balancekunst

Hverdagens balancekunst

Balance er den faktor, som danskerne generelt scorer lavest, når vi måler temperaturen på de faktorer, som har særlig betydning for danskernes oplevelse af arbejdslyst. Og da balance samtidig har stor effekt på vores arbejdslyst, giver det god mening at kigge nærmere på balancefaktoren.

Af Videncenter for God Arbejdslyst

Lige siden vi i Videncenter for God Arbejdslyst i 2015 lancerede vores første God Arbejdslyst Indeks, har balance indgået som en af de faktorer, som har en afgørende effekt på arbejdslyst og trivsel. Vores arbejdslyst påvirkes netop af, om der er balance mellem antallet af opgaver og den tid, vi har til at løse vores arbejdsopgaver. Men samtidig er vi også mere end vores arbejde. Derfor skal der også være balance mellem vores arbejdsliv og vores privatliv. Det er vores grundlæggende forståelse af balance, og det er det fortsat. Med rapporten ”Balance – harmoni eller hamsterhjul” graver vi et spadestik dybere og får sat nogle flere nuancer og perspektiver på faktoren balance.

Linedans med Corona

Det er vanskeligt at forestille sig et fokus på balance i arbejdslivet her i 2022, der ikke forholder sig til coronapandemien og dens betydning for oplevelsen af netop balance i livet i al almindelighed og måske i særdeleshed i arbejdslivet. Da statsministeren bogstaveligt talt lukkede Danmark i foråret 2020 ”var det en historisk uset grad af intervention på det danske arbejdsmarked, der medførte en næsten øjeblikkelig nedlukning for mange danske arbejdspladser både i det private og det offentlige”.1

Vi lever i en tid, hvor ”økonomernes rolle som de fremmeste prognosemagere blev overtaget af epidemiologer, der på daglig basis i medierne kommer med risikovurderinger, beregninger og estimater over epidemiens udvikling”.2  Det er imidlertid ikke alene epidemiologer, der har analyseret på pandemiens betydning for både samfund og individer. Det har sociologer, psykologer og filosoffer også.3  Det er derfor også helt oplagt, at Videncenter for God Arbejdslyst, hvor vi i særlig grad er optaget af trivsel og arbejdslyst, medtænker pandemiens indflydelse og betydning i en rapport, som handler om danskernes oplevelse af balance i arbejdslivet.

Fra vægtskål…

Når man skal illustrere ”balance”, sker det ofte med et billede af to vægtskåle. Det ligger implicit i denne forståelse af balance, at der findes et ligevægtspunkt, hvor man er i balance, når man har fundet frem til dette punkt. Men i et hastigt foranderligt arbejdsliv, hvor vi konstant udfordres på balancen, og hvor statsministeren fra den ene dag til den næste, kan sende os hjem, og vi derfor nødvendigvis må finde balancen på ny, er billedet af de to vægtskåle måske ikke det bedste til at illustrere den gode balance mellem arbejdsliv og privatliv.

…til linedans

I bogen ”Det grænseløse arbejdsliv” introducerer Anders Raastrup Kristensen, der til dagligt forsker i work-life-balance ved Copenhagen Business School (CBS), linedansen som en mere oplagt metafor for den gode balance. Men ifølge Anders Raastrup Kristensen er en linedanser ikke bare en linedanser: ”Man går frem og tilbage på linen mellem arbejdspladsen og hjemmet […] man bevæger sig på linen, men det vigtigste er at komme sikkert frem og tilbage. Man kan puste ud i weekenderne, slappe lidt af fra linedansen. Når ugen begynder igen, så er det tilbage på linen”.4  Det er den ene type af linedansen. Men tanken om, at det vigtigste er at komme sikkert frem og tilbage, synes ikke helt at indfange det arbejdsliv, som er virkeligheden for mange af os på det danske arbejdsmarked i de her år.

Balancekunst

I lighed med metaforen med de to vægtskåle, synes ovennævnte forståelse af linedanseren heller ikke i tilstrækkelig grad at indfange det moderne arbejdsliv. Det er ikke mindst blevet tydeligt under de seneste års coronapandemi, hvor flere har arbejdet på distancen, arbejdet andre steder end de plejer og af hensyn til logistik med hjemsendte børn og partnere har arbejdet på helt andre tidspunkter end normalt. I denne sammenhæng synes forestillingen om blot at komme sikkert frem og tilbage ikke helt at indfange den ”balancekunst”, som mange lønmodtagere står i, når der skal prioriteres mellem forskellige hensyn i en ofte hektisk hverdag.

I den aktuelle virkelighed indfanger forestillingen om en lige vej mellem hjem og arbejde ikke helt den typiske hverdag for mange medarbejdere. Derfor introducerer Anders Raastrup Kristensen også en anden forståelse af linedanseren: ”den anden type linedanser er den, som elsker at være på linen. Formålet er et andet end blot at gå frem og tilbage mellem arbejdet og hjemmet […] tungen skal hele tiden holdes lige i munden, så man ikke mister balancen og falder ned. Det kan være hårdt og pressende at være linedanser, men det er også spændende og udfordrende”.5

Denne artikel indgår i rapporten "Balance - Harmoni eller hamsterhjul". Du kan læse hele rapporten her krifa.dk/indeks11-balance.


1) Rasmussen & Bredgaard 2021
2) Rasborg 2021, bd. 2, s. 57
3) Se fx Zizek 2020 og Krastev 2020
4) Kristensen 2011
5) Kristensen 2011