Forside/ .../ OK 2021

Alt du skal vide om OK21

I begyndelsen af 2021 bliver nye overenskomster for mere end 700.000 medarbejdere på det offentlige arbejdsmarked forhandlet. Her kan du læse, hvad det betyder for dig som Krifa-medlem. Vi opdaterer siden løbende.

Vi sidder klar til at hjælpe dig, uanset om det handler om regler eller din trivsel.

Søren Fibiger Olesen, formand i Krifa

Opdatér din mailadresse

Vi følger forhandlingerne tæt og sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål.
Du kan få seneste nyt på mail, så tjek gerne, at vi har din rigtige mailadresse og ved, hvor du arbejder. Det kan du gøre her.

Ring til os på 7227 7227 alle hverdage fra kl. 7.00 til 20.00.

Hvad er OK21

Den 31. marts 2021 udløber de nuværende overenskomster på det offentlige arbejdsmarked, og derfor skal der forhandles nye på plads. Forhandlingerne forventes at begynde i slutningen af december 2020/januar 2021 og løber hen over foråret, hvorefter overenskomsterne skal til afstemning blandt medlemmerne i de forhandlende fagforbund. De nye overenskomster skal træde i kraft 1. april 2021. Forhandlingerne kan trække ud, hvis der opstår konflikt, hvor overenskomsterne i så fald vil være med tilbagevirkende kraft.

Overenskomsterne forhandles mellem offentlige arbejdsgivere i stat, regioner og kommuner og en række fagforbund. Krifa er ikke en del af disse forhandlinger.

Hvad betyder det for dig som Krifa-medlem

Du har som udgangspunkt de samme rettigheder på din arbejdsplads, som medlemmer af den fagforening, der har tegnet overenskomsten. Ligesom ikke-Krifa-medlemmer har samme rettigheder på arbejdspladser med en Krifa-overenskomst. En overenskomst gælder nemlig for alle på arbejdspladsen - uanset hvilken fagforening, man er med i.

I Danmark har vi alle ret til selv at vælge fagforening – hvis nogen overhovedet. Det slog Menneskerettighedsdomstolen fast tilbage i 2006. Oplever du det modsatte? Så kontakt os endelig.

Sådan hjælper Krifa dig

• Vi følger forhandlingerne tæt og holder dig opdateret på mail (Tjek om, vi har din rigtige mailadresse og arbejdsplads, så du får seneste nyt – opdatér det her.

• Vi sidder klar på telefonen til at hjælpe dig med spørgsmål – alt fra regler og rettigheder til trivsel og arbejdslyst. Ring til os på 7227 7227.

• Vi beder dig ikke om at tage konfliktramt arbejde, hvis der opstår konflikt ved enten lockout eller strejke. Du er ikke en del af en evt. konflikt og skal som udgangspunkt ikke strejke eller lockoutes, og derfor bør din arbejdsgiver udbetale din løn. Men du kan stå i en situation, hvor du ikke kan komme til at udføre dit arbejde pga. konflikten. Er det tilfældet, så ring gerne til os på 7227 7227.

• Vi hjælper dig økonomisk med konfliktudbetaling, hvis der opstår konflikt ved enten lockout eller strejke, og du ikke kan arbejde. Du vil få, hvad der svarer til højeste dagpengesats, som er 19.083 kr. pr. måned. Får du konfliktudbetaling, skal de ikke betales tilbage til os. For at kunne få konfliktudbetaling skal du have været medlem af vores fagforening i to måneder.