalist
Trine Boiskov Hansen

Mortens fem råd

Få hjælp til at få taget et godt billede af dig selv

Tilret din profiltekst med nøgleord

Lav en god overskrift på din profil, der fortæller om, hvad du kan - ikke blot er din stillingsbetegnelse.

Forbind og netværk aktivt

Vær aktiv i relevante grupper

- Jeg var ikke hundredemetermester i LinkedIn, men jeg har brugt de input og erfaringer, jeg har fået, researchet mig frem og efterhånden tilrettet og optimeret min profil. På den måde har jeg fået en oplevelse af, hvad der virker, siger Morten Kristiansen.

Da han i foråret skulle finde nyt job, blev LinkedIn et vigtig element i søgningen. I dag er er han ny i job som økonomidirektør i textilvirksomheden FIPO Group. I løbet af de seneste 4-5 år har han brugt LinkedIn - først for at blive forbundet med kolleger og samarbejdspartnere, senere som et vigtigt redskab i jagten på et nyt job.

- Da jeg blev jobsøgende, begyndte jeg at bruge LinkedIn aktivt og målrettet. Jeg fik optimeret min profil med de rigtige søgeord, en god overskrift og et godt foto, fortæller Morten Kristiansen.
 I dag har han mange timers erfaring fra det sociale medie - blandt andet med, hvad der er med til at få dig frem i søgningerne.

Bliv fundet og set

 Mange millioner er på LinkedIn. Det præcise tal for det danske antal brugere er ukendt, men flere medier skriver, at det er omkring 1,7 mio. Men for at du bliver fundet, når arbejdsgivere eller rekrutteringskonsulenter søger efter kandidater som dig, er der en række ting på din profil, du kan justere. 

 - Jeg så efter hvilke ord, der stod i jobannoncerne, og skrev dem så ind i min beskrivelse af mig selv og overskriften. Det er en god idé at lave en overskrift med et andet indhold end din jobtitel. Og skriv gerne, at du er jobsøgende, siger Morten Kristiansen.

Vidste du, at:

LinkedIn har lavet en app, hvor du kan finde de stillinger slået op på LinkedIn. LinkedIn Job Search hedder den. Find den, hvor du henter dine apps.

Online nysgerrighed

  
 - Jeg har oplevet, at den en nemmeste måde at få opmærksomhed på LinkedIn er ved at kigge på andre. Find de personer, der er interessante for den stilling, du søger. Folk er jo nysgerrige, og syv ud af ti kigger altså tilbage, siger han.
 På LinkedIn kan alle brugere se, hvem der kigger på deres profil. På den måde er det let at følge med i, om profilen bliver fundet og set.
 - Jeg var meget fokuseret på at holde antallet af besøgende oppe. Jeg er også blevet kontaktet af flere, som kendte nogle, jeg kunne sende mit CV til, siger Morten Kristiansen.

Hans nye job blev også fundet via netværk.

Netværk, netværk, netværk

 Første grads forbindelser er dem, du er direkte forbundet med. Anden grad er personer, du kender en, der er forbundet med. Tredje grad er et led længere ude. 
 - Når jeg har mødt nye mennesker via mit arbejde, tager jeg initiativ til at blive forbundet med dem på LinkedIn, når jeg kommer hjem. Så kan vi begge følge med i, hvor vi bevæger os hen. Lige pludselig er en af os i position, hvor vi kan bruge hinanden.

Blå bog – Morten Kristiansen

45 år
Bor i Silkeborg med kone og 4 børn
Har en HD og MBA
Arbejder som økonomidirektør i FIPO Group

Forbind med virksomheder

 På LinkedIn har mange virksomheder en profil. Ofte er det der, jobopslagene bliver lagt op.
 - Flere og flere jobopslag kommer på LinkedIn. Jeg har ofte set, at nogle skriver: Er der nogen i mit netværk, der kender en? Vi søger lige nu nye medarbejdere, fortæller han. 

Også som research-værktøj har LinkedIn været et godt værktøj for Morten Kristiansen. Hvem arbejder med hvad i hvilke virksomheder? Det har LinkedIn kunne svare på.
 I dag har Morten Kristiansen over 800 forbindelser.


Var indholdet interessant?
Ja
Nej

Vi har modtaget din kommentar

Dette kan også have din interesse